=?utf-8?Q?RE:_Preco_su_hodnoty_z_radov_Exx_take_divne, _was:_Kondenz=C3=A1?= tor jako usmernovac?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Duben 16 22:40:14 CEST 2020

Podstata fungování těchto řad je mi samozřejmě dávno jasná. Ale jasné mi není, čemu by vadilo, kdyby pár hodnot bylo nepatrně ujetých na celá čísla. Obzvlášť pak u takových, kde je použití hodně časté, např. kvůli velmi rozšířené hodnotě impedance vedení. Ale samozřejmě přesná celá čísla se hlavně hodí do měřících přístrojů.

K těm impedancím ještě opačná otázka: V DS od Eth Phy zpravidla požadují 49R9. Když na GbE použiju běžnějších 51, nebo 47, stane se něco, co by reálně ovlivnilo kvalitu spojení?

A k těm Phy ještě 2. otázka: Prakticky všechny mají nějaký R na nastavení U nebo I a vždycky má nějakou úchylnou hodnotu z vyšších řad. Je skutečně tak důležité aby byla přesně taková, nebo proč to tak je?

PH

Od: Jan Waclawek

Na realne otazky neviem odpovedat, ale na tuto ano:

> Taky by mě zajímalo, proč vlastně autor standardu udělal 4,99 a ne 5,00.

No lebo je to z exponencialneho radu, nie nejakeho "praktickeho". Konkretne
4.99 sa objavi prvykrat v rade E96, kde medzi jednotlivymi clenmi radu ma
byt pomer 10^1/96=1.024 (t.j. odpory s toleranciou +-1% pokryvaju cely
rozsah, 1.024*0.99=1.01 - aj ked to nie je uplne presne lebo to je 1.013
takze tam taka mala medzierka je, ale to je pre prakticke ucely
irelevantne, aj tak sa hodnoty zaokruhluju na dve desatiny... nechce sa mi
ratat, aky to ma dopad na "pokrytie", aj tak je to nedolezity parameter).
Ten 4.99 je konkretne 67. prvok v rade, 10^67/96=4.98789, na dve desatinne
zaokruhlene to je 4.99.

Podobne 10^46/96=3.01416 a 10^58/96=4.01945