Re: [MECH:] 3D tisk - problem s ABS a tepelnou roztaznosti tiskarny - pricina

Halen na seznam.cz Halen na seznam.cz
Úterý Březen 20 10:16:58 CET 2018

Ahoj, oživuji toto téma.

Nevím jestli se to vyřešilo, ale zjistil jsem, že konkrétně u mě není
příčinou tepelná roztažnost desky nebo extruderu. Příčinou je posunutí
snímání vzdálenosti indukčním čidlem díky jeho ohřátí od podložky. Rozdíl
dělá až 0.7mm. Čidlo používám jako Z endstop a zároveň jako leveling.

Čidlo od Foteku má tepelný drift <10um/°C což je fakt dost.

Momentálně jsem to řešil dvěma způsoby.

1. odjetí čidlem výše od podložky, problém nástává ve chvíli, kdy se tiskne
více nízkých tisků za sebou, čidlo se ohřeje a zase se posune offset, takže
spíš nevyhovující.

2. přijetí čidlem k podložce, čidlo se +- stejně ohřeje a poté provést tisk.
Zatím to vypadá jako funkční řešení i při opakovaných tiskech.

Nové řešení co mám v hlavě je vytápět vnitřek čidla/čidlo odporem o cca 10-
20°C více než okolí a tím zabránit driftu čidla ohřevem od okolního
prostředí.

Další řešení je možná udělat kompenzační napájecí obvod s OZ. Čidlo má drift
<1um/V na napájecí napětí a čidlo má rozsah 5-36V. Nevím, jestli je drift
pozitivní nebo negativní, ale možná by to šlo kompenzovat. Měřit termistorem
teplotu čidla ve zpětné vazbě, pomocí OZ vyhodnotit, integrovat a druhým OZ
nastavit napájecí napětí s výstupem přes tranzistor. Středové napájecí
napětí by pak bylo cca 18V.

Poslední co mě napadá je kompenzovat to  softwarově ve slic3r - měřit
termistorem teplotu čidla a podle dané křivky kompenzovat Z_sensor_height

Honza

---------- Původní e-mail ----------