<HTML><HEAD>
<META content="text/html;
charset=iso-8859-2"
http-equiv=Content-Type></HEAD>
<BODY dir=ltr bgColor=#ffffff text=#000000>
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: 'Calibri'; COLOR: #000000">
<DIV>Taky jsem jeden rozřízl, resp. za použití strojní pily otevřel “jako
sardinky”. Funguje to tak, že na hřídeli je nasazená kónická trubka, její špička
je dole ponořená v oleji a odstředivá síla zvedá olej do širší části kónusu.
Hřídelí prochází kanálek, který je v jistém místě ohnut k povrchu a přechází v
mazací drážku. Za provozu pak olej značně stříká, takže nádoba je nejspíš rychle
zaplněna aerosolem, který pak promaže i vše ostatní.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>A potvrzuji, že je nutný pro těsnění. Např. ventily spočívají v plíšcích
zakrývajících dírky v rovném povrchu kovu.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Ale dlouhodobé zkušenosti s tím rozebraným nemám, někam zmizel, asi jsem ho
půjčil...</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>PH</DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV style="FONT: 10pt tahoma">
<DIV><FONT size=3 face=Calibri></FONT> </DIV>
<DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
<DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=zdkaspic.hw@seznam.cz
href="mailto:zdkaspic.hw@seznam.cz">zdkaspic.hw</A> </DIV></DIV></DIV></DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<P>Měl jsem to kdysi nevratně rozebrané (rozřízl jsem to těleso kompresoru,
protože mne v mládí zajímalo, jak to funguje) <BR>a dle mne je hlavní důvod toho
oleje tam v tom, aby bylo čerpadýlko (píst + hlava ... nebo šoupátko, jak to
říct) <BR>stále zaolejované a těsnilo to. <BR></P>
<P>Ne že by to bylo úplně ponořené, to ne, toho oleje tam zase tolik nebylo, ale
myslím že je to tam nějak <BR>uděláno, že ten olej na tu mechaniku čerpadla
nějak "cáká". Možná jak se točí ten motor.<BR></P>
<P>Jiný "kousek" máme doma už nějakých 35-40 let a když je potřeba tak nafouká
co je třeba.<BR>Sem tam si trochu uplivne, takže pro fajnové věci (např stříkání
barvy) jedině s odlučovačem, <BR>ale jak někdo jiný psal ... nikdo to nikdy moc
neřešil - tlakovala se s tím bomba na postřiky (víno, stromy) a tam to bylo
fuk.</P>
<P>Jinak ten olej - netroufnu si říct co je to zač - byl hodně světlý a proti
klasickému motorovému oleji až neskutečně řídký.<BR>Na druhou stranu - tím
rozebráním jsem sice získal nějakou flašku oleje (mínil jsem na případné
doplňování toho funkčního kompresoru), <BR>ale nikdy jsme nenazanali, že je
potřeba olej doplňovat (zařízení nevykazovalo známky, že potřebuje víc mazat)
... <BR>takže to tam možná ještě někde stojí na polici a po těch letech je to už
"... jen toliko ku létání ..."</P>
<P>;-)</P>
<P>Zdeněk Kašpar<BR></P>
<P> </P>Dne 9.5.2018 v 23:40 Vláďa Anděl napsal(a):<BR>
<BLOCKQUOTE cite=mid:19213f94-9de7-69c3-6bea-f18e36e58152@vaelektronik.cz
type="cite">
<P><FONT face="Times New Roman">Mám kompresor z 32 let staré calexky. Píšou na
něm, že je tam nějaká olejová náplň. Vím, že se olej rozpouští v chladivu a
pak s ním obíhá. Jenže tenhle kompresor už bude foukat jen vzduch. Má cenu se
zabývat nějakým úbytkem oleje? Nebo olej měnit? A když jo, tak za jaký? Táta
používal starý ledničkový kompresor mnoho let na všechno možné včetně foukání
kol u auta a nikdy se olejem
nezabýval.</FONT></P></BLOCKQUOTE></DIV></DIV></DIV></BODY></HTML>