<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <div class="moz-cite-prefix">Ano, reakce kotvy je vzájemné působení
      mg pole kotvy a statoru. Statorové pole se reakcí kotvy deformuje
      a tím se posouvá bod optimální komutace (mezi sousedními lamelami
      je nulové indukované napětí). Ale reakce kotvy je závislá na
      proudu, takže u velkých DC motorů se dává vinutí pro kompenzaci
      reakce kotvy do série s kotvou. U malých se to zjednodušuje na
      nastavení nějakého kompromisního pevného úhlu. <br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Ale tohle platí pro DC motory. Nevím,
      jak jsou na tom komutátorové AC motory, jestli tam nebude navíc
      vlivem ztrát v železe problém s fázovým posunem mezi proudem a mg.
      polem?</div>
    <div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 29.03.2020 v 20:38 Glajc Pavel
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:614b816a4dff889217a604eff01f8fa2@del.cz">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div class="iw_mail" dir="ltr">
        <div>Problém se asi jmenuje reakce kotvy. Jsou uhlíky přesně
          kolmo ke statoru? Dá se natáčet poloha uhlíku proti statoru?
          Nedá se pootočit statorem?</div>
        <div>Pokud lze s uhlíky natáčet je třeba je nastavit tak, aby co
          nejméně jiskřily.</div>
        <div>U střídavých komutátorových motorů se právě kvůli většímu
          jiskření natáčí uhlíky proti směru otáčení. Teorii po mně
          nechtějte, jedná se o jakési transformační poměry mezi kotvou
          a statorem. Já jsem spíše praktik. Možná, že je to i tím, že
          uhlíky mají trochu vůli a potřebují si sednout. Sbrousil bych
          je nepatrně do skoro špičky po celé šířce a nechal je zaběhat
          při nižším napětí. Třeba při 24V. </div>
        <div>pg</div>
        <div><br>
        </div>
        <div class="iw-signature">
          <div><br>
          </div>
           </div>
        <div><br>
        </div>
        <div style="font-size: 13px;font-family:Roboto, Tahoma,
          Helvetica, sans-serif;line-height:normal;" dir="LTR"
          class="iw-reply-block">
          <div style="margin:0;font-family:Roboto, Tahoma, Helvetica,
sans-serif;font-size:13px;font-weight:300;line-height:150%;letter-spacing:normal;color:#333333;">
            <div style="display:none;margin:0;font-family:Roboto,
              Tahoma, Helvetica,
sans-serif;font-size:13px;font-weight:300;line-height:150%;letter-spacing:normal;color:#333333;">-----
              Původní zpráva -----</div>
            <hr style="width:100%;padding:0;margin:10px
              0;color:#888888;background-color:#888888;border-color:#DDDDDD;"
              width="100%" size="1">Odesilatel: Admin HWnews (<a
              style="font-family: Helvetica, sans-serif; font-size:
              12px; font-weight: 300; line-height: 150%; color: rgb(0,
              136, 204); text-decoration: none;"
              href="mailto:hwnews@cncnet.info" moz-do-not-send="true">hwnews@cncnet.info</a>)<br>
            Datum: 29.03.2020 20:12<br>
            Příjemce: HW-news (<a style="font-family: Helvetica,
              sans-serif; font-size: 12px; font-weight: 300;
              line-height: 150%; color: rgb(0, 136, 204);
              text-decoration: none;" href="mailto:hw-list@list.hw.cz"
              moz-do-not-send="true">hw-list@list.hw.cz</a>)<br>
            Předmět: <span style="font-family:Helvetica,
sans-serif;font-size:12px;font-weight:300;line-height:150%;color:#333;text-decoration:none;font-weight:bold;">Otoceni
              rotace univerzalniho motoru</span></div>
          <br>
          <div>Zdravim,<br>
            <br>
            ja jsem psal tak do jednoho zarizeni (kapesni cirkularka s
            hoblovackou)<br>
            jsme chteli pouzit motor z nejakeho levneho maflika (cca
            1300W).<br>
            <br>
            Bohuzel se ukazalo, ze potrebujeme otocit smer otaceni
            motoru. Zapojene<br>
            je to tak, ze je jedna cast statoru pak nejaka tlumivka
            uhlik rotor<br>
            uhlik tlumivka a druha cast statoru.<br>
            <br>
            Prohodili jsme uhliky (zapojili je obracene), ale nevim proc
            jeden uhlik<br>
            bezi krasne a druhej hori neuveritelnym plamenem. Dival jsem
            se, ale<br>
            uhliky nejsou presazene, ani na rotoru neni videt ze by byly
            nekam<br>
            natocene plechy...proste vypada to symetricky. Stejne tak
            uhlik...<br>
            <br>
            Nenapada vas neco v cem by mohl byt problem? Jestlit o
            nepujde tak<br>
            odepisem dost udelane prace...cela predni priruba motoru je
            nova. :-(<br>
            <br>
            RV<br>
            <br>
            _______________________________________________<br>
            HW-list mailing list  -  sponsored by <a
              href="http://www.HW.cz" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a><br>
            <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
            <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
              moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a></div>
        </div>
      </div>
      <br>
      <fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <p><br>
    </p>
  </body>
</html>