Resuscitace gramofonu

Pátek Listopad 1 10:15:42 CET 2019

Asi jsem ze staré školy ... dávat do akustických zařízení procesor byl
obvykle průšvih s rušením, zvlášť když se k tomu má připojovat FM rádio.
Při pověstném šizení konstrukce arduina bych se bál dvojnásob. Já vím -
nakoupí se hotové moduly a z nich se to poskládá... A pak budete řešit,
jestli tam dát lampový předzesilovač, protože je to móda :-) Ale móda
elektronek došla i tak daleko, že existuje i páskový mikrofon s elektronkou.
https://royerlabs.com/r-122v/
Jak mi onehdá říkal Jirka Doležal, který dělal techniku v ostravské
televizi, toto řešení má hromadu nevýhod a žádnou rozumnou výhodu. Pro
nezasvěcené - páskový mikrofon má impedanci okolo 0,1 Ohmu, takže jedno
trafo (obvykle na 200 Ohm) je v něm, aby se k tomu dal připojit kabel a
druhé trafo, které to zvedá na desítky KOhm je u té vstupní elektronky.
Nevím, jak je to se šumem lepších OZ, ale co jsem tak koukal do
datasheetů, tam kde na první straně tučně psali najaký malý šum, o pár
stránek dál byla charakteristika, jak pod 1 KHz ten šum stoupá až na
mnohonásobek :-( Je to vlastnost bipolárních tranzistorů a mám dojem, že
konstrukce toho low noise OZ je kompromis mezi šumem a spoustou dalších
parametrů. Kdysi se říkalo (nevím co je na tom pravdy), že šum zvedá i
ta velká zpětná vazba u OZ a klasický dvoutranzistorový zesilovač je na
tom líp.
Ostatně pokud chcete snížit šum předzesilovače, máte několik možností.
- dát do stávajícího zesilovače lepší tranzistory - rozdíl nejspíš
nebude příliš velký.
- na vstupu předzesilovače pro přenosku je odpor 47 KOhm, který definuje
vstupní impedanci. Většina výkonu z přenosky pak skončí v tomto odporu.
Pokud uděláte první stupeň předzesilovače frekvenčně nezávislý s
definovaným zesílením, můžete požadovaný vstupní odpor vytvořit zpětnou
vazbou. Mělo by to být šumově o dost lepší.
- pak máme low noise j-fety, třeba 2SK209. Ten je pro 50 KOhm úplně
ideální. Jenže ho nedáte do stávajícího předzesilovače místo bipoláru :-(

Myslím že za tu dobu, co prohledáváte eshopy s různými moduly, bych už
měl nakreslený tišťáček na nějaký lepší předzesilovač. Ale berte to jako
můj názor, baví mě vymýšlet něco nového a né skládat něco z modulů, u
kterých pořádně ani nevím, co zrovna na tom Číňan ošidil...

Anděl