Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra

balu balu na k-net.fr
Čtvrtek Březen 24 14:23:44 CET 2022


no ani jedno ani druhe. Povodny mail bol:

/Pomocou analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho 
na letisku v Zeneve/.

Kvizova otazka - ako? :-)


nic o "Jak by šel využít SA..." ani "Z přiloženého obrázku zjistěte..." :-)

K odpovedi ako sme sa dopracovali. Potom sme pouzili obrazok a odcitali 
konkretne hodnoty.

b.



On 24/03/2022 12:25, Tomáš Hamouz wrote:
> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra Hmm, tak jsem dostal 
> po papuli za to že jsem považoval zadání za úplné :-(
> Holt jsem si spletl "Jak by šel využít SA..." s formulací "Z 
> přiloženého obrázku zjistěte..."  (viz otřepaný vtip "Miláčku..." x 
> "Zkazila jsi mi život...")
>
> Ale nechce se mi vzdát úplně bez ospravedlnění.
> Níže píšeš  že v obrázku jsou všechny potřebné informace. Nejsou. 
> Chybí tam spárování vzorků k jednomu letadlu, to co tam je vidět mohou 
> být v principu klidně každý vzorek jedno letadlo, a všechny ve 
> vzduchu. Jen o věži bych nepochyboval. To co jsem psal už v té 
> opěvované diskuzi sám, kromě věcných připomínek, je že asi víš neco 
> navíc. To navíc je právě ta identifikace že dva hrboly na čáře maxim 
> patří jednomu letadlu za letu a na zemi. Tohleto fakt z obrázku vyčíst 
> neumím, asi jsem jen typický lenivý vysokoškolák (bývalý).
>
> Ten posun jsem si spočetl také, 142kt odpovídá opravdu 28,9 Hz posunu. 
> Intuitivně jsem čekal větší posun, stovky Hz, ale to je spíš dané tím 
> že rychlost světla se vymyká mé představivosti. Nemám odhadovat, mám 
> hned počítat.
>
> Tomáš
>
>
>
>
> 	si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej 
> sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)
> Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da 
> vyuzit na nas prospech. Otazka bola "/Pomocou analyzatora spektra 
> odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve/." Na 
> obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna 
> informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to 
> pouzijeme?
> Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca 
> kolektivu :-)
> b.
>
>
> On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:
> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra V tom případě vznáším 
> malou námitku, u původního obrázku chybí přepis konverzace a tím pádem 
> i informace který záznam patří kterému letadlu a v které fázi 
> přistání. Pochopil jsem to tak že z toho obrázku máme rychlost určit sami.
> Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)
>
> Tomáš
>
>
>
>
>
> 	bingo!
>
> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?
>
> M.
> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
>
> nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. 
> Okno ani internet netreba.
>
> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy 
> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>
>>
> j.
>
> *From:* Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> 
> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *balu
> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
> *To: *hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je 
> podstatna.
>
> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
> 121.77 vs 121.75
>
> Dodo
>
> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, 
> ktory sa da len tazko dosiahnut.
> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to 
> nejak takto:
> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
> ...
> ...
> ...
> ...
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>
>
> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>
>
> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom 
> okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v 
> tý době zrovna vysílal.
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>
> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje 
> radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v 
> lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom 
> istom lietadle.
>
> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>
>
>
>
> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence 
> odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit 
> rychlost letadla.
>
> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost 
> určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm 
> krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>
> Tak jinak:
> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f 
> změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá 
> letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>
> Jinak teda fakt nevim:-)
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi 
> ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa 
> podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo 
> vyriesit/obist/vyuzit
> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred 
> a za nie su
> -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, 
> alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
> - na meranie stacia dve vety od pilota
> nuz?
>
> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. 
> Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/
>
> Tomáš
>
> _______________________________________________ HW-list mailing list 
>  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>Hw-list na list.hw.cz 
> <mailto:hw-list na list.hw.cz>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________ HW-list mailing list 
>  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>Hw-list na list.hw.cz 
> <mailto:hw-list na list.hw.cz>http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> bingo!
>
> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?
>
> M.
> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
> nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. 
> Okno ani internet netreba.
>
> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy 
> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>
>>
> j.
>
> *From:* Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> 
> <mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *balu
> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
> *To: *hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>
> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je 
> podstatna.
>
> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
> 121.77 vs 121.75
>
> Dodo
>
> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, 
> ktory sa da len tazko dosiahnut.
> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to 
> nejak takto:
> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
> ...
> ...
> ...
> ...
> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>
>
> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>
>
> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom 
> okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v 
> tý době zrovna vysílal.
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>
> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje 
> radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v 
> lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom 
> istom lietadle.
>
> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>
>
>
>
> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence 
> odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit 
> rychlost letadla.
>
> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost 
> určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm 
> krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>
> Tak jinak:
> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f 
> změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá 
> letu od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>
> Jinak teda fakt nevim:-)
>
> PH
> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi 
> ked sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa 
> podarilo identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo 
> vyriesit/obist/vyuzit
> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred 
> a za nie su
> -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, 
> alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
> - na meranie stacia dve vety od pilota
> nuz?
>
> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. 
> Furt mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/
>
> Tomáš
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20220324/ab3ca922/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list