<div dir="auto">Pristavacie rychlosti sa hybu od cca 100 do cca 300 m/h<div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Priklad podla typov:</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto"><a href="https://www.czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/743-pristavaci-rychlosti-letadel.html">https://www.czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/743-pristavaci-rychlosti-letadel.html</a><br></div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Rolovania su od 0 do cca 90km/h</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Horne rolovacie rychlosti nie su daleko od spodnych pristavacich.</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Radiove komunikacie typu "vitajte na zemi" bezia este pocas rolovania, ked uz lietadlo opusta/opustilo runway-teda vzletovu a pristavaciu drahu... to vobec nemusi byt v stave, ked uz lietadlo stoji.</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Smiem vediet, odkial je presvedcenie, ze jedna komunikacia je z casu, ked lietadlo uz stoji?</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">K urceniu vyslednej rychlosti z merania by bolo vhodne doplnit pojednanie o moznej chybe merania...</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto">Dodo.</div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto"><br></div><div dir="auto"><br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">DĹa št 24. 3. 2022, 14:23 balu <<a href="mailto:balu@k-net.fr">balu@k-net.fr</a>> napĂsal(a):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div>
<p>no ani jedno ani druhe. Povodny mail bol:</p>
<p><i>Pomocou analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla
pristavajuceho na letisku v Zeneve</i>. <br>
</p>
<p>Kvizova otazka - ako? :-)</p>
<p><br>
</p>
<p>nic o "Jak by šel vyuĹľĂt SA..." ani "Z pĹ™iloĹľenĂ©ho obrázku
zjistěte..." :-)</p>
<p>K odpovedi ako sme sa dopracovali. Potom sme pouzili obrazok a
odcitali konkretne hodnoty.</p>
<p>b.</p>
<p><br>
</p>
<p><br>
</p>
<div>On 24/03/2022 12:25, Tomáš Hamouz
wrote:<br>
</div>
<blockquote type="cite">
<span style="font-family:'Courier New';font-size:9pt">Hmm, tak
jsem dostal po papuli za to že jsem považoval zadánà za úplné
:-(<br>
Holt jsem si spletl "Jak by šel vyuĹľĂt SA..." s formulacĂ "Z
přiloženého obrázku zjistěte..."  (viz otřepaný vtip
"Miláčku..." x "Zkazila jsi mi život...")<br>
<br>
Ale nechce se mi vzdát ĂşplnÄ› bez ospravedlnÄ›nĂ.<br>
NĂĹľe pĂšeš  že v obrázku jsou všechny potĹ™ebnĂ© informace.
Nejsou. Chybà tam spárovánà vzorků k jednomu letadlu, to co tam
je vidět mohou být v principu klidně každý vzorek jedno letadlo,
a všechny ve vzduchu. Jen o věži bych nepochyboval. To co jsem
psal uĹľ v tĂ© opÄ›vovanĂ© diskuzi sám, kromÄ› vÄ›cnĂ˝ch pĹ™ipomĂnek, je
Ĺľe asi vĂš neco navĂc. To navĂc je právÄ› ta identifikace Ĺľe dva
hrboly na čáře maxim patřà jednomu letadlu za letu a na zemi.
Tohleto fakt z obrázku vyÄŤĂst neumĂm, asi jsem jen typickĂ˝
lenivý vysokoškolák (bývalý).<br>
<br>
Ten posun jsem si spoÄŤetl takĂ©, 142kt odpovĂdá opravdu 28,9 Hz
posunu. Intuitivně jsem čekal většà posun, stovky Hz, ale to je
spĂš danĂ© tĂm Ĺľe rychlost svÄ›tla se vymyká mĂ© pĹ™edstavivosti.
Nemám odhadovat, mám hned poÄŤĂtat.<br>
<br>
Tomáš <br>
<br>
<br>
<br>
</span>
<table>
<tbody>
<tr>
<td width="2" bgcolor="#0000ff"><br>
</td>
<td><span style="font-family:'courier new';font-size:9pt">si tak trochu ako studenti na vysokej skole.
