Re: OT: legislativa - zkousení bezp. prvku

Středa Říjen 29 16:24:42 CET 2014

Jednou jsem se kolem toho motal. Požadavek byl vyměnit safety relé za
safety PLC. A udělat změny ve stávající dokumentaci, tj. schématu stroje.
Nebylo zrovna jednoduché se v tom vyznat a když jsem se v průběhu akce
dostal dostatečně do hloubky, tak jsem zjistil, že to, co děláme, stejně
safety není, resp. to nesplňuje kategorii, jakou po nás chtěli. (Chtěli
snad tu nejvyšší.) Totiž základní schéma kategorie 3 je dvoukanálové e-stop
tlačítko do vstupu safety relé, výstup na dva stykače, jejich hlavní
kontakty v sérii (odpínají silovinu - motory) a pomocné kontakty stykačů
jako zpětná vazba do safety relé. Ono to tak nějak navržené bylo, jenže
místo stykačů tam byla dvě paticová relé. Z nich šla ta zpětná vazba do
safety relé. A těmi se spínalo ovládací napětí pro hromadu stykačů, jenže z
těch už žádný feedback nebyl. Navíc ta paticová relé bylo možné ručně
sepnout a pak si ty safety obvody mohly dělat, co chtěly a motory byly
pořád pod proudem.

Ptal jsem se, jak tam dělají safety audit a prý přijde firma, bouchnou do
hřibu, motory se zastaví a udělá se nějaký zápis. Firma se v těch
elektrických schématech zřejmě nevyzná (i mně to docela trvalo), takže
netuší, že je to od začátku navržené blbě. My jsme podle zadání vyměnili
safety relé za safety PLC a e-stopy přepojili ze smyčky do hvězdice, takže
jediná přidaná hodnota naší akce byla, že se jim na monitoru ukáže, který
hřib je zaražený (nebo závora / koncák aktivní). Když jsem se zmínil
koncovému zákazníkovi, že by to chtělo ještě to přepojit, doplnit stykače a
odpínat silovinu, tak že možná příště, teď už na to nejsou peníze.

P.K.