<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p>no ani jedno ani druhe. Povodny mail bol:</p>
    <p><i>Pomocou analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla
        pristavajuceho na letisku v Zeneve</i>. <br>
    </p>
    <p>Kvizova otazka - ako? :-)</p>
    <p><br>
    </p>
    <p>nic o "Jak by šel využít SA..." ani "Z přiloženého obrázku
      zjistěte..." :-)</p>
    <p>K odpovedi ako sme sa dopracovali. Potom sme pouzili obrazok a
      odcitali konkretne hodnoty.</p>
    <p>b.</p>
    <p><br>
    </p>
    <p><br>
    </p>
    <div class="moz-cite-prefix">On 24/03/2022 12:25, Tomáš Hamouz
      wrote:<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:183407991.20220324122527@seznam.cz">
      <title>Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra</title>
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <span style=" font-family:'Courier New'; font-size: 9pt;">Hmm, tak
        jsem dostal po papuli za to že jsem považoval zadání za úplné
        :-(<br>
        Holt jsem si spletl "Jak by šel využít SA..." s formulací "Z
        přiloženého obrázku zjistěte..."  (viz otřepaný vtip
        "Miláčku..." x "Zkazila jsi mi život...")<br>
        <br>
        Ale nechce se mi vzdát úplně bez ospravedlnění.<br>
        Níže píšeš  že v obrázku jsou všechny potřebné informace.
        Nejsou. Chybí tam spárování vzorků k jednomu letadlu, to co tam
        je vidět mohou být v principu klidně každý vzorek jedno letadlo,
        a všechny ve vzduchu. Jen o věži bych nepochyboval. To co jsem
        psal už v té opěvované diskuzi sám, kromě věcných připomínek, je
        že asi víš neco navíc. To navíc je právě ta identifikace že dva
        hrboly na čáře maxim patří jednomu letadlu za letu a na zemi.
        Tohleto fakt z obrázku vyčíst neumím, asi jsem jen typický
        lenivý vysokoškolák (bývalý).<br>
        <br>
        Ten posun jsem si spočetl také, 142kt odpovídá opravdu 28,9 Hz
        posunu. Intuitivně jsem čekal větší posun, stovky Hz, ale to je
        spíš dané tím že rychlost světla se vymyká mé představivosti.
        Nemám odhadovat, mám hned počítat.<br>
        <br>
        Tomáš <br>
        <br>
        <br>
        <br>
      </span>
      <table>
        <tbody>
          <tr>
            <td width="2" bgcolor="#0000ff"><br>
            </td>
            <td><span style=" font-family:'courier new'; font-size:
                9pt;">si tak trochu ako studenti na vysokej skole.
                Ocakavaju otazku, ktorej sucastou je dosadte cislo 1 a 2
                do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)<br>
                Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a
                ako sa to da vyuzit na nas prospech. Otazka bola "<i>Pomocou
                  analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla
                  pristavajuceho na letisku v Zeneve</i>." Na obrazku,
                ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna
                informacia. Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k
                dispozicii. Ako to pouzijeme?<br>
                Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi
                dobra praca kolektivu :-)<br>
                b.<br>
                <br>
                <br>
                On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:<br>
                Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra V tom
                případě vznáším malou námitku, u původního obrázku chybí
                přepis konverzace a tím pádem i informace který záznam
                patří kterému letadlu a v které fázi přistání. Pochopil
                jsem to tak že z toho obrázku máme rychlost určit sami.<br>
                Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)<br>
                <br>
                Tomáš<br>
                <br>
                <br>
                <br>
                <br>
              </span>
              <table>
                <tbody>
                  <tr>
                    <td width="2" bgcolor="#0000ff"><br>
                    </td>
                    <td><span style=" font-family:'courier new';
                        font-size: 9pt;">bingo!<br>
                        <br>
                        On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
                        Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s
                        minimalnym pohybom, nie?<br>
                        <br>
                        M.<br>
                        On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:</span></td>
                  </tr>
                </tbody>
              </table>
              <span style=" font-family:'courier new'; font-size: 9pt;">nie
                uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a
                radio. Okno ani internet netreba.<br>
                <br>
                On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:<br>
                <span style=" font-family:'times new roman'; font-size:
                  11pt; color: #1f497d;">No dobre tak inac. Pilot povie
                  prvu vetu.<br>
                  Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku<br>
                  Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.<br>
                  Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna
                  aby si videl,<br>
                  kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu
                  rychlost z polohy lietadla a dopplerovho shiftu. Toto
                  ale vyzaduje viac nez len spektrak<br>
                  Okno v kancelarii (co mas) alebo internet. <br>
                  <br>
                  <span style=" font-family:'wingdings';">⭕<br>
                    <br>
                    <span style=" font-family:'times new roman';">j.<br>
                      <br>
                      <span style=" color: #000000;"><b>From:</b>
                        Hw-list </span></span></span></span></span><a
                style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"
                href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"
                moz-do-not-send="true"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a>
              <span style=" font-family:'times new roman'; font-size:
                11pt;"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
                <b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
                <b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new
                roman'; font-size: 11pt;"
                href="mailto:hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true"
                class="moz-txt-link-freetext">hw-list@list.hw.cz</a><br>
              <span style=" font-family:'times new roman'; font-size:
                11pt;"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie
                analyzatorom spektra<br>
                <br>
                <span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep,
                  121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je
                  podstatna.<br>
                  <br>
                  On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
                  Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
                  121.77 vs 121.75<br>
                  <br>
                  Dodo<br>
                  <br>
                  Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a
                style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;"
                href="mailto:balu@k-net.fr" moz-do-not-send="true"
                class="moz-txt-link-freetext">balu@k-net.fr</a><span
                style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">>
                napísal(a):<br>
                ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany
                na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
                Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota.
