Re: Srážka vlaků (bylo: Re: RFID uvod do problematiky)

Vláďa Anděl vaelektronik na vaelektronik.cz
Čtvrtek Červenec 9 12:29:04 CEST 2020


Drážní zabezpečovačka je sice svázaná složitými předpisy (nevidím do 
toho detailně), ale co vidím třeba ohledně připojení polarizovaných 
drenáží, opravdu nechápu. Třeba dřív předpisy nebyly tak přísné, nikdo 
to neřešil a jak už někde něco >20 let funguje, nikdo do toho nerýpe.
O co jde. V zemi pod kolejema prochází plynovod a protože vlivem úbytků 
na koleji a tím vznikajících bludných proudů je potenciál okolní půdy 
někdy posunutý (s polaritou podle toho, kde je zrovna vlak), zavádí se 
proud z koleje do toho potrubí tak, aby se potrubí udrželo záporné proti 
zemi. Aby to neovlivňovalo zabezpečovačku, jsou tam dvě opatření. EPD se 
připojuje na střed stykového trafa, tedy na elektrický střed kolejí. 
Jenže pokud dojde k lomu koleje, tohle nefunguje. Tak se ještě dává 
drenážní tlumivka 16,5 mH/100A, která by to měla oddělit. V příslušné 
normě se píše, že je nutno učinit technická opatření, aby proud 
nenarostl nad jmenovitý proud tlumivky. EPD se dělají už od 60. let a 
sice byly pokusy, jak ten proud omezit docela šílenou kombinací žárovek 
(žárovková drenáž je původně francouzský patent), ale nakonec to stejně 
skončilo u diody buď se sériovým odporem, nebo častěji bez něj. Drenážní 
tlumivky jsem ještě neviděl jiné než na 100A, ale pokud k té diodě dáte 
pojistku menší než 250A, dlouho nevydrží. Sice je fakt, že ta tlumivka 
ztrácí indukčnost až někde nad 200A, ale nedá se na to spoléhat a co 
jsem viděl měření ve Studénce, chvilkama tam teklo až 350A. Tenhle proud 
je nesmyslně velký, na potrubí je zbytečně i -10V a potřebujete -1,5V. 
Když se pak někam místo té diody dává řízená drenáž, je kolem toho hora 
papírů, ale provozovatel toho potrubí ví, že dřív tam teklo (přes tu 
100A tlumivku) až 300A a když je samotná drenáž počítaná na 160A, proč 
prý tam chci dávat 100A pojistku. Plynařům tohle nevysvětlíte, ani to, 
že tam takový proud není potřeba. A co na to dráha? UTZ (určené 
technické zařízení), které podléhá drážním předpisům, je pouze přívodní 
kabel od kolejí. Co je za ním, dráhu nezajímá. Holt někdo to při tvorbě 
předpisů asi nedomyslel. Zatím se nic nestalo a tak nebylo potřeba 
zjišťovat, kdo za co může...
Anděl

Dne 9.7.2020 v 7:27 Pavel Kadečka napsal(a):
> Já jsem teď z oboru, pracuju v konstrukci kolejových vozidel. Těch 
> zabezpečovacích systémů je po Evropě hned několik, pokud vlak jezdí 
> přes více států, musí je mít všechny. Cíl je přejít na jednotný 
> evropský systém.
>
> Mimochodem, v Praze jsou tři trasy metra a na každé se používá jiné 
> zabezpečení, takže když přejíždí cizí souprava kvůli údržbě do depa, 
> musí jet v ručním režimu a samozřejmě mimo dobu, kdy jezdí cestující.
>
> Každá trasa má sice svoje depo, ale někdy je potřeba přejet do cizího. 
> Třeba proto, že některé věci ve vlastním depu nejdou, nemají tam 
> příslušný stroj nebo se jim zrovna rozbil atd.
>
> P.K.
>
> Dne st 8. 7. 2020 20:31 uživatel Jaroslav Buchta 
> <jaroslav.buchta na hascomp.cz <mailto:jaroslav.buchta na hascomp.cz>> napsal:
>
>     Ted rikali v bedne, ze je preferovana instalace nejakeho Evropskeho
>     zabezpecovaciho systemu s cenou 10 micu na vozidlo a jine levnejsi
>     varianty se pouzivat nesmi. A na to nemaji prachy. Takze asi tak.
>
>     Dne 08.07.2020 v 11:50 Jan Waclawek napsal(a):
>     >>> Tady je evidentní, že systémy na železnici jsou zastaralé. 50
>     let a víc.
>     >>> Kdyby u  dopravních letadel byly navigační a elektronické
>     systémy staré 50
>     >>> let tak v dnešním provozu padají jako hrušky..
>     >
>     > Tak to mi pripomenulo tento clanok
>     > https://www.wired.com/2015/02/air-traffic-control/
>     >
>     > wek
>     > _______________________________________________
>     > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>     > Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>     > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
>     _______________________________________________
>     HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>     Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>     http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20200709/6045b038/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list