Re: Jakou volit vypalovačku - bylo šablony

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Březen 17 19:36:24 CET 2024

Štelovatelná ohnisková vzdálenost:
Z fyziky plyne, že čím mám kratší ohniskovou vzdálenost, tím menšího
ohniska jsem schopen
dosáhnout (Rayleighův rozptyl).
A velikost ohniska, a tedy hustota výkonu v něm, je zde alfa i omega.

Jenže krátká ohnisková vzdálenost zase znamená krátkou hloubku ostrosti.
Takže pokud používám rovný a tenký materiál (třeba ten papír na
šablony), je krátké ohnisko fajn.
Ale pokud pro změnu obrábím něco tlustého, tak je lepší nastavit ohnisko
delší a tím mít menší úkos.
Vyřezávám si například tvarové výplně z takové té černé antistatické
pěny. A tam potřebuju větší
hloubku ostrosti, protože je to tlustý materiál.
Nebo když člověk gravíruje na něco nerovného, nebo něco co má nějaké
výstupky které překáží atd.

To je mimochodem jediné mínus toho FAC (aspoň to tedy platí u toho
mého), že se tady nedá nastavit
tak dlouhé ohnisko, jak to šlo u běžného laseru. U toho mého FAC je to
omezené na nějakých cca 50mm.
Jinak se tady ukazuje další výhoda posazení laseru na 3D tiskárnu, že ty
tiskárny mají většinou hodně vysoký
rozjezd v ose Z.

Podložka:
Já používám kus nerezového plechu. Odraz mi žádné zásadní problémy nedělá.
Pokud už mi něco obarví spodní stranu, tak je to špína z minulých pálení.
Čas od času to chce ten nerezový plech vypucovat isopropylem.

FAC:
Pokud o výrobku není explicitně uvedeno, že FAC má, tak bych byl velmi
ostražitý.
Ještě by bylo hezké, kdyby tam bylo nějaké slovo jako "recapped". Ale je
možné (a já doufám že ano), že
recapped jsou všechny lasery s FAC.
Je to docela zásadní parametr, ovlivňující životnost.
Některé polovodičové lasery poměrně rychle stárnou a ztrácejí svůj
výkon. Takhle celkem brzo skončil
i můj první laser. To jsem ještě tyhle věci vůbec netušil. Týká se to
zejména tzv. "decapped" laserů.
Tj. takových, kde vlastní laserový chip pracuje ve volném prostoru, na
vzduchu, naprosto nekrytovaný.

Proti tomu existují lasery typu "recapped", kde ten laser pracuje v
uzavřené komoře. A ty lepší tam mají
nějaký fajnový plyn. Aspoň to o sobě tvrdí. Nevím, co to je. Jestli
argon nebo nějaká směs. Oni to neuvádějí.
Tyhle lasery by měly mít životnost tak 10-100x delší.
No a já doufám, že ty lasery s FAC to snad takhle mají z principu.
Jinak u toho mého to bylo i explicitně uvedené. Ale když jsem se teď
dívat na tu nabídku na eBay, tak tam
jsem to nenašel. Je to ale už samozřejmě jiná nabídka, prodejci
přicházejí a odcházejí, lasery zůstávají.

PL