SMD0603 - par otazok

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Úterý Únor 8 15:48:09 CET 2022

Líbí se mi věta:
*> Nechápu, jak se spousta mladých lidí bojí SMD součástek a radějí
vrtají do desek spoustu dírek.*
Mám to přesně tak:-)

Ještě poznamenám, že na vývoj jsou dobré nízkotavné pasty s SnBi. Dá se
pájet opakovaně bez starostí ohledně tepleného namáhání součástek. Když
dělám 1 ks, třeba prototyp, něčeho složitého, často napastuju jen část
desky, nasázím součástky, ledabyle zapeču aby držely, napastuju další
část, ... a nakonec zapeču pořádně. A je úplně jedno, že mezi tím jdu na
nákup, nebo třeba uplyne týden.
Pneumatickej dispenzer je na tohle nejlepší, potřebuje kompresor, ale
kompresor je všeobecně velmi praktická věc a může bejt zastrčenej někde
hluboko, že ven vede jen šňůra a hadička, takže nemusí zabírat normální
místo.

Zapájení lze horkovzdušnou pistolí, horkovzdušnou páječkou. Pokud možno
ohřívat větší plochy najednou, použití různých pidinástavců vede akorát
na nutnost jiného předehřevu.
Další, u mě dost oblíbená varianta, je kontaktní gril. Ale neosvědčil se
na mohutnější věci, jako konektor na RAMky, ty potřebují proudící vzduch.
Na jednotlivé součástky od 0603 a integráče mající alespoň nějaké
nožičky lze s úspěchem použít i trafopáječku s vhodným hrotem (malá
verze "věčné" smyčky). Výhodou je možnost přinést na místo pájení
správné množství pájky i tavidla (např. přesně na 1 řadu nožiček). Pro
děti na kroužku je ale snadnější se to naučit s mikropáječkou a nějak
jim ani nevadí, že je to ta s fuj tlustou šňůrou do zásuvky.

PH