Re: OT: Regulace vytápění bytu plynovým kotlem.

Martin Záruba swz na volny.cz
Středa Červenec 13 07:47:32 CEST 2022

Přesně to jsem chtěl napsat, ale předběhl jste mě.

Ještě bych dodal, že u toho (laboratorního) zdroje je hlavním a zásadním
hlediskem přesnost a stabilita výstupního napětí. Pokud bychom topení
ale přirovnali třeba k elektrárně, pak významným hlediskem je také
účinnost. I proto napětí v síti není naprosto stabilní. Asi by nebyla
moc dobrá třeba tepelná elektrárna, která by se snažila udržovat co
nejpřesněji výstupní napětí tak, že když by stouplo v důsledku
odlehčení, pouštěla by teplo do vzduchu jen proto, aby napětí nestouplo,
protože někdo (ta hlavice na radiátoru) najednou z ničeho nic přestal
výkon odebírat.

Takže ta elektrárna musí pracovat za určitých podmínek. A ten kotel a
zvláště pak tepelné čerpadlo také.

A tomu významně pomáhá ekvitermní regulace. Takže asi nejlepší je
ekvitermní regulace, k tomu teploměry v jednotlivých místnostech a
elektricky řízené hlavice. To celé musí ovládat JEDEN systém, aby se to
nehádalo. Dělal jsem jednu takovou aplikaci, kde signály z teploměrů
určují zda zvýšit nebo snížit teplotu topné vody a současně udržet co
nejvíce hlavic otevřených, aby teplota vody byla co nejnižší. Byl to
docela složák to uchodit. (hlavně vzhledem k existenci té 5-ti hodinové
zpožďovací smyčce, byla to podlahovka).

Martin Záruba