Motor

Martin Úlehla ok9swl na gmail.com
Pátek Leden 12 12:21:35 CET 2018


Samozřejmě, to jsem se bavil čistě o tepelných ztrátách v motoru. Vstupují
do toho ještě další vlivy.

Asynchron napájený ze sítě má bez zátěže nejvyšší otáčky a pokud má nucené
vzduchové chlazení pak toto chlazení má nejvyšší možný výkon právě
naprázdno. Při dimenzování proudu chladícího vzduchu na plnou zátěž je pak
naprázdno dokonale chlazený a ohřát se nemůže.

Aby jsme do toho příliš mnoho nezabředli tak jsem jen Vás chtěl potěšit, že
motor zavřený v převodovce chlazený pouze vedením na plášť může být i
naprázdno překvapivě teplý aniž by byl vadný nebo nezvládal svůj nominální
výkon.

Martin

Dne 11. ledna 2018 20:43 ZU1234 <zu1234 na seznam.cz> napsal(a):

> Necítím se být nijak extra fundovaný!
>
> Pokud je to jednofázový asynchronní motor, tak má prakticky stejné otáčky
> ať je zatížen nebo ne.
> Chlazení je tedy zajištěno i při nízkém výkonu (a malé účinnosti (podle
> Vás)).
>
> Mám motor tohoto typu na cirkulárce a 'uvařím' ho jedině při zátěži -
> jinak je studený.
> Proto mne to zajímalo.
>
> Možné je čínsky - špatně navržen a dochází k přesycení??
>
> Jinak kondenzátor je myslím nutný jen pro rozběh. Ale často je zapojen
> trvale.
>
> Možná bych viděl tu botu tady: motor je malý (a čínský) a proto nemá
> odstředivý spínač.
> Proto má kondenzátor připojený trvale. Kondenzátor je možná úměrný
> tomu že se předpokládá obtížný start do převodovky a zátěže, ale příliš
> velký pro trvalý provoz.
>
> Ale pozor, to si všechno jen vymýšlím :-)
>
>
> Dne 11.1.2018 v 19:02 Martin Úlehla napsal(a):
>
> Omlouvám se za pozdní odpověď, konference mi taktéž vytrvale padá do spamu.
>>
>> Není to tak že by motor naprázdno byl teplejší než motor pod plnou zátěží.
>>
>> Může se stát, že motor jede se 100W příkonu na 20% účinnosti (tj. 80W
>> tepla) a s 1,5kW na 90% účinnosti (tj. 150W tepla). Zrovna tato konkrétní
>> čísla jsem si teď pro ilustraci vycucal z prstu ale obecně - nedá se
>> usuzovat z ohřátí motoru běžícího naprázdno že to teplotně nevydrží v
>> nominále.
>>
>> Některé lepší motory mají datasheety a ty ještě lepší i nějaké křivky v
>> nich a tak člověk pak nemusí vařit úplně z vody nebo chodit na motorovou
>> brzdu. Nejlepší je to prostě zkusit, hi :).
>>
>> S pozdravem,
>> Martin OK9SWL
>>
>> Dne 10.1.2018 v 09:48 ZU1234 napsal(a):
>>
>>> Jako že při nižším zatížení motor víc hřeje?
>>> To slyším poprvé.
>>>
>>> Dne 10.1.2018 v 9:14 Martin Úlehla napsal(a):
>>>
>>>> Dobrý den, může to být problém s účinností motoru při provozu bez
>>>> zatížení. Nedělal bych z toho tragické závěry dokud se nebude přehřívat ve
>>>> finální aplikaci.
>>>>
>>>> Martin OK9SWL
>>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20180112/080cdff0/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list