Kvizova otazka na piatok ( v ciastocnej suvislosti s RS485)

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Pondělí Duben 1 10:25:24 CEST 2019

Aj ked uz nie je piatok, asi dlzim vysvetlenie

@read_only_clen
***********************
Ad 1)
Bastlim. Aj HF, zatial sice iba do cca 5.8GHz ;-)
Ad 2)
Parazitne vlastnosti puzdier a plosnych spojov poznam, cital som o nich
davno, uplatnujem (snazim sa) v bastleni...

Co sa tyka "mojej" firmy ... Ziadnu nemam.
Firma, v ktorej som zamestnany, je aktivna v uplne inej oblasti, a nema
vobec nic spolocne s mojim bastlenim a mojimi zaujmami.
Niektori ludia maju zaujmy v inej oblasti, ako v tej, v ktorej su
zamestnani...
Neviem, co vas vedie k takemu hodnoteniu firmy ...

;-)))

@all - vysvetlenie
***********************
Pripad tohjoto zapojenia zosilovaca je realny, stal sa pred asi 40 rokmi,
uplne podrobnosti mi uz dost vyfucali z hlavy...Bol to cas konstrukcii a
aktivit v oblasti elektroniky a radioamaterstva vo ZVAZARM-e.
Autor navrhu bol v tom case student 1. rocnika gymnazia. Bola to
konstrukcia stereo audio zosilnovaca bola s elektronickym prepinaniv
vstupov (2x MAB08 ?), s elektroniclou regulaciou hlasitosti, vyvzenia a
vysok/hlbok
( MDA4290V ? ) ovladanim pomocu tlacitok a nie potenciometrov a dialkovym
ovladamin ( par obvodov, ktore sa pouzvali v TESLA televizoroch na DO ).
Cele si to navrhoval a ratal sam na papieri a s kalkulackou.
Ziadne simulatory a ani _dostupne_ pocitace na simulacie neboli. Bol to
cas, ked sa objavili prve PMD-85-ky, PMI-80-ky, a aj PP-06-ky za peniaze,
za ktore by sa dali kupit viacere byty, auta, ...
absolutne nedostupne pre studentov a inych beznych ludi na doma.

OZ bol konkretne MAC156 - ale tieto obvody z produkcie TESLA si cast
tunajsieho osadenstva uz nemusi pamatat,
preto som dal ako priklad iny OZ, ktory by mal byt dostupnejsi aj z
hladiska datasheetov

Zapojenie toho zosilovaca bolo trochu nestandardne v koncovom stupni asi
100-150W audio zosilovaca.
Vyuzivalo sa to, ze napajanie OZ ma konstantny odber a zmeny napajacieho
prudu v kladnej a zapornej veve napajania OZ presne kopiruju vystupny prud
OZ do malej zataze.
Pouzivalo sa to ako budenie koncovych parov trazistorov tusim KD336/337  ?
na uplny koniec skladany z parov KD606/616 ?
Uplne podrobnosti si uz celkom nepamatam.

Zapojenie vstupov OZ boli v ostrovcekoch rozliatej zeme, pospajania zem iba
v jednom bode, ...
Pri ozivovani sa aktivovala vystupna ochrana reproduktorov z dovodu
jednosmerneho napatia.
Nastavovacim trimrom na nastavenie offsetu na operaku sa nedal ukludnit,
aby mal na vystupe 0.

Tato chyba nas zabrzdila asi na den, kedze sme najskor predpokladali
zniceny OZ, ktory bol na tu dobu strasne drahy a nedostupny, ale nakoniec
sme nasli chybu nie v realizacii, ale v navrhu.
Vymena vazobneho kondenzatora za tusim nejaky 1u a doplnenie odporu radovo
v stovkach kOhm zo vstupu OZ na zem problem vyriesilo.

Na tento problem z minulosti som si spomenul, ked sa riesilo ODDELENIE v
inom vlakne.
To mi pripomenulo, ze "prilisne" ODDELOVANIE nemusi byt uplne spravne
riesenie, ak clovek nedomysli dosledky a uvahy ukonci na stupni "mam to
oddelene".
;-)

Dodo

pi 29. 3. 2019 o 17:30 Jan Waclawek <konfera na efton.sk> napísal(a):