Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Čtvrtek Březen 24 14:42:59 CET 2022


Pristavacie rychlosti sa hybu od cca 100 do cca 300 m/h

Priklad podla typov:

https://www.czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/743-pristavaci-rychlosti-letadel.html

Rolovania su od 0 do cca 90km/h

Horne rolovacie rychlosti nie su daleko od spodnych pristavacich.

Radiove komunikacie typu "vitajte na zemi" bezia este pocas rolovania, ked
uz lietadlo opusta/opustilo runway-teda vzletovu a pristavaciu drahu... to
vobec nemusi byt v stave, ked uz lietadlo stoji.

Smiem vediet, odkial je presvedcenie, ze jedna komunikacia je z casu, ked
lietadlo uz stoji?

K urceniu vyslednej rychlosti z merania by bolo vhodne doplnit pojednanie o
moznej chybe merania...

Dodo.






Dňa št 24. 3. 2022, 14:23 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):

> no ani jedno ani druhe. Povodny mail bol:
>
> *Pomocou analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na
> letisku v Zeneve*.
>
> Kvizova otazka - ako? :-)
>
>
> nic o "Jak by šel využít SA..." ani "Z přiloženého obrázku zjistěte..." :-)
>
> K odpovedi ako sme sa dopracovali. Potom sme pouzili obrazok a odcitali
> konkretne hodnoty.
>
> b.
>
>
>
> On 24/03/2022 12:25, Tomáš Hamouz wrote:
>
> Hmm, tak jsem dostal po papuli za to že jsem považoval zadání za úplné :-(
> Holt jsem si spletl "Jak by šel využít SA..." s formulací "Z přiloženého
> obrázku zjistěte..."  (viz otřepaný vtip "Miláčku..." x "Zkazila jsi mi
> život...")
>
> Ale nechce se mi vzdát úplně bez ospravedlnění.
> Níže píšeš  že v obrázku jsou všechny potřebné informace. Nejsou. Chybí
> tam spárování vzorků k jednomu letadlu, to co tam je vidět mohou být v
> principu klidně každý vzorek jedno letadlo, a všechny ve vzduchu. Jen o
> věži bych nepochyboval. To co jsem psal už v té opěvované diskuzi sám,
> kromě věcných připomínek, je že asi víš neco navíc. To navíc je právě ta
> identifikace že dva hrboly na čáře maxim patří jednomu letadlu za letu a na
> zemi. Tohleto fakt z obrázku vyčíst neumím, asi jsem jen typický lenivý
> vysokoškolák (bývalý).
>
> Ten posun jsem si spočetl také, 142kt odpovídá opravdu 28,9 Hz posunu.
> Intuitivně jsem čekal větší posun, stovky Hz, ale to je spíš dané tím že
> rychlost světla se vymyká mé představivosti. Nemám odhadovat, mám hned
> počítat.
>
> Tomáš
>
>
>
>
> si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej
> sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)
> Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da
> vyuzit na nas prospech. Otazka bola "*Pomocou analyzatora spektra
> odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve*." Na
> obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna informacia.
> Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to pouzijeme?
> Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca
> kolektivu :-)
> b.
>
>
> On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:
> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra V tom případě vznáším
> malou námitku, u původního obrázku chybí přepis konverzace a tím pádem i
> informace který záznam patří kterému letadlu a v které fázi přistání.
> Pochopil jsem to tak že z toho obrázku máme rychlost určit sami.
> Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)
>
> Tomáš
>
>
>
>
>
> bingo!
>
> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?
>
> M.
> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote: nie uplne, ale blizime sa :-) Staci
> antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.
>
> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy
> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>
>>
> j.
>
> *From:* Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> <hw-list-bounces na list.hw.cz> *On
> Behalf Of *balu
> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
> *To: *hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je
> podstatna.
>
> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
> 121.77 vs 121.75
>
> Dodo
>
> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory
> sa da len tazko dosiahnut.
> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak
> takto:
> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
> ...
> ...
> ...
> ...
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>
>
> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>
>
> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom
> okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý
> době zrovna vysílal.
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>
> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio
> so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle,
> aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle.
>
> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>
>
>
>
> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence
> odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost
> letadla.
>
> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost
> určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm
> krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>
> Tak jinak:
> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f
> změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu
> od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>
> Jinak teda fakt nevim:-)
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa
> podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo
> identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit
> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za
> nie su
> -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo
> aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
> - na meranie stacia dve vety od pilota
> nuz?
>
> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt
> mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/
>
> Tomáš
>
> _______________________________________________ HW-list mailing list  -
>  sponsored by www.HW.czHw-list na list.hw.cz <hw-list na list.hw.cz>
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________ HW-list mailing list  -
>  sponsored by www.HW.czHw-list na list.hw.cz <hw-list na list.hw.cz>
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> bingo!
>
> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?
>
> M.
> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
> nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno
> ani internet netreba.
>
> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy
> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>
>>
> j.
>
> *From:* Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> <hw-list-bounces na list.hw.cz> *On
> Behalf Of *balu
> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
> *To: *hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je
> podstatna.
>
> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
> 121.77 vs 121.75
>
> Dodo
>
> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory
> sa da len tazko dosiahnut.
> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak
> takto:
> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
> ...
> ...
> ...
> ...
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>
>
> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>
>
> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom
> okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý
> době zrovna vysílal.
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>
> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio
> so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle,
> aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle.
>
> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>
>
>
>
> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence
> odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost
> letadla.
>
> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost
> určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm
> krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>
> Tak jinak:
> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f
> změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu
> od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>
> Jinak teda fakt nevim:-)
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked sa
> podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo
> identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit
> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a za
> nie su
> -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo
> aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
> - na meranie stacia dve vety od pilota
> nuz?
>
> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt
> mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/
>
> Tomáš
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.czHw-list na list.hw.czhttp://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20220324/56e3d43f/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list