MBA2020 (TDA2020) a 68pF kapacita

Pátek Prosinec 31 14:57:43 CET 2021

Membrána reproduktoru nejspíš nebude narážet na dorazy. U těch starých
reproduktorů byl jiný problém. Při větší výchylce se kmitačka dostala do
míst s menším magnetickým tokem a to způsobovalo asi takové měkké
zkreslení, jako mírně přebuzený záznam na magnetofonu. Nějaké 1% je
ještě v pohodě, 5% je už slyšet. Elektronky, kde nebylo zvykem a ani
nešlo dělat velké záporné zpětné vazby, zkreslovaly taky a samosřejmě v
rádiu i diodový detektor. To je ten autentický zvuk starého rádia :-)
Ale zase v tom zvuku nebyla ani při mírném přebuzení nějaká ostrá
limitace, jakou vám dnes udělá kdejaký zesilovač.
Dokázal bych si představit kvalitní zesilovač s trochu vyšším výkonem a
signál na vstupu mu omezit dvěma diodama proti sobě tak, aby se
zesilovač nedostal do limitace. Tohle pak můžete podstrčit kytaristovi a
nepozná, že v tom nejsou elektronky :-)
Ohledně toho dírkovaného papundeklu na zadní straně rádia - otevřené
ozvučnice byly dřív hodně používané. Ale ty reproduktory měly úplně
jinou konstrukci, mají tužší uchycení membrány. Myslím že i impedančně
budou jiné. Dnešní reproduktory se silným magnetem, s lehkou membránou a
s měkkým uchycením snadno zničíte na nízkých kmitočtech i při menším
výkonu, když za sebou nebudou mít uzavřený objem. Pro optimální tlumení
se dnes předpokládá, že zesilovač bude mít optimálně nulový výstupní
odpor. To u elektronek nebylo. Koncová pentoda (aspoň tuším, že se tam
dávala pentoda) byla zdroj proudu a tehdejším reproduktorům to zjevně
vyhovovalo, nebo to aspoň nikdo neřešil. Proto dost nechápu, když si
někdo staví lampový zesilovač a pak se rozplývá nad tím zvukem, když to
připojí k moderním reprobednám. Je to úplně jiná technika.

Anděl