RE: Jakou volit vypalovačku - bylo šablony

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Neděle Březen 17 14:39:45 CET 2024

Super, díky za podrobné informace!
Touhle cestou půjdu. Našel jsem nějaký článek o modifikaci Průši, kdy se laser ovládá roztáčením větráčku na tiskové hlavě, takže modifikace tiskárny vlastně nula nula nic.
Jen mě ještě zajímají dvě věci:
1) K čemu je dobrý ten adjustable focus, když si mohu doostřit pohybem v Z ose? Číňan totiž prodává pododbné moduly za podobnou cenu ve verzi Adjustable focus (bez dalších přívlastků) a Fixed focus s přívlastkem FAC. Skoro bych tedy řekl, že ten adjustable focus nebude FAC, protože to by tam jistě všude uváděl. A samozřejmě kvalita stopy je podle mě přednější než možnost zaostřovat.
2) Na jaké podložce se pálí ty tenké materiály jako papír? Je potřeba nějakou voštinu nebo stačí si k tiskárně sehnat kus plechu jako podložku, kterou laser nepropálí? To pak ale má asi odrazy, které mohou kvalitu pálení zhoršovat ne?

Jakub Šerých

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Sunday, March 17, 2024 10:54 AM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Jakou volit vypalovačku - bylo šablony

Kdybych stejný problém řešil já, tak bych na to šel takhle:

- Nechci to používat každodenně, a tak nechci, aby tady zavazel nějaký velký krám.
  Protože mám 3D tiskárnu, tak už mám vhodnou mechaniku.
  Dokonce víc než vhodnou, protože má i řízenou osu Z, což asi většina levných
  laserových mechanik nemá.
  Jediné co nemám je laserová hlava. Tak bych sháněl tu.

- Současný technologický pokrok umožňuje levně a spolehlivě vyrábět jednochipové
  lasery do nějakých 6W. Protože nepotřebuju extrémní výkony, abych kupoval
  vícelaserovou hlavu, tak bych bral nějaký laser s optickým výkonem mezi 5-5.5W.

- Protože principiální problém polovodičových laserů je oválná a nikoli kruhová stopa,
  hledal bych laser s optikou, která to řeší. Značí se FAC, případně compressed spot,
  compressed beam a podobně.
  Protože je to skutečně zásadní vlastnost, tak se s ní určitě prodejce/výrobce rád
  pochlubí. Proto bych nepředpokládal, že když to tam nemá napsané, tak že by to
  daný výrobek měl.

- Levnější řešení je optika fix-focus. Ale já osobně vidím výhodu v možnosti měnit
  ohniskovou vzdálenost, tak bych si vzal o fous dražší se štelovatelným fokusem.

Čínské značení výkonu: protože laser s optickým výkonem 5-5.5W má příkon kolem 20W,
Číňan tyto lasery značí jako 20W.
Protože FAC zvyšuje reálný výkon (tj. řezací výkon), tak Číňan lasery 5-5.5W s FAC
značí jako 40W.
Stejně to pokračuje dál. U 2-chipových hlav je to pak 80W atd.

Konkrétně já mám (asi) tuhle zlatou laserovou hlavu:
https://www.ebay.com/itm/225672685865?var=524796923922

Byl bych si vědom, že to ode mě bude vyžadovat nějaké fyzické i intelektuální úsilí.
Tedy navrhnout nějaký držák na 3D tiskárnu a umět připojit řízení výkonu (TTL PWM signál)
na stávající řídicí desku.
Nebo řízení svěřit nejlevnějšímu GRBL na Arduino Uno/Nano, tj. s procesorem ATmega328.
A uvědomoval bych si jak výhody (řízená osa Z), tak nevýhody (3D tiskárny mají většinou menší
rozjezdy v osách X a Y.

PL

Na rezani sablon do papiru by stacilo treba tohle? SCULPFUN S9 with Laser Rotary Roller 90W Effect Laser Engraving Machine Ultra-thin Laser Acrylic Engraver Cut Machine 410x420mm - AliExpress<https://vi.aliexpress.com/item/1005004530393919.html?spm=a2g0o.productlist.main.19.4346hyY4hyY4cf&algo_pvid=cd23edcc-9fd4-400a-b591-45b6c1bbb687&aem_p4p_detail=2024031701365515481434792379680003525295&algo_exp_id=cd23edcc-9fd4-400a-b591-45b6c1bbb687-9&pdp_npi=4%40dis%21CZK%216570.92%215256.69%21%21%21277.24%21221.79%21%402101e7a317106646155105718ee320%2112000036232587244%21sea%21CZ%21168115937%21&curPageLogUid=QX592K1NgB0t&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A&search_p4p_id=2024031701365515481434792379680003525295_10>
Nebo je potreba neco za nasobne vyssi cenu, nebo ma nekdo nejaky zaruceny tip? Nabidka provedeni mi prijde tak nejak podobna u ruznych prodejcu...