Re: Srážka vlaků (bylo: Re: RFID uvod do problematiky)

Středa Červenec 8 15:02:36 CEST 2020

S tím Pendolínem to byl docela průšvih a všichni se tvářili, že ty
efekty se zabezpečovačkou vidí poprvé. Při tom pár let před tím se tady
řešilo to samé s nějakou "moderní" lokomotivou Siemens. Jde o to, že
vlak má asynchronní motory a napájecí frekvence je závislá na otáčkách.

Zabezpečovačka - kolejové obvody, má svoji historii.
První zabezpečovačky na neelektrifikovaných tratích byly prý
stejnosměrné (nikdy jsem je neviděl). Pak přišly elektrifikované tratě
(DC) a protože napěťové úbytky na zpětné cestě (koleje + posilovací
kabely) by znemožnily funkci DC zabezpečovačky, začala se dělat střídavá
na 50 Hz. Tratě jsou napájené z 3f usměrňovačů, takže tam složka 50 Hz
prakticky není. Vypadá to, že je to dokonalé, ale byl to docela průšvih.
Ke kolejím je občas potřeba taky něco připojit. Někde se ukolejňovaly
třeba stožáry pro trolej, i když teď se to dává (má dávat) přes
průrazku. Třeba já zrovna vyrábím polarizované drenáže, které chrání
potrubí v zemi proti účinkům bludných proudů v okolí kolejí.
https://vaelektronik.cz/epd_uvod.html
U 50 Hz zabezpečovačky docházelo k tomu, že potrubí v zemi do sebe
nachytalo 50 Hz třeba z blízkých VN vedení a tenhle proud zabezpečovačku
úplně rozhodil. A to i přes to, že drenáž je připojená přes drenážní
tlumivku schváleného typu (16,5 mH/100A, váží 130 kg). A tak se
používalo monstrum s názvem "bezpečné čidlo".  Další obrovské tlumivky a
trafa, výsledkem je odpojení drenáže, pokud se na 50 Hz objeví víc než
100 mA. Jenže když to po většinu času zůstávalo odpojené, vytrácel se
tam ten důvod, proč to tam je :-)

Časem se 50 Hz zabezpečovačky začaly nahrazovat systémem na kmitočtech
75 a 275 Hz. U střídavých tratích to ani jinak nejde, ale i u
stejnosměrných se s tím spousta problémů vyřešilo. Jenže pak přišly
mašiny s asynchronním pohonem a řeší se to znova. Na lokomotivy
dodatečně dodělávali mohutné tlumivky, jenže ani tak se nedostali na
kmitočtech zabezpečovačky pod těch 100 mA. Tak je na příslušných tratích
zabezpečovačka nastavená, aby jí nevadilo snad 200 nebo 250 mA.

Při tom třeba na trati Šumperk-Kouty n.D. (jednokolejka) klasická
zabezpečovačka není, jsou tam nějaká počítadla náprav a při tom tam jsou
návěstidla i chráněné přejezdy. Taky to funguje. Ve světě se prý místo
kolejových obvodů pro zabezpečovačku používá GSM, i když nevím, jak tam
pak řeší třeba utržený vagón. U nás na to (prý) nejsou peníze. Třeba
zase až na to budou peníze, zase nebudou potřeba polarizované drenáže,
protože v bezuhlíkové době nebudou potřeba plynovody... ale mě už to
může být jedno, už jsem v důchodu :-)

Anděl