RE: Proud v kolejích BYLO RE: Krystalky BYLO: Elektronky: co s nima? (sberna napadu)
SvobodovaA na szdc.cz
SvobodovaA na szdc.cz
Středa Září 24 14:12:37 CEST 2014
Dobré odpoledne,
já jsem to nebrala ani jako urážku, ani jako popíchnutí. A za tvrzením, že většina lidí nedovede pochopit funkci kolejového obvodu si stojím, oni to totiž občas nechápou ani ti, kdo se o to mají starat (a pak také letí od zkoušky rychlostí zvuku… ). Kolejnice jsou od sebe oddělené pomocí speciálních transformátorů, takže trakční proud teče oběma kolejnicemi ale proud pro zabezpečovací zařízení teče jednou tam a druhou zpět. Také je třeba rozlišovat slovo „kolejnice“ a „kolej“. To první je kus vykované ocele a jede po ní kolo. Kolej je sestavená ze dvou kolejnic, pražců a jezdí po nich kolejová vozidla (vlaky).
LVD je co? Low Voltage Directive? Anebo něco jiného? Já se přiznám bez mučení, že poslední dobou nenávidím zkratky, protože si jich v práci užívám měrou vrchovatou a spíše ještě více.
Jak jsem psala i vedle, kolejnice jsou od země izolované tak dobře, jak to jen jde. Takže jako uzemnění pro krystalku nejsou vhodné. Nemluvě o tom, že se na koleje nesmí nic připojovat, že je to nebezpečné a také nic neříkám o ochranném pásmu dráhy a podobně J
Saša Svobodová
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Andrej Jancura
Sent: Wednesday, September 24, 2014 2:03 PM
To: HW-news
Subject: Re: Proud v kolejích BYLO RE: Krystalky BYLO: Elektronky: co s nima? (sberna napadu)
Dobry den,
dakujem Vam za Vase vysvetlenie. Nechcel som Vas nastvat a ani nijako inak podpichnut, len som bol zvedavy, ci ten princip, je taky isty ako pri plosnych spojoch. Ked pojdete niekedy merat do emc kabiny, tak skuste nad tym trochu porozmyslat, je to velmi podobne. Nehovorim o tom ze lvd a emc su dve zakladne poziadavky pri konstrukcii elektrickych zariadeni. Aj ked vo Vasom pripade to lvd bude asi trochu ine.
A.
2014-09-24 13:41 GMT+02:00 <SvobodovaA na szdc.cz>:
Dobré odpoledne,
kolejnice jsou dobré vodiče, je to pořádný kus dobrého železa a jsou dvě. Trakční proud prochází, většinou, oběma kolejnicovými pásy (ale ne vždy) a proudy tam jsou ve stovkách ampérů na jednu lokomotivu. V úseku jedné měnírny jich může být, a také často je, několik. U střídavé trakce jsou proudy v desítkách ampérů na lokomotivu a při rozjezdu jednotky stovek ampérů. Stejnosměrná lokomotiva si při rozjezdu vezme i těch tisíc ampérů.
S těmi proudy je to složitější, protože v kolejnicích je proud trakční, topný a pak zabezpečovací. Kolejnice mají proti sobě určité napětí (cca 2V) a přitom jsou spojené J Jinak řečeno, pro trakční proud jsou spojené a pro zabezpečovací proud jsou dobře odizolované. Většina normálních elektrikářů a elektroniků nedokáže pochopit, jak to může fungovat a už vůbec ne, jak to, že to chodí při tak malém napětí J
Saša Svobodová
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Andrej Jancura
Sent: Wednesday, September 24, 2014 1:32 PM
To: HW-news
Subject: Re: Krystalky BYLO: Elektronky: co s nima? (sberna napadu)
Dobry den,
2014-09-24 12:35 GMT+02:00 <SvobodovaA na szdc.cz>:
Hezké odpoledne,
no je to tak, že proud jde z troleje přes sběrač do lokomotivy, pak přes motor a kolejnicemi zpět do měnírny, či transformovny na střídavé části, ten proud se někudy vrátit musí J
Tomuto rozumiem, ze to tak musi byt z principu. Viete, ak to tak teda je, tak tie Vase meniarne musia stihat 160km/h... A na tych kolajniciach by nemalo byt viac ako 30-40V, co je bezpecne napatie. A ked tu zaznelo, ze kolajnice su zly vodic, a aj to, ze virive prudy su znacne velke, teda nepriamo ste naznacili kiloAmpere, tak si to neviem dost dobre predstavit... :)
No nic, uz sa nebudem zase hlupo pytat a nedaj Boze filozofovat o tom, ze kolajnice a ine draty casom oxiduju, ked tu bezi tema o krystalkach a radiu...
A.
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20140924/922b1501/attachment.html>
Další informace o konferenci Hw-list