<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40"><head><meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8"><meta name=Generator content="Microsoft Word 14 (filtered medium)"><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:Wingdings;
        panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0;}
@font-face
        {font-family:Wingdings;
        panose-1:5 0 0 0 0 0 0 0 0 0;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Tahoma;
        panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman","serif";}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:blue;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:purple;
        text-decoration:underline;}
p.MsoAcetate, li.MsoAcetate, div.MsoAcetate
        {mso-style-priority:99;
        mso-style-link:"Text bubliny Char";
        margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:8.0pt;
        font-family:"Tahoma","sans-serif";}
span.StylE-mailovZprvy17
        {mso-style-type:personal-reply;
        font-family:"Calibri","sans-serif";
        color:#1F497D;}
span.TextbublinyChar
        {mso-style-name:"Text bubliny Char";
        mso-style-priority:99;
        mso-style-link:"Text bubliny";
        font-family:"Tahoma","sans-serif";
        mso-fareast-language:CS;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-family:"Calibri","sans-serif";
        mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]--></head><body lang=CS link=blue vlink=purple><div class=WordSection1><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Dobré odpoledne,<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>                já jsem to nebrala ani jako urážku, ani jako popíchnutí. A za tvrzením, že většina lidí nedovede pochopit funkci kolejového obvodu si stojím, oni to totiž občas nechápou ani ti, kdo se o to mají starat (a pak také letí od zkoušky rychlostí zvuku… ). Kolejnice jsou od sebe oddělené pomocí speciálních transformátorů, takže trakční proud teče oběma kolejnicemi ale proud pro zabezpečovací zařízení teče jednou tam a druhou zpět. Také je třeba rozlišovat slovo „kolejnice“ a „kolej“. To první je kus vykované ocele a jede po ní kolo. Kolej je sestavená ze dvou kolejnic, pražců a jezdí po nich kolejová vozidla (vlaky).<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>                LVD je co? Low Voltage Directive? Anebo něco jiného? Já se přiznám bez mučení, že poslední dobou nenávidím zkratky, protože si jich v práci užívám měrou vrchovatou a spíše ještě více.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>                Jak jsem psala i vedle, kolejnice jsou od země izolované tak dobře, jak to jen jde. Takže jako uzemnění pro krystalku nejsou vhodné. Nemluvě o tom, že se na koleje nesmí nic připojovat, že je to nebezpečné a také nic neříkám o ochranném pásmu dráhy a podobně </span><span style='font-size:11.0pt;font-family:Wingdings;color:#1F497D'>J</span><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> <o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Saša Svobodová<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-left:35.4pt'><b><span style='font-size:10.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"'>From:</span></b><span style='font-size:10.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"'> Hw-list [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] <b>On Behalf Of </b>Andrej Jancura<br><b>Sent:</b> Wednesday, September 24, 2014 2:03 PM<br><b>To:</b> HW-news<br><b>Subject:</b> Re: Proud v kolejích BYLO RE: Krystalky BYLO: Elektronky: co s nima? (sberna napadu)<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-left:35.4pt'><o:p> </o:p></p><div><div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:0cm;margin-right:0cm;margin-bottom:12.0pt;margin-left:35.4pt'>Dobry den,<o:p></o:p></p></div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:0cm;margin-right:0cm;margin-bottom:12.0pt;margin-left:35.4pt'>dakujem Vam za Vase vysvetlenie. Nechcel som Vas nastvat a ani nijako inak podpichnut, len som bol zvedavy, ci ten princip, je taky isty ako pri plosnych spojoch. Ked pojdete niekedy merat do emc kabiny, tak skuste nad tym trochu porozmyslat, je to velmi podobne. Nehovorim o tom ze lvd a emc su dve zakladne poziadavky pri konstrukcii elektrickych zariadeni. Aj ked vo Vasom pripade to lvd bude asi trochu ine.<o:p></o:p></p></div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:0cm;margin-right:0cm;margin-bottom:12.0pt;margin-left:35.4pt'>A.<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal style='margin-left:35.4pt'><o:p> </o:p></p><div><p class=MsoNormal style='margin-left:35.4pt'>2014-09-24 13:41 GMT+02:00 <<a href="mailto:SvobodovaA@szdc.cz" target="_blank">SvobodovaA@szdc.cz</a>>:<o:p></o:p></p><div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:35.4pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Dobré odpoledne,</span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:35.4pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> </span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:35.4pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>                kolejnice jsou dobré vodiče, je to pořádný kus dobrého železa a jsou dvě. Trakční proud prochází, většinou, oběma kolejnicovými pásy (ale ne vždy) a proudy tam jsou ve stovkách ampérů na jednu lokomotivu. V úseku jedné měnírny jich může být, a také často je, několik. U střídavé trakce jsou proudy v desítkách ampérů na lokomotivu a při rozjezdu jednotky stovek ampérů. Stejnosměrná lokomotiva si při rozjezdu vezme i těch tisíc ampérů.