Otoceni rotace univerzalniho motoru

Glajc Pavel pavel.glajc na del.cz
Neděle Březen 29 20:38:15 CEST 2020

Problém se asi jmenuje reakce kotvy. Jsou uhlíky přesně kolmo ke statoru? Dá se natáčet poloha uhlíku proti statoru? Nedá se pootočit statorem?
Pokud lze s uhlíky natáčet je třeba je nastavit tak, aby co nejméně jiskřily.
U střídavých komutátorových motorů se právě kvůli většímu jiskření natáčí uhlíky proti směru otáčení. Teorii po mně nechtějte, jedná se o jakési transformační poměry mezi kotvou a statorem. Já jsem spíše praktik. Možná, že je to i tím, že uhlíky mají trochu vůli a potřebují si sednout. Sbrousil bych je nepatrně do skoro špičky po celé šířce a nechal je zaběhat při nižším napětí. Třeba při 24V.
pg

----- Původní zpráva -----
Odesilatel: Admin HWnews (hwnews na cncnet.info)
Datum: 29.03.2020 20:12
Příjemce: HW-news (hw-list na list.hw.cz)
Předmět: Otoceni rotace univerzalniho motoru

Zdravim,

ja jsem psal tak do jednoho zarizeni (kapesni cirkularka s hoblovackou)
jsme chteli pouzit motor z nejakeho levneho maflika (cca 1300W).

Bohuzel se ukazalo, ze potrebujeme otocit smer otaceni motoru. Zapojene
je to tak, ze je jedna cast statoru pak nejaka tlumivka uhlik rotor
uhlik tlumivka a druha cast statoru.

Prohodili jsme uhliky (zapojili je obracene), ale nevim proc jeden uhlik
bezi krasne a druhej hori neuveritelnym plamenem. Dival jsem se, ale
uhliky nejsou presazene, ani na rotoru neni videt ze by byly nekam
natocene plechy...proste vypada to symetricky. Stejne tak uhlik...

Nenapada vas neco v cem by mohl byt problem? Jestlit o nepujde tak
odepisem dost udelane prace...cela predni priruba motoru je nova. :-(

RV