Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Čtvrtek Březen 24 14:43:50 CET 2022


km/h, nie m/h
Dodo

Dňa št 24. 3. 2022, 14:42 Dodo Racek <dodoracek na gmail.com> napísal(a):

> Pristavacie rychlosti sa hybu od cca 100 do cca 300 m/h
>
> Priklad podla typov:
>
>
> https://www.czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/743-pristavaci-rychlosti-letadel.html
>
> Rolovania su od 0 do cca 90km/h
>
> Horne rolovacie rychlosti nie su daleko od spodnych pristavacich.
>
> Radiove komunikacie typu "vitajte na zemi" bezia este pocas rolovania, ked
> uz lietadlo opusta/opustilo runway-teda vzletovu a pristavaciu drahu... to
> vobec nemusi byt v stave, ked uz lietadlo stoji.
>
> Smiem vediet, odkial je presvedcenie, ze jedna komunikacia je z casu, ked
> lietadlo uz stoji?
>
> K urceniu vyslednej rychlosti z merania by bolo vhodne doplnit pojednanie
> o moznej chybe merania...
>
> Dodo.
>
>
>
>
>
>
> Dňa št 24. 3. 2022, 14:23 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
>
>> no ani jedno ani druhe. Povodny mail bol:
>>
>> *Pomocou analyzatora spektra odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho
>> na letisku v Zeneve*.
>>
>> Kvizova otazka - ako? :-)
>>
>>
>> nic o "Jak by šel využít SA..." ani "Z přiloženého obrázku zjistěte..."
>> :-)
>>
>> K odpovedi ako sme sa dopracovali. Potom sme pouzili obrazok a odcitali
>> konkretne hodnoty.
>>
>> b.
>>
>>
>>
>> On 24/03/2022 12:25, Tomáš Hamouz wrote:
>>
>> Hmm, tak jsem dostal po papuli za to že jsem považoval zadání za úplné :-(
>> Holt jsem si spletl "Jak by šel využít SA..." s formulací "Z přiloženého
>> obrázku zjistěte..."  (viz otřepaný vtip "Miláčku..." x "Zkazila jsi mi
>> život...")
>>
>> Ale nechce se mi vzdát úplně bez ospravedlnění.
>> Níže píšeš  že v obrázku jsou všechny potřebné informace. Nejsou. Chybí
>> tam spárování vzorků k jednomu letadlu, to co tam je vidět mohou být v
>> principu klidně každý vzorek jedno letadlo, a všechny ve vzduchu. Jen o
>> věži bych nepochyboval. To co jsem psal už v té opěvované diskuzi sám,
>> kromě věcných připomínek, je že asi víš neco navíc. To navíc je právě ta
>> identifikace že dva hrboly na čáře maxim patří jednomu letadlu za letu a na
>> zemi. Tohleto fakt z obrázku vyčíst neumím, asi jsem jen typický lenivý
>> vysokoškolák (bývalý).
>>
>> Ten posun jsem si spočetl také, 142kt odpovídá opravdu 28,9 Hz posunu.
>> Intuitivně jsem čekal větší posun, stovky Hz, ale to je spíš dané tím že
>> rychlost světla se vymyká mé představivosti. Nemám odhadovat, mám hned
>> počítat.
>>
>> Tomáš
>>
>>
>>
>>
>> si tak trochu ako studenti na vysokej skole. Ocakavaju otazku, ktorej
>> sucastou je dosadte cislo 1 a 2 do vzorca a+b a vypocitajte vysledok :-)
>> Ja mam rad hlbsie rozmyslanie nad tym ako veci funguju a ako sa to da
>> vyuzit na nas prospech. Otazka bola "*Pomocou analyzatora spektra
>> odmerajte rychlost lietadla pristavajuceho na letisku v Zeneve*." Na
>> obrazku, ktory som v prvom maile posielal je vsetka potrebna informacia.
>> Islo hlavne o metodu ako. Toto mame k dispozicii. Ako to pouzijeme?
>> Uz vcera sa ukazovali naznaky mozneho riesenia, velmi dobra praca
>> kolektivu :-)
>> b.