</span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:35.4pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> </span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:35.4pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>                S těmi proudy je to složitější, protože v kolejnicích je proud trakční, topný a pak zabezpečovací. Kolejnice mají proti sobě určité napětí (cca 2V) a přitom jsou spojené </span><span style='font-size:11.0pt;font-family:Wingdings;color:#1F497D'>J</span><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> Jinak řečeno, pro trakční proud jsou spojené a pro zabezpečovací proud jsou dobře odizolované. Většina normálních elektrikářů a elektroniků nedokáže pochopit, jak to může fungovat a už vůbec ne, jak to, že to chodí při tak malém napětí </span><span style='font-size:11.0pt;font-family:Wingdings;color:#1F497D'>J</span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:35.4pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> </span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:35.4pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Saša Svobodová</span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:35.4pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> </span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:35.4pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> </span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:70.8pt'><b><span style='font-size:10.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"'>From:</span></b><span style='font-size:10.0pt;font-family:"Tahoma","sans-serif"'> Hw-list [mailto:<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz" target="_blank">hw-list-bounces@list.hw.cz</a>] <b>On Behalf Of </b>Andrej Jancura<br><b>Sent:</b> Wednesday, September 24, 2014 1:32 PM<br><b>To:</b> HW-news<br><b>Subject:</b> Re: Krystalky BYLO: Elektronky: co s nima? (sberna napadu)</span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:70.8pt'> <o:p></o:p></p><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:70.8pt'>Dobry den,<o:p></o:p></p><div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:70.8pt'> <o:p></o:p></p><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:70.8pt'>2014-09-24 12:35 GMT+02:00 <<a href="mailto:SvobodovaA@szdc.cz" target="_blank">SvobodovaA@szdc.cz</a>>:<o:p></o:p></p><div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:70.8pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> </span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:70.8pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>Hezké odpoledne,</span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:70.8pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'> </span><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:70.8pt'><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'>                no je to tak, že proud jde z troleje přes sběrač do lokomotivy, pak přes motor a kolejnicemi zpět do měnírny, či transformovny na střídavé části, ten proud se někudy vrátit musí </span><span style='font-size:11.0pt;font-family:Wingdings;color:#1F497D'>J</span><o:p></o:p></p></div></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:70.8pt'> <o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;margin-bottom:12.0pt;margin-left:70.8pt'>Tomuto rozumiem, ze to tak musi byt z principu. Viete, ak to tak teda je, tak tie Vase meniarne musia stihat 160km/h... A na tych kolajniciach by nemalo byt viac ako 30-40V, co je bezpecne napatie. A ked tu zaznelo, ze kolajnice su zly vodic, a aj to, ze virive prudy su znacne velke, teda nepriamo ste naznacili kiloAmpere, tak si to neviem dost dobre predstavit... :)<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;margin-bottom:12.0pt;margin-left:70.8pt'>No nic, uz sa nebudem zase hlupo pytat a nedaj Boze filozofovat o tom, ze kolajnice a ine draty casom oxiduju, ked tu bezi tema o krystalkach a radiu...<o:p></o:p></p></div><div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;margin-left:70.8pt'>A.<br> <o:p></o:p></p></div></div></div></div></div></div></div><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:0cm;margin-right:0cm;margin-bottom:12.0pt;margin-left:35.4pt'><br>_______________________________________________<br>HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" target="_blank">www.HW.cz</a><br><a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a><br><a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><o:p></o:p></p></div><p class=MsoNormal style='margin-left:35.4pt'><o:p> </o:p></p></div></div></body></html>