5VSB zdroj

František Burian BuFran na seznam.cz
Pátek Leden 5 13:30:26 CET 2018

Dobrý den,

Aha, takže C502 je ten, co definuje dobu vypnutí T2 ! Ten mi unikl. Jinak je
má analýza stejná.

Díky za popostrčení vpřed.

Hlavní dotaz tedy zní - co dělá nasycený transformátor v saturaci (tedy Imag
> Isat jádra) -
přestane přenášet napětí nebo ne ? Podle mě je v tom bodě d_fi = 0 (protože
tok už
nemůže dále růst, je nasycený), a tedy nemůže generovat napětí na cívkách
sekundáru (U=dfi/dt). Je to tak ?

Na odkazy p. Nesvačila se kouknu jak bude čas, vypadá to že je to přesně to
co jsem hledal a nenašel, klíčové slovo k hledání je DCC.

S pozdravem,

  František Burian

---------- Původní e-mail ----------
Od: Pavel Hudecek <edizon na seznam.cz>
Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Datum: 5. 1. 2018 11:54:10
Předmět: Re: 5VSB zdroj
"

Jsem línej ty věty analyzovat, tak to zkusím jednoduše vysvětlit, jak si
myslím, že to funguje. A použiju taky nechť:-)

Nechť jsou vinutí T3 orientována tak, aby kladné napětí na hlavním sekundáru
bylo po rozepnutí primáru a na pomocném sekundáru naopak v době, kdy je
primár zapnutý. Pokud je orientace vinutí jiná, funguje to úplně jinak:-)

1. Po zapnutí napájení se přes R501 začne nabíjet C502 a následně otvírat Q
2. Tím se na pomocném sekundáru objeví napětí, které tomu otevírání dále
pomáhá a nastane kladná ZV vedoucí k okamžitému plnému sepnutí.

2. Roste proud, takže roste napětí na R502, až se začne otvírat Q1 a “
užíráním” proudu z báze Q2 vyvolá zahájení jeho vypínání, které je následně
zas dokončeno za přispění pomocného vinutí trafa.

3. Energie akumulovaná v trafu se přenáší na hlavní sekundár a zároveň se C
502 nabíjí, až se dostaneme do stavu podobnému začátku 1 a všechno začne
nanovo.

Tolik základní funkce.

Pak je tam ZV s IC3, která do Q2 přidává další proud a způsobuje, že bude
zahajovat vypínání při nižším proudu.

Nezmíněné součástky jsou “bižuterie”, která je potřeba, aby to v praxi dobře
fungovalo, ale na základní princip vliv nemá.

Za zmínku stojí RDC článek na primáru, který pálí energii z rozptylové
indukčnosti, co se nemůže přenést na sekundár a jinak by ohrožovala Q2,
případně kdyby to Q2 nevadilo, pálil by větší energii, protože z jeho
pohledu je indukované napětí v sérii s napětím ze sítě.

PH