<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <div class="moz-cite-prefix">Drážní zabezpečovačka je sice svázaná
      složitými předpisy (nevidím do toho detailně), ale co vidím třeba
      ohledně připojení polarizovaných drenáží, opravdu nechápu. Třeba
      dřív předpisy nebyly tak přísné, nikdo to neřešil a jak už někde
      něco >20 let funguje, nikdo do toho nerýpe. <br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">O co jde. V zemi pod kolejema prochází
      plynovod a protože vlivem úbytků na koleji a tím vznikajících
      bludných proudů je potenciál okolní půdy někdy posunutý (s
      polaritou podle toho, kde je zrovna vlak), zavádí se proud z
      koleje do toho potrubí tak, aby se potrubí udrželo záporné proti
      zemi. Aby to neovlivňovalo zabezpečovačku, jsou tam dvě opatření.
      EPD se připojuje na střed stykového trafa, tedy na elektrický
      střed kolejí. Jenže pokud dojde k lomu koleje, tohle nefunguje.
      Tak se ještě dává drenážní tlumivka 16,5 mH/100A, která by to měla
      oddělit. V příslušné normě se píše, že je nutno učinit technická
      opatření, aby proud nenarostl nad jmenovitý proud tlumivky. EPD se
      dělají už od 60. let a sice byly pokusy, jak ten proud omezit
      docela šílenou kombinací žárovek (žárovková drenáž je původně
      francouzský patent), ale nakonec to stejně skončilo u diody buď se
      sériovým odporem, nebo častěji bez něj. Drenážní tlumivky jsem
      ještě neviděl jiné než na 100A, ale pokud k té diodě dáte pojistku
      menší než 250A, dlouho nevydrží. Sice je fakt, že ta tlumivka
      ztrácí indukčnost až někde nad 200A, ale nedá se na to spoléhat a
      co jsem viděl měření ve Studénce, chvilkama tam teklo až 350A.
      Tenhle proud je nesmyslně velký, na potrubí je zbytečně i -10V a
      potřebujete -1,5V. Když se pak někam místo té diody dává řízená
      drenáž, je kolem toho hora papírů, ale provozovatel toho potrubí
      ví, že dřív tam teklo (přes tu 100A tlumivku) až 300A a když je
      samotná drenáž počítaná na 160A, proč prý tam chci dávat 100A
      pojistku. Plynařům tohle nevysvětlíte, ani to, že tam takový proud
      není potřeba. A co na to dráha? UTZ (určené technické zařízení),
      které podléhá drážním předpisům, je pouze přívodní kabel od
      kolejí. Co je za ním, dráhu nezajímá. Holt někdo to při tvorbě
      předpisů asi nedomyslel. Zatím se nic nestalo a tak nebylo potřeba
      zjišťovat, kdo za co může...</div>
    <div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
    <div class="moz-cite-prefix">    <br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 9.7.2020 v 7:27 Pavel Kadečka
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
cite="mid:CAE=fyGYuDj4g8B24xK_Eg-b4wfp7--KFNtaXer+w4T5=0uB8MQ@mail.gmail.com">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div dir="auto">Já jsem teď z oboru, pracuju v konstrukci
        kolejových vozidel. Těch zabezpečovacích systémů je po Evropě
        hned několik, pokud vlak jezdí přes více států, musí je mít
        všechny. Cíl je přejít na jednotný evropský systém. 
        <div dir="auto"><br>
        </div>
        <div dir="auto">Mimochodem, v Praze jsou tři trasy metra a na
          každé se používá jiné zabezpečení, takže když přejíždí cizí
          souprava kvůli údržbě do depa, musí jet v ručním režimu a
          samozřejmě mimo dobu, kdy jezdí cestující. </div>
        <div dir="auto"><br>
        </div>
        <div dir="auto">Každá trasa má sice svoje depo, ale někdy je
          potřeba přejet do cizího. Třeba proto, že některé věci ve
          vlastním depu nejdou, nemají tam příslušný stroj nebo se jim
          zrovna rozbil atd. </div>
        <div dir="auto"><br>
        </div>
        <div dir="auto">P.K. </div>
      </div>
      <br>
      <div class="gmail_quote">
        <div dir="ltr" class="gmail_attr">Dne st 8. 7. 2020 20:31
          uživatel Jaroslav Buchta <<a
            href="mailto:jaroslav.buchta@hascomp.cz"
            moz-do-not-send="true">jaroslav.buchta@hascomp.cz</a>>
          napsal:<br>
        </div>
        <blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0
          .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Ted rikali v
          bedne, ze je preferovana instalace nejakeho Evropskeho <br>
          zabezpecovaciho systemu s cenou 10 micu na vozidlo a jine
          levnejsi <br>
          varianty se pouzivat nesmi. A na to nemaji prachy. Takze asi
          tak.<br>
          <br>
          Dne 08.07.2020 v 11:50 Jan Waclawek napsal(a):<br>
          >>> Tady je evidentní, že systémy na železnici jsou
          zastaralé. 50 let a víc.<br>
          >>> Kdyby u  dopravních letadel byly navigační a
          elektronické systémy staré 50<br>
          >>> let tak v dnešním provozu padají jako hrušky..<br>
          ><br>
          > Tak to mi pripomenulo tento clanok<br>
          > <a
            href="https://www.wired.com/2015/02/air-traffic-control/"
            rel="noreferrer noreferrer" target="_blank"
            moz-do-not-send="true">https://www.wired.com/2015/02/air-traffic-control/</a><br>
          ><br>
          > wek<br>
          > _______________________________________________<br>
          > HW-list mailing list  -  sponsored by <a
            href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer"
            target="_blank" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a><br>
          > <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank"
            rel="noreferrer" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
          > <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
            rel="noreferrer noreferrer" target="_blank"
            moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
          <br>
          <br>
          _______________________________________________<br>
          HW-list mailing list  -  sponsored by <a
            href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer"
            target="_blank" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a><br>
          <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank"
            rel="noreferrer" moz-do-not-send="true">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
          <a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
            rel="noreferrer noreferrer" target="_blank"
            moz-do-not-send="true">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
        </blockquote>
      </div>
      <br>
      <fieldset class="mimeAttachmentHeader"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <p><br>
    </p>
  </body>
</html>