                Prebieha to nejak takto:<br>
                Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
                Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue
                approach runway 0-4<br>
                ...<br>
                ...<br>
                ...<br>
                ...<br>
                Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron
                1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
                Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
                <br>
                <br>
                a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
                <br>
                <br>
                On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
                No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou,
                pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní
                frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
                <br>
                PH <br>
                Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
                Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis
                zlozito. <br>
                <br>
                Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny.
                Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su
                spolu nijak viazane. <br>
                Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu
                radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu
                toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
                <br>
                Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
                <br>
                <br>
                <br>
                <br>
                On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
                No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní
                změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence
                věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
                <br>
                Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm,
                bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/-
                1 mach:-)<br>
                Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou
                přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C),
                ...<br>
                <br>
                Tak jinak:<br>
                Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a
                za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že
                min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho
                určit 2násobek rychlosti.<br>
                <br>
                Jinak teda fakt nevim:-)<br>
                <br>
                PH<br>
                Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
                Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov.
                Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-)
                Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz
                je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
                - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte
                moze zanedbat<br>
                - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej
                velkosti pred a za nie su<br>
                -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli
                su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach
                letu<br>
                - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova
                prevadzka, nic ine<br>
                - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
                - na meranie stacia dve vety od pilota<br>
                nuz?<br>
                <br>
                On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
                <span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit
                  i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to
                  přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco
                  navíc :-/<br>
                  <br>
                  Tomáš<br>
                  <br>
                  <span style=" font-family:'courier new'; font-size:
                    10pt;">_______________________________________________
                    HW-list mailing list  -  sponsored by </span></span></span><a
                style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;"
                href="http://www.HW.cz" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a><a
                style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;"
                href="mailto:hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a><a
                style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;"
                href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
                moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
              <br>
              <br>
              <span style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;">_______________________________________________
                HW-list mailing list  -  sponsored by </span><a style="
                font-family:'courier new'; font-size: 10pt;"
                href="http://www.HW.cz" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a><a
                style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;"
                href="mailto:hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a><a
                style=" font-family:'courier new'; font-size: 10pt;"
                href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
                moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
              <br>
              <span style=" font-family:'times new roman'; font-size:
                12pt;">bingo!<br>
                <br>
                <span style=" font-family:'courier new'; font-size:
                  9pt;">On 24/03/2022 08:25, M. wrote:<br>
                  <span style=" font-family:'times new roman';
                    font-size: 12pt;">Ta druha veta, to uz je lietadlo
                    na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?<br>
                    <br>
                    <span style=" font-family:'courier new'; font-size:
                      10pt;">M.<br>
                      <span style=" font-size: 9pt;">On 3/24/2022 7:34
                        AM, balu wrote:<br>
                        <span style=" font-family:'times new roman';
                          font-size: 12pt;">nie uplne, ale blizime sa
                          :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno
                          ani internet netreba.<br>
                          <br>
                          <span style=" font-family:'courier new';
                            font-size: 9pt;">On 24/03/2022 07:32, Zuffa
                            Jan wrote:<br>
                            <span style=" font-family:'times new roman';
                              font-size: 11pt; color: #1f497d;">No dobre
                              tak inac. Pilot povie prvu vetu.<br>
                              Tu si ulozis do pamati a zobrazis na
                              spektraku<br>
                              Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis
                              a zobrazis.<br>
                              Pozeras sa pritom bud na flight radar
                              alebo von z okna aby si videl,<br>
                              kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac
                              uhlovu rychlost z polohy lietadla a
                              dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac
                              nez len spektrak<br>
                              Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
                              <br>
                              <br>
                              <span style=" font-family:'wingdings';">⭕<br>
                                <br>
                                <span style=" font-family:'times new
                                  roman';">j.<br>
                                  <br>
                                  <span style=" color: #000000;"><b>From:</b>
                                    Hw-list </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><a
                style=" font-family:'times new roman'; font-size: 11pt;"
                href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz"
                moz-do-not-send="true"><hw-list-bounces@list.hw.cz></a>
              <span style=" font-family:'times new roman'; font-size:
                11pt;"><b>On Behalf Of </b>balu<br>
                <b>Sent:</b> Thursday, March 24, 2022 7:28 AM<br>
                <b>To: </b></span><a style=" font-family:'times new
                roman'; font-size: 11pt;"
                href="mailto:hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true"
                class="moz-txt-link-freetext">hw-list@list.hw.cz</a><br>
              <span style=" font-family:'times new roman'; font-size:
                11pt;"><b>Subject:</b> Re: Kviz na stredu: meranie
                analyzatorom spektra<br>
                <br>
                <span style=" font-size: 12pt;">to bol prave preklep,
                  121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je
                  podstatna.<br>
                  <br>
                  On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:<br>
                  Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju <br>
                  121.77 vs 121.75<br>
                  <br>
                  Dodo<br>
                  <br>
                  Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <</span></span><a
                style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;"
                href="mailto:balu@k-net.fr" moz-do-not-send="true"
                class="moz-txt-link-freetext">balu@k-net.fr</a><span
                style=" font-family:'times new roman'; font-size: 12pt;">>
                napísal(a):<br>
                ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany
                na detail, ktory sa da len tazko dosiahnut. <br>
                Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota.
                Prebieha to nejak takto:<br>
                Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet<br>
                Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue
                approach runway 0-4<br>
                ...<br>
                ...<br>
                ...<br>
                ...<br>
                Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron
                1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir<br>
                Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet<br>
                <br>
                <br>
                a ma ho tam. Co sa tu deje?<br>
                <br>
                <br>
                On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:<br>
                No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou,
                pak by v tom okamžiku byla k dispozici ta původní
                frekvence, jen je potřeba aby v tý době zrovna vysílal.<br>
                <br>
                PH <br>
                Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):<br>
                Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis
                zlozito. <br>
                <br>
                Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny.
                Kazdy ma svoje radio so svojou frekvenciou. Tieto nie su
                spolu nijak viazane. <br>
                Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu
                radia v lietadle, aj dopplerovsky posunutu frekvenciu
                toho isteho radia v tom istom lietadle. <br>
                <br>
                Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)<br>
                <br>
                <br>
                <br>
                <br>
                On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:<br>
                No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní
                změna frekvence odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence
                věže a letadla lze určit rychlost letadla.<br>
                <br>
                Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm,
                bude přesnost určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/-
                1 mach:-)<br>
                Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou
                přesnost (25 ppm krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C),
                ...<br>
                <br>
                Tak jinak:<br>
                Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a
                za tu dobu se f změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že
                min a max frekvence odpovídá letu od a k anténě a z toho
                určit 2násobek rychlosti.<br>
                <br>
                Jinak teda fakt nevim:-)<br>
                <br>
                PH<br>
                Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):<br>
                Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov.
                Paci sa mi ked sa podari rozprudit technicku debatu :-)
                Dolezite detaily sa podarilo identifikovat, otazka teraz
                je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit<br>
                - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte
                moze zanedbat<br>
                - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej
                velkosti pred a za nie su<br>
                -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli
                su rozne, alebo aj to iste lietadlo, v roznych fazach
                letu<br>
                - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova
                prevadzka, nic ine<br>
                - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio<br>
                - na meranie stacia dve vety od pilota<br>
                nuz?<br>
                <br>
                On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:<br>
                <span style=" font-size: 9pt;">Ještě by se měl uplatnit
                  i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt mi to
                  přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco
                  navíc :-/<br>
                  <br>
                  Tomáš</span></span></td>
          </tr>
        </tbody>
      </table>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
  </body>
</html>