Re: OT: Regulace vytápění bytu plynovým kotlem.

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Středa Červenec 13 09:23:18 CEST 2022

To je dost vyrazne a caste nepochopenie ekvitermickej regulacie.

Priklad pana Labaja so zdrojom je nepresny a zavadzajuci.
Neviem posudit, ci je to zavadzanie z nevedomosti, alebo cielene zavadzanie.

Ak chcete presnejsi ekvivalent spravania sa domu a kurenia v elektronike,
tak si predstavte 2 oneskorovacie linky.
1. oneskorovacia linka ( "vacsia", dlhsie oneskorenie, vacsie tlmenie,  ->
dom, oneskorenia su radovo 3-15 hodin)
2. oneskorovacia linka ( "mensia", kratsie oneskorenie, mensie tlmenie, ->
vykurovaci system, oneskorenia su radovo desiatky minut az hodiny )

Najdolezitejsie vlastnosti oneskorovacich liniek:
- oneskorenie ( zmena na vstupe sa na vystupe prejavi az o nejaky cas )
- tmenie ( zmena na vstupe oneskorovacej linky sa na vystup prenesie s
utlmom - mensi rozkmit )

Oba parametre su tabulkovo tazko urcitelne pohladom na oneskorovaciu linku
(bez napisov), ale velmi JEDNODUCHO MERATELNE.
Odmerat utlm a dobu oneskorenia snad ludia v tejto konferencii zvladnu.

Meranie tychto parametrov robia ekvitermicke regulatory:
- po zapnuti ( prvych 1-3 dni -> precitajte si v navode )
- po rucnom vyvolani
V navodoch to volaju ako "ucenie sa regulatora", "inicializacia
regulatora", ... a pod.

Ekvivalentne zapojenie:
Na vstup "mensej" oneskorovacej linky mate pripojeny zdroj "tepla" ( kotol).
Na vstup "vacsej" oneskorovacej linky mate pripojeny zdroj "chladu"
(vonkajsie prostredie)
Zdroj "chaldu" si predstavte ako zdroj "tepla", iba so zapornym znamienkom,
oba ako napatove (potencialove) zdroje

Vystupy oboch oneskorovacich liniek su spojene v jenom bode ( izba ) a stav
na spojeni liniek merate ( izbovy teplomer )

Regulacia (z pohladu merania v case T):
- v case "T" odmeriam vonkajsiu teplotu ( mozem aj vnutornu teplotu, ak v
ramci regulacie zohladnujem aj vplyv vnutornej teploty ) a namerane hodnoty
si ulozim do tabulky na neskorsie spracovanie.
- z parametrov "vacsej" oneskorovacej linky viem, ze zmena vonkajsej
teploty sa mi na koniec oneskorovacej linky dostane za cas oneskorenia (
povedzme 6 hodin ) s mensou (vypocitatelnou) amplitudou vplyvom tlmenia
- z nameranych hodnot v casovych intervaloch T, T-1, T-2, T-3, .. viem
dynamiku zmeny
- z parametrov "mensej" oneskorovacej linky viem, ze zmena teploty na kotli
sa cez kurenie prejavi napr. za 0.5 hod ( radiatory) s vypocitatelnou
mensou amplitudou vplyvom tlmenia.
- v tom istom case merania "T" viem, co budem musiet urobit v case (T+5.5)
hodiny - teda upravit parametre zdroja (kotla) tak, aby sa signaly ( zmeny
vonku a zmeny na kotli ) stretli na koncoch oneskorovacich liniek v case
(T+6) hodin v bode ich spojenia  ( izbe ) a aby sa vzajomne vykompenzovali
tak, aby vysledok bola nulova zmena (konstantna teplota v izbe)
( nulova zmena energie sa prejavi ako nulova zmena teploty. Pridavanie
energie ma za nasledok zvysovanie teploty a naopak  )

Nepotrebujem kristalovu gulu na hadanie co bude za 6 hodin.
Potrebujem vediet parametre oneskorovacich liniek a mat zaznamy merani, z
ktorych je su zrejme zmeny vonku, vratane dynamiky zmien.
Regulacnu zmenu urobim v case (T+5.5) hodiny.

Regulacia ( z pohladu regulacna zmena v case T ):
- podla parametrov oneskoreni si pozriem namerane hodnoty vonkajsej teploty
v case [ T-(oneskorenie vacsej)+(oneskorenie mensej) ] ( Pozriem si aku
teplotu som nameral pred 5.5 hodinami)
- upravim pozadovanu teplotu vystupnej vody kotla
- v case T+(oneskorenie mensej) sa signaly zmeny vonkajsej teploty a signal
zmeny teploty kotla stretnu v izbe a vykompenzuju. Po 0.5 hodine sa "zima"
zvonku stretne s "teplom" z kotla v izbe, vykompenzuju a teplota sa nezmeni.

Pochopenie toho, ze regulacne zasahy a meranie su casovo posunute a ze
nerobim regulaciu formou predikcie (predpovede), ale vyuzitim nameranych
hodnot z minulosti je pre niektorych ludi nepochopitelne.

Dodo

st 13. 7. 2022 o 0:27 Jaroslav Lukeš <lsh na wo.cz> napísal(a):