Ocakavaju otazku, ktorej sucastou je dosadte cislo 1 a 2
do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)<br>
Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a
ako sa to da vyuzit na nas prospech. Otazka bola "<i>Pomocou
analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla
pristavajuceho na letisku v Zeneve</i>." Na obrazku,
ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna
informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k
dispozicii. Ako to pouzijeme?<br>
Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi
dobra praca kolektivu :-)<br>
b.<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:<br>
Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra V tom
pĹ™ĂpadÄ› vznášĂm malou námitku, u pĹŻvodnĂho obrázku chybĂ
pĹ™epis konverzace a tĂm pádem i informace kterĂ˝ záznam
patřà kterĂ©mu letadlu a v kterĂ© fázi pĹ™istánĂ. Pochopil
jsem to tak že z toho obrázku máme rychlost určit sami.<br>
Ale jinak pÄ›knĂ©, dÄ›kuji za kvĂz. Je jich málo ;-)<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
</span>
<table>
<tbody>
<tr>
<td width="2" bgcolor="#0000ff"><br>
</td>
<td><span style="font-family:'courier new';font-size:9pt">bingo!<br>
<br>
On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s
minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
M.<br>
On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:</span></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<span style="font-family:'courier new';font-size:9pt">nie
uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a
radio. Okno ani internet netreba.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
<span style="font-family:'times new roman';font-size:11pt;color:#1f497d">No dobre tak inac. Pilot povie
prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna
aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu
rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto
ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
<br>
<span style="font-family:'wingdings'">â•<br>
<br>
<span style="font-family:'times new roman'">j.<br>
<br>
<span style="color:#000000"><b>From:</b>
Hw-list </span></span></span></span></span><a style="font-family:'times new roman';font-size:11pt" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a>
<span style="font-family:'times new roman';font-size:11pt"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a href="mailto:hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style="font-family:'times new roman';font-size:11pt"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie
analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style="font-size:12pt">to bol prave preklep,
121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je
podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
DĹa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style="font-family:'times new roman';font-size:12pt" href="mailto:balu@k-net.fr" target="_blank" rel="noreferrer">balu@k-net.fr</a><span style="font-family:'times new roman';font-size:12pt">>
napĂsal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany
na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota.
Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue
approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron
1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel HudeÄŤek wrote:<br>
No ještÄ› by ti letadlo mohlo prolĂtat rovnou nad hlavou,
pak by v tom okamĹľiku byla k dispozici ta pĹŻvodnĂ
frekvence, jen je potĹ™eba aby v tĂ˝ dobÄ› zrovna vysĂlal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis
zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny.
Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su
spolu nijak viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu
radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu
toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel HudeÄŤek wrote:<br>
No pro nerelativistickĂ© rychlosti platĂ, Ĺľe relativnĂ
zmÄ›na frekvence odpovĂdá v/c. TakĹľe z rozdĂlu frekvence
věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencà je 1,1 ppm,
bude přesnost určenà rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/-
1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou
pĹ™esnost (25 ppm krystal, rozdĂl teplot tĹ™eba 20 °C),
...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
KdyĹľ bude pĹ™edpoklad, Ĺľe letadlo chvĂli kroužà okolo a
za tu dobu se f změnà o 00nic ppm, lze předpokládat, že
min a max frekvence odpovĂdá letu od a k antĂ©nÄ› a z toho
určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov.
Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-)
Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz
je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte
moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej
velkosti pred a za nie su<br>
- Â stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli
su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach
letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova
prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style="font-size:9pt">Ještě by se měl uplatnit
i Ăşhel mezi osou letu a smÄ›rem k pĹ™ijĂmaÄŤi. Furt mi to
pĹ™ijde jako pĹ™Ăliš málo dat, ale BalĹŻ zĹ™ejmÄ› vĂ nÄ›co
navĂc :-/<br>
<br>
Tomáš<br>
<br>
<span style="font-family:'courier new';font-size:10pt">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by </span></span></span><a style="font-family:'courier new';font-size:10pt" href="http://www.HW.cz" target="_blank" rel="noreferrer">www.HW.cz</a><a style="font-family:'courier new';font-size:10pt" href="mailto:hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><a style="font-family:'courier new';font-size:10pt" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank" rel="noreferrer">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
<br>
