SMD0603 - par otazok

Úterý Únor 8 11:33:44 CET 2022

Nějakou dobu jsem tohle vlákno nesledoval. Za mě SMD je jediná správná
volba. Nemá cenu se orientovat na vývodové součástky, dost toho ani ve
vývodovém provedení neseženete a je s tím spousta práce (vrtání desek,
stříhání vývodů, pájení po jednotlivých vývodech). Je mi 66, bez brýlí
to už nedávám vůbec (mám jedny na "normálně" blízko a jedny na SMD) a
samosřejmé vybavení je dobrá pinzeta a horkovzdušná páječka, která se
hodí i na spoustu dalších věcí jako smršťování bužírek a nahřívání všeho
možného, na co je horkovzdušná pistol příliš velká a neohrabaná. Ten
horkovzduch je základ, ušetří vám to spoustu práce a nervů. A samosřejmě
pasta. Pro nanášení na titěrné plošky pouzder s roztečí vývodů 0,5 mm
(špachtlí přes masku) se mi osvědčila pasta Microprint, má jemnější
strukturu. Na větší plošky je to jedno. Jen některé levnější pasty z TME
po otevření strašně rychle zasychají. Microprint vydrží podstatně déle.
Na prototypové desky, kde nemám šablouu, naďubkám pastu jehlou.

Ale i s horkovzduchem se musí trochu umět. Můj první pokus zapájet ledku
skončil tím, že ledka byla černá a cín se ještě pořádně nepřetavil. Na
páječku jsem nasadil tenkou trubičku a foukal na ledku, dokud se pasta
nepřetaví :-) Chce to předehřev a pokud není, alespoň chvilku foukat
okolo, aby s deska prohřála a nedávat zbytečně vysokou teplotu, raději
pomaleji. Časem na to přijdete.

Při mých prvních pokusech s SMD, kdy jsem neměl horkovzduch, jsem
používal obrácenou žehličku a desku jsem prohříval z druhé strany. Na
https://vaelektronik.cz/bastl/tist.html mám už hodně starý text, ještě z
té doby. Občas se to i povedlo :-) Bojoval jsem s tím, aby se mi deska
nepálila, při příliš pomalém ohřevu z pasty ještě před přetavením
vyschlo tavidlo a měď stihla zoxidovat. Tehdy jsem zkoušel desku natírat
pájitelným lakem a vůbec se to neosvědčilo, měď tmavla stejně.
Samosřejmě deska z maskou a s HALem je úplně bezproblémová.

Ta žehlička je dobrá jako předehřev na cca 100-120 st., pokud nemáte nic
lepšího. Třeba vařič a na něj hliníkovou desku. Po předehřátí desku
přejedete horkovzduchem (páječka bez nástavce, nebo i pokud máte
horkovzdušnou pistol s možností regulace na dostatečně malý výkon) a
máte desku zapájenou za chvilku a dobře. Odpájení součástky - ofouknete
horkovzduchem a seberete pinzetou. Při vývoji takhle můžete měnit odpory
nebo kondenzátory dle libosti. Při připájení nového odporu většinou
stačí cín, který už na ploškách je a je potřeba jen přidat tavidlo.
Používám a doporučuju gelové Alpha RMA-7.

Nechápu, jak se spousta mladých lidí bojí SMD součástek a radějí vrtají
do desek spoustu dírek.

Anděl