>>
>>
>> On 24/03/2022 09:28, Tomáš Hamouz wrote:
>> Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra V tom případě vznáším
>> malou námitku, u původního obrázku chybí přepis konverzace a tím pádem i
>> informace který záznam patří kterému letadlu a v které fázi přistání.
>> Pochopil jsem to tak že z toho obrázku máme rychlost určit sami.
>> Ale jinak pěkné, děkuji za kvíz. Je jich málo ;-)
>>
>> Tomáš
>>
>>
>>
>>
>>
>> bingo!
>>
>> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
>> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?
>>
>> M.
>> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote: nie uplne, ale blizime sa :-) Staci
>> antena, dobry spektrak a radio. Okno ani internet netreba.
>>
>> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
>> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
>> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
>> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
>> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
>> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy
>> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
>> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>>
>>>>
>> j.
>>
>> *From:* Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> <hw-list-bounces na list.hw.cz> *On
>> Behalf Of *balu
>> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
>> *To: *hw-list na list.hw.cz
>> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>>
>> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je
>> podstatna.
>>
>> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
>> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
>> 121.77 vs 121.75
>>
>> Dodo
>>
>> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
>> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory
>> sa da len tazko dosiahnut.
>> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak
>> takto:
>> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
>> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
>> ...
>> ...
>> ...
>> ...
>> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
>> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>>
>>
>> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>>
>>
>> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
>> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom
>> okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý
>> době zrovna vysílal.
>>
>> PH
>> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
>> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>>
>> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio
>> so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
>> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle,
>> aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle.
>>
>> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>>
>>
>>
>>
>> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
>> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence
>> odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost
>> letadla.
>>
>> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost
>> určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
>> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm
>> krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>>
>> Tak jinak:
>> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f
>> změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu
>> od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>>
>> Jinak teda fakt nevim:-)
>>
>> PH
>> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
>> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked
>> sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo
>> identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit
>> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
>> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a
>> za nie su
>> -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo
>> aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
>> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
>> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
>> - na meranie stacia dve vety od pilota
>> nuz?
>>
>> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
>> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt
>> mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/
>>
>> Tomáš
>>
>> _______________________________________________ HW-list mailing list  -
>>  sponsored by www.HW.czHw-list na list.hw.cz <hw-list na list.hw.cz>
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________ HW-list mailing list  -
>>  sponsored by www.HW.czHw-list na list.hw.cz <hw-list na list.hw.cz>
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>> bingo!
>>
>> On 24/03/2022 08:25, M. wrote:
>> Ta druha veta, to uz je lietadlo na zemi a iba s minimalnym pohybom, nie?
>>
>> M.
>> On 3/24/2022 7:34 AM, balu wrote:
>> nie uplne, ale blizime sa :-) Staci antena, dobry spektrak a radio. Okno
>> ani internet netreba.
>>
>> On 24/03/2022 07:32, Zuffa Jan wrote:
>> No dobre tak inac. Pilot povie prvu vetu.
>> Tu si ulozis do pamati a zobrazis na spektraku
>> Pilot povie druhu vetu. Tu rovnako ulozis a zobrazis.
>> Pozeras sa pritom bud na flight radar alebo von z okna aby si videl,
>> kde sa lietadlo nachadza. Potom vypocitac uhlovu rychlost z polohy
>> lietadla a dopplerovho shiftu. Toto ale vyzaduje viac nez len spektrak
>> Okno v kancelarii (co mas) alebo internet.
>>
>>>>
>> j.
>>
>> *From:* Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> <hw-list-bounces na list.hw.cz> *On
>> Behalf Of *balu
>> *Sent:* Thursday, March 24, 2022 7:28 AM
>> *To: *hw-list na list.hw.cz
>> *Subject:* Re: Kviz na stredu: meranie analyzatorom spektra
>>
>> to bol prave preklep, 121.75. Ale frekvencia ktoru nastavuju nie je
>> podstatna.
>>
>> On 24/03/2022 07:26, Dodo Racek wrote:
>> Merias, alebo pocuvas, ako si nastavuju
>> 121.77 vs 121.75
>>
>> Dodo
>>
>> Dňa št 24. 3. 2022, 7:08 balu <balu na k-net.fr> napísal(a):
>> ano, technicky by to takto islo, ale si prilis fixovany na detail, ktory
>> sa da len tazko dosiahnut.
>> Ako som vravel, na meranie stacia dve vety od pilota. Prebieha to nejak
>> takto:
>> Pilot: Genewa tower, this is Swiss 8-9-kilo-juliet
>> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet identified. Continue approach runway 0-4
>> ...
>> ...
>> ...
>> ...
>> Tower: Swiss 8-9-kilo-juliet contact apron 1-2-1-decimal-7-5. Ourevoir
>> Pilot: 1-2-1-decimal-7-7, Swiss 7-8-kilo-juliet
>>
>>
>> a ma ho tam. Co sa tu deje?
>>
>>
>> On 24/03/2022 02:36, Pavel Hudeček wrote:
>> No ještě by ti letadlo mohlo prolítat rovnou nad hlavou, pak by v tom
>> okamžiku byla k dispozici ta původní frekvence, jen je potřeba aby v tý
>> době zrovna vysílal.
>>
>> PH
>> Dne 23.03.2022 v 23:01 Daniel Valuch napsal(a):
>> Ides na to sice technicky skoro spravne, ale prilis zlozito.
>>
>> Rozdiel frekvencie veze a lietadla nie je uzitocny. Kazdy ma svoje radio
>> so svojou frekvenciou. Tieto nie su spolu nijak viazane.
>> Jednym spektrakom dokazem zmerat aj zakladnu frekvenciu radia v lietadle,
>> aj dopplerovsky posunutu frekvenciu toho isteho radia v tom istom lietadle.
>>
>> Je to 28-29 Hz, vid obrazok. Ako? :-)
>>
>>
>>
>>
>> On 23/03/2022 22:25, Pavel Hudeček wrote:
>> No pro nerelativistické rychlosti platí, že relativní změna frekvence
>> odpovídá v/c. Takže z rozdílu frekvence věže a letadla lze určit rychlost
>> letadla.
>>
>> Ale. Za předpokladu, že přesnost frekvencí je 1,1 ppm, bude přesnost
>> určení rychlosti 1,1 ppm z c, tedy asi +/- 1 mach:-)
>> Jelikož nepředpokládám synchronizaci, ani závratnou přesnost (25 ppm
>> krystal, rozdíl teplot třeba 20 °C), ...
>>
>> Tak jinak:
>> Když bude předpoklad, že letadlo chvíli krouží okolo a za tu dobu se f
>> změní o 00nic ppm, lze předpokládat, že min a max frekvence odpovídá letu
>> od a k anténě a z toho určit 2násobek rychlosti.
>>
>> Jinak teda fakt nevim:-)
>>
>> PH
>> Dne 23.03.2022 v 20:06 balu napsal(a):
>> Velmi dobra analyza problemu od vsetkych prispievatelov. Paci sa mi ked
>> sa podari rozprudit technicku debatu :-) Dolezite detaily sa podarilo
>> identifikovat, otazka teraz je ako sa ich podarilo vyriesit/obist/vyuzit
>> - CERN je velmi blizko letiska, takze uhol sa vo vypocte moze zanedbat
>> - spektrak je sice dost citlivy, ale prekazky potrebnej velkosti pred a
>> za nie su
>> -  stredna ciara v spektrograme je veza, ostatne pookoli su rozne, alebo
>> aj to iste lietadlo, v roznych fazach letu
>> - na meranie pouzivam frekvenciu veze, hlasova prevadzka, nic ine
>> - na meranie staci antena, dobry spektrak a radio
>> - na meranie stacia dve vety od pilota
>> nuz?
>>
>> On 23/03/2022 14:09, Tomáš Hamouz wrote:
>> Ještě by se měl uplatnit i úhel mezi osou letu a směrem k přijímači. Furt
>> mi to přijde jako příliš málo dat, ale Balů zřejmě ví něco navíc :-/
>>
>> Tomáš
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.czHw-list na list.hw.czhttp://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20220324/6924f68b/attachment-0001.htm>


Další informace o konferenci Hw-list