<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    Tak byla to samozřejmě nadsázka.<br>
    Ale otázkou je jak velká.<br>
    Pokud čtete zprávy, které se o autoprůmyslu v Evropě teď valí ze
    všech stran, tak to není optimistické čtení.<br>
    Elektro směr podcenily firmy úplně, ale ani spalováky nejdou tak,
    jak na to všichni byli zvyklí dřív. Dřív se VW jen rozšiřoval, teď
    redukuje.<br>
    Autoprůmysl je další odvětví, do kterého začala šlapat Čína. A jak
    už to tak u nich bývá, tak intenzívně a s dost