DIY Stolni multimetr

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Úterý Prosinec 26 16:21:44 CET 2017

Tak plat v akreditované kalibrační laboratoři rozebírat nebudu, ale tyhle laboratoře tu prostě jsou, jsou potřeba a nejsou jenom pro elektrické přístroje, ale i takové věci jako teplota, tlak, vlhkost, délka … . A ano, ti lidé co tam dělají nesmí být úplně blbí, a kromě znalostí toho co kalibrují musí ještě znát věci okolo metrologie obecně a norem souvisejících s řízením jakosti. A to je docela nezáživná věc.

A jak už tu padlo – standardní přístroje se při kalibraci pouze srovnají s etalonem, a porovná se výsledek s tím, jak velkou chybu u nich povoluje výrobce – když vyhoví tak je to dobře, když ne, tak buďto vyřadit nebo opravit – to už ale běžně řeší někdo jinej – servis, nikoliv kalibrační laboratoř.

Něco jiného je přístroj dotáhnout na nulovou odchylku oproti normálu (najustovat) – k tomu musí být jak návod od výrobce, tak člověk co ví co dělá. Většinou je to už několik desítek let elektronické (třeba u těch multimetrů), málo kdy je tam nějaký trimr. A jak už tu zaznělo, u starších běžných přístrojů tohle bylo i součástí takového toho lepší manuálu, kde bývala i schémata – aby člověk když se nemůže doměřit výsledku mohl zkontrolovat, co dělá špatně. Tohle postupně vymizelo, a pro kalibraci je třeba přístup do nějaké menu pod heslem, a to má typicky jenom výrobce nebo jeho zástupce. Není se čemu divit, většinou se podobně povolují i další funkce přístrojů, které mohou být klidně i o řád dražší, než vlastní přístroj.

Docela jsem si s tímto vyhrál, když jsem v minulé práci auditorovi na ISO musel vysvětlit, že 50% nejistota měření (tedy 3dB)  není zase tak špatná. Byl to strojař, tak to moc nechápal, že se nejistota u měření výkonu radarového vysílače skládá z dílčích nejistot jednotlivých parametrů, a tyto se sčítají. Až jsem mu to začal rozepisovat, tak uznal, že to máme zmáknuté, a dál do toho raději nešťoural. A tady taky začali věci typu kalibrace přístrojů a podobně.

Takže je to celé hlavně o tom, co člověk chce a proč. A ISO člověka donutí zabývat se různýma „ptákovinama“.

Zpět k tématu, i když to s kalibrací bude souviset. Měření velkých proudů – jak to kalibrujete v domácích podmínkách? Já jsem si na to půjčil 3 různé klešťové multimetry a jako zátěž jsem použil varné konvice – mají tepelnou ochranu a dají se jednoduše zapínat. A byl jsem docela překvapenej, jak ty Hall čidla sedí oproti datasheetu – a to jak v dobrém, tak ve špatném. Ty 3 multimetry proto, protože všechno to byly pracovní měřáky, které kolegové tahali různě po venku.

Tomáš OK2MTM

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Karel M
Sent: Tuesday, December 26, 2017 2:05 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: DIY Stolni multimetr

Nový člověk ve firmě, než se seznámí s dokumentací a s pro něj neznámým přístojem ke kalibraci a provede ji, to je den až dva. Plus riziko že přístroj zničí, nebo kalibraci provede špatně.

Minimální plat na tuto pozici pro středoškoláka 30 000Kč hrubého, pro zaměstnavatele je to výdaj 40 000Kč měsíčně. To je cca 2000Kč na den, plus nájem, leasing, režie, zisk atd.

Cena za takovou kalibraci je pak skutečně asi těch 5000Kč minimálně.

Po půl roce ten člověk toho bude umět asi víc, ale pak zjistí, že si chce koupit byt a ten stojí v Praze 3 000 000Kč, 20% ceny potřebuje předem, to je 600 000Kč, to z 25 000Kč čistého nenašetří, leda by nejedl a nebydlel v nájmu.

Takže dá výpověď a půjde jinam a kolečko začne znovu. Nebo to vidíte jinak?

Karel