Otoceni rotace univerzalniho motoru

Neděle Březen 29 20:55:17 CEST 2020

Ano, reakce kotvy je vzájemné působení mg pole kotvy a statoru.
Statorové pole se reakcí kotvy deformuje a tím se posouvá bod optimální
komutace (mezi sousedními lamelami je nulové indukované napětí). Ale
reakce kotvy je závislá na proudu, takže u velkých DC motorů se dává
vinutí pro kompenzaci reakce kotvy do série s kotvou. U malých se to
zjednodušuje na nastavení nějakého kompromisního pevného úhlu.
Ale tohle platí pro DC motory. Nevím, jak jsou na tom komutátorové AC
motory, jestli tam nebude navíc vlivem ztrát v železe problém s fázovým
posunem mezi proudem a mg. polem?
Anděl