<span style="font-family:'courier new';font-size:10pt">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by </span><a style="font-family:'courier new';font-size:10pt" href="http://www.HW.cz" target="_blank" rel="noreferrer">www.HW.cz</a><a style="font-family:'courier new';font-size:10pt" href="mailto:hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><a style="font-family:'courier new';font-size:10pt" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank" rel="noreferrer">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
<span style="font-family:'times new roman';font-size:12pt">bingo!<br>
<br>
<span style="font-family:'courier new';font-size:9pt">On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
<span style="font-family:'times new roman';font-size:12pt">Ta druha veta, to uz je lietadlo
na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
<br>
<span style="font-family:'courier new';font-size:10pt">M.<br>
<span style="font-size:9pt">On 3/24/2022 7:34
AM, balu wrote:<br>
<span style="font-family:'times new roman';font-size:12pt">nie uplne, ale blizime sa
:-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno
ani internet netreba.<br>
<br>
<span style="font-family:'courier new';font-size:9pt">On 24/03/2022 07:32, Zuffa
Jan wrote:<br>
<span style="font-family:'times new roman';font-size:11pt;color:#1f497d">No dobre
tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
Tu si ulozis do pamati a zobrazis na
spektraku<br>
Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis
a zobrazis.<br>
Pozeras sa pritom bud na flight radar
alebo von z okna aby si videl,<br>
kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac
uhlovu rychlost z polohy lietadla a
dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac
nez len spektrak<br>
Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
<br>
<br>
<span style="font-family:'wingdings'">â•<br>
<br>
<span>j.<br>
<br>
<span style="color:#000000"><b>From:</b>
Hw-list </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><a style="font-family:'times new roman';font-size:11pt" href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a>
<span style="font-family:'times new roman';font-size:11pt"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
<b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
<b>To: </b></span><a href="mailto:hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">hw-list@list.hw.cz</a><br>
<span style="font-family:'times new roman';font-size:11pt"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie
analyzatorom spektra<br>
<br>
<span style="font-size:12pt">to bol prave preklep,
121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je
podstatna.<br>
<br>
On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
121.77 vs 121.75<br>
<br>
Dodo<br>
<br>
DĹa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a style="font-family:'times new roman';font-size:12pt" href="mailto:balu@k-net.fr" target="_blank" rel="noreferrer">balu@k-net.fr</a><span style="font-family:'times new roman';font-size:12pt">>
napĂsal(a):<br>
ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany
na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota.
Prebieha to nejak takto:<br>
Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue
approach runway 0-4<br>
...<br>
...<br>
...<br>
...<br>
Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron
1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
<br>
<br>
a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
<br>
<br>
On 24/03/2022 02:36, Pavel HudeÄŤek wrote:<br>
No ještÄ› by ti letadlo mohlo prolĂtat rovnou nad hlavou,
pak by v tom okamĹľiku byla k dispozici ta pĹŻvodnĂ
frekvence, jen je potĹ™eba aby v tĂ˝ dobÄ› zrovna vysĂlal.<br>
<br>
PH <br>
Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis
zlozito. <br>
<br>
Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny.
Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su
spolu nijak viazane. <br>
Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu
radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu
toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
<br>
Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
On 23/03/2022 22:25, Pavel HudeÄŤek wrote:<br>
No pro nerelativistickĂ© rychlosti platĂ, Ĺľe relativnĂ
zmÄ›na frekvence odpovĂdá v/c. TakĹľe z rozdĂlu frekvence
věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
<br>
Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencà je 1,1 ppm,
bude přesnost určenà rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/-
1 mach:-)<br>
Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou
pĹ™esnost (25 ppm krystal, rozdĂl teplot tĹ™eba 20 °C),
...<br>
<br>
Tak jinak:<br>
KdyĹľ bude pĹ™edpoklad, Ĺľe letadlo chvĂli kroužà okolo a
za tu dobu se f změnà o 00nic ppm, lze předpokládat, že
min a max frekvence odpovĂdá letu od a k antĂ©nÄ› a z toho
určit 2násobek rychlosti.<br>
<br>
Jinak teda fakt nevim:-)<br>
<br>
PH<br>
Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov.
Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-)
Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz
je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
- CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte
moze zanedbat<br>
- spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej
velkosti pred a za nie su<br>
- Â stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli
su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach
letu<br>
- na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova
prevadzka, nic ine<br>
- na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
- na meranie stacia dve vety od pilota<br>
nuz?<br>
<br>
On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
<span style="font-size:9pt">Ještě by se měl uplatnit
i Ăşhel mezi osou letu a smÄ›rem k pĹ™ijĂmaÄŤi. Furt mi to
pĹ™ijde jako pĹ™Ăliš málo dat, ale BalĹŻ zĹ™ejmÄ› vĂ nÄ›co
navĂc :-/<br>
<br>
Tomáš</span></span></td>
</tr>
</tbody>
</table>
<br>
<fieldset></fieldset>
<pre>_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank" rel="noreferrer">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank" rel="noreferrer">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
</blockquote>
</div>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div>