Re: OT: Regulace vytápění bytu plynovým kotlem.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Červenec 13 21:26:11 CEST 2022

Tak určitě je to mým nepochopením problematiky, jak bylo naznačeno.
Stává se mi to v poslední době čím dál tím častěji, že něco nechápu.
Ale protože politika na tuhle konferenci nepatří, tak ty ostatní věci,
které taky nechápu, nebudu rozebírat.

Padl tady názor, že termohlavice nebudou fungovat u systému s
5-hodinovým dopravním zpožděním.
A implicitně z toho plynulo, že ekvitermní regulace ano.

Z principu regulace myslím plyne, že rychlost regulačního zásahu by měla
být vyšší (ideálně mnohem vyšší) než změna regulovaného vstupu.
Má-li systém dopravní zpoždění/setrvačnost 5 hodin, pak se o regulaci
prakticky nedá mluvit.
O zpětnovazební vůbec ne, a ani Feed-forward už nebude moc fungovat.
Pak nastupuje spíš můj druhý oblíbený princip (opět odborníky
zatracovaný), a to je časové vypínání topení v noci a v době nepřítomnosti.
Pak se tento způsob "regulace" na principu Feed-forwardu, s periodou
nějakých 8 hodin, se celkem hodí k setrvačnosti systému o délce 5 hodin.
V noci dokážu odhadnout, že následujících několik hodin nebudu
potřebovat moc topit. Ale v průběhu dne, nemám-li křišťálovou kouli, to
prostě dopředu nebudu vědět ani já, a už vůbec ne ten ekvitermní regulátor.

Žil jsem ve dvou objektech, které byly regulovány na bázi ekvitermní
regulace. První byla nějaká černá krabice, snad Komexterm nebo tak nějak
(byl tam analogový budík Ruhla), druhý byl kotel Baxi.
V obou případech to instalovali odborníci. V prvním případě nevím, ve
druhém si za "naladění" dokonce účtovali extra peníze.
V obou případech jsem to po čase vyhodil a regulaci udělal jinak.
Důsledkem bylo snížení spotřeby a zvýšení komfortu.

Modelové příklady z každodenního života:
1 - Přijedu z práce. Jezdím na kole, domů to mám do ostrého kopce. Takže
po příjezdu mám ještě dost dlouho bazální topný výkon někde kolem 200W.
Kromě toho hned zapínám své dva počítače, Windows a Linux. Dalších 150W
tepla.
Těch 300W tepla jsou v době, kdy nejsou velké mrazy, zhruba celková
tepelná ztráta mého pokoje.
Vychází to i v praxi. Hlavice zareaguje poměrně svižně (jednotky minut)
a uchem na trubce poznám, že voda radiátorem prakticky neteče.
Ekvitermní regulace by stále topila naplno. Naplánovat to nemůžu, někdy
přijedu ve 14:00, někdy ne 22:00, někdy vůbec nikam neodcházím.

2 - Dopoledne je pošmourno. Odpoledne vysvitne slunko a opře se svými
nějakými 500W/m2 do mých oken. Mám cca 5m2 prosklené plochy (okna a
dveře na balkón).
Ty nějaké 2kW tepla navíc okamžitě zvednou teplotu a hlavice okamžitě
správně vypne topení.
Ekvitermní regulace by stále topila naplno. Možná umí zohlednit venkovní
teplotu, ale určitě ne slunce, protože to se v různě orientovaných
pokojích projeví různě.

3 - Zazvoní zvonek a tam stojí kamarádi. Žena je doma.
Pootočím hlavicí a zvednu teplotu v obýváku, kde pak strávíme s kamarády
příjemný večer.
Ekvitermní regulace by nás nechala sedět v chladu, případně bych musel
zvednout teplotu v celém bytě.

4 - Zazvoní zvonek a tam stojí milenka. Žena není doma.
Pootočím hlavicí a zvednu teplotu v koupelně a ložnici, kde pak strávíme
příjemný večer.
Ekvitermní regulace by nás nechala sprchovat a šukat v chladu, případně
bych musel zvednout teplotu v celém bytě.

Takže sorry jako, ale ekvitermní regulaci opravdu ne.
Je to něco jako centrální plánování za totáče.
Na rozdíl od rychlé zpětnovazební regulace pomocí hlavic, což je naopak
něco jako trh.
Něco jiného je osazení nějakých řízených hlavic na každý radiátor, a
kromě toho sledování venkovní teploty.
To už fungovat bude dobře (pokud bude snadná možnost lokálního
zvýšení/snížení teploty na žádost, viz příklady 3 a 4).
Ale to už je jiný level než úžasně vyvážené radiátory a skvěle naladěný
centrální systém přidělování tepla, což se většinou myslím pod pojmem
"ekvitermní regulace" chápe.

PL