Re: Akumulace do supravodivé cívky (FVE - základní poznatky)

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Leden 8 15:06:14 CET 2022

Ztrát se nebojím. Statická indukce žádné nedělá. Jde jen o dB/dt a to by
např. při 100 GWh a výkonu 10 GW bylo v řádu 0,1 T/hod, z indukčního
hlediska pidi hodnota (reálně je to složitější, protože ½LI2 tedy po
většinu času míň a poslední zbyteček se dá softwarově ošetřit, kdyby s
tím byl problém).

Jaký je vliv skoro statického pole na organizmy je otázka (nic rozumného
jsem nenašel), kdyby byl problém, tak se to zakope hlouběji.
Ale když si představím, jak ptáci v době před odletem na zimoviště
trávěj víc hodin denně přímo na drátech a klidně třeba i VVN s 1 kA AC...
Mimochodem, nenašel tu někdo nějaké relevantní zdravotní studie?

Trochu jsem počítal:
Na 1 T uprostřed mi vyšlo řádově 1e9 A/závit, tedy million závitů s 1
kA... no to by asi nešlo. Ale pojal jsem podezření a závěr je, že
indukce v rovině není konstantní, jak jsem si myslel, tenká smyčka má
vlastnosti bližší rovnému drátu.

Tak jsem použil
https://www.emisoftware.com/calculator/circular-loop/
se závěrem, že závit tlustý 10 m s průměrem 1 km by měl 6,75 mH
Pro 4e14 J z původního výpočtu tak vyjde 3,5e5 kA, to je taky hodně
závitů, ale už ne tak nereálné.
Navíc to znamená, že indukce nad zemí by nemusela bejt tak velká, čili
potřebná hloubka pro bezpečnost nebude nijak nereálná.

Při realizaci by bylo vinutí rozděleno na sekce tak, aby při
nabíjení/vybíjení měla každá do 1 kV, napětí vhodné pro IGBT. Takže při
kA to bude 1 MW/sekci. Např. pro 10 GW tak vyjde 10 tisíc sekcí po 35
závitech.
Sekcí hodně, ale vlastně to umožňuje elegantně řešit poruchové stavy:
Rozpojení 1 sekce zvýší proud v ostatních o 0,1 %.

Jsou to docela šílená čísla, ale když porovnám s rozpočtem na ITER,
kterej nebude dodávat ani akumulovat, ...

PH