lednickovy kompresor

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Květen 10 03:27:13 CEST 2018

Taky jsem jeden rozřízl, resp. za použití strojní pily otevřel “jako sardinky”. Funguje to tak, že na hřídeli je nasazená kónická trubka, její špička je dole ponořená v oleji a odstředivá síla zvedá olej do širší části kónusu. Hřídelí prochází kanálek, který je v jistém místě ohnut k povrchu a přechází v mazací drážku. Za provozu pak olej značně stříká, takže nádoba je nejspíš rychle zaplněna aerosolem, který pak promaže i vše ostatní.

A potvrzuji, že je nutný pro těsnění. Např. ventily spočívají v plíšcích zakrývajících dírky v rovném povrchu kovu.

Ale dlouhodobé zkušenosti s tím rozebraným nemám, někam zmizel, asi jsem ho půjčil...

PH

From: zdkaspic.hw
Měl jsem to kdysi nevratně rozebrané (rozřízl jsem to těleso kompresoru, protože mne v mládí zajímalo, jak to funguje)
a dle mne je hlavní důvod toho oleje tam v tom, aby bylo čerpadýlko (píst + hlava ... nebo šoupátko, jak to říct)
stále zaolejované a těsnilo to.

Ne že by to bylo úplně ponořené, to ne, toho oleje tam zase tolik nebylo, ale myslím že je to tam nějak
uděláno, že ten olej na tu mechaniku čerpadla nějak "cáká". Možná jak se točí ten motor.

Jiný "kousek" máme doma už nějakých 35-40 let a když je potřeba tak nafouká co je třeba.
Sem tam si trochu uplivne, takže pro fajnové věci (např stříkání barvy) jedině s odlučovačem,
ale jak někdo jiný psal ... nikdo to nikdy moc neřešil - tlakovala se s tím bomba na postřiky (víno, stromy) a tam to bylo fuk.

Jinak ten olej - netroufnu si říct co je to zač - byl hodně světlý a proti klasickému motorovému oleji až neskutečně řídký.
Na druhou stranu - tím rozebráním jsem sice získal nějakou flašku oleje (mínil jsem na případné doplňování toho funkčního kompresoru),
ale nikdy jsme nenazanali, že je potřeba olej doplňovat (zařízení nevykazovalo známky, že potřebuje víc mazat) ...
takže to tam možná ještě někde stojí na polici a po těch letech je to už "... jen toliko ku létání ..."

;-)

Zdeněk Kašpar