Re: Nabíjení baterie z gridu

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Září 16 22:39:10 CEST 2024


Tak byla to samozřejmě nadsázka.
Ale otázkou je jak velká.
Pokud čtete zprávy, které se o autoprůmyslu v Evropě teď valí ze všech 
stran, tak to není optimistické čtení.
Elektro směr podcenily firmy úplně, ale ani spalováky nejdou tak, jak na 
to všichni byli zvyklí dřív. Dřív se VW jen rozšiřoval, teď redukuje.
Autoprůmysl je další odvětví, do kterého začala šlapat Čína. A jak už to 
tak u nich bývá, tak intenzívně a s dost velkým úspěchem.

Můj soukromý názor, který nikomu nenutím: nějaký odklad konce spalováků 
a zavedení cel na e-auta z Číny je kontraproduktivní krok.
Krátkodobě možná pomůže, ale z dlouhodobé perspektivy bude mít záporný 
efekt.
Utěšujeme se myšlenkou, jak Čínu vytrestáme když zdražíme jejich auta 
pomocí cel. Ale v důsledku skončí naše exporty k nim.
A Evropa není pupek světa. Pomocí cel jen zvedneme cenovou hladinu BEV 
jak čínských, tak našich. Ale ty už pak nikam mimo Evropu neprodáme.
Utěšovat se tím, že zbytek světa bude kupovat naše skvělé spalováky 
(když BEV neumíme) je chiméra.
Jednak i ty spalováky umí Čína udělat stejně dobře a výrazně levněji, a 
druhak trend k elektromobilitě už nikdo nezastaví
A to ne jen nuceně v Evropě, ale i dobrovolně třeba v Africe nebo Indii.

PL

*******************

Dne 16.9.2024 v 19:00 AZe napsal(a):
> Používám aktivní indukční balancery, něco jako toto (8S)
> https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html a funguje to 
> docela dobře.
> Měl bych dotaz: z čeho usuzujete, že “koncern” končí? ČT?
> Já jen, že máme přes 20 let auta jen z koncernu, tak na co si mám dát 
> pozor...
> Mimochodem, měl jsem 9 letý e-UP, rozdíl mezi články byl max. 10mV, 
> SOH 86%.
> aze
> *From:* Petr Labaj <mailto:labaj na volny.cz>
> *Sent:* Monday, September 16, 2024 2:12 AM
> *To:* hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: Nabíjení baterie z gridu
> Já chci implementovat jen ztrátové balancování.
> Dělají to tak i velcí kluci. Třeba u HV baterek Pylontech, Solax 
> TriplePower a mnoha dalších.
> Stejně tak to dělají autaři.
>
> Ty proudy pro balancování se používají velice nízké. Já jsem původně u 
> té své BMS plánoval udělat vysoké proudy, konkrétně 1, 2 nebo 3A, 
> realizované 2 spínacímí tranzistory a příslušnými výkonovými odpory. 
> Samozřejmě plus PWM.
> Ale zřejmě to stáhnu výrazně níž.
>
> Třeba ten Solax používá balanční proud max. cca 100mA. Konkrétně tam 
> má odpor 33R. Pylontech tam má chip, který teoreticky umí maximálně 
> 150mA, ale má to odporem taky myslím staženo níž.
> Autaři (například moduly známého končícího koncernu) mají výstupy na 
> externí balancér jištěné nevratnou pojistkou 400mA. Takže taky zřejmě 
> budou používat proud maximálně kolem 200mA.  A to tam mají pořádně 
> tučné články.
> Mimochodem mají to balancování udělané tak blbě, že ten bateriový pack 
> je nerozdělavatelný jinak než destruktivně (flexou). A ty pojistky 
> jsou uvnitř, ven jsou jen vývody.
> Takže při překročení toho balancovacího proudu shoří pojistka, a celý 
> pack se může vyhodit.
>
> Pro nabíjení těch 80V bych použil 2 telekomunikační zdroje. Jsou 
> galvanicky oddělené a mají výstup regulovatelný od nějakých 40 do 64V. 
> A umí omezení proudu.
> S oblibou se používají v sériovém propojení pro nabíjení baterek s 
> vyšším napětím.
>
> PL
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240916/58421d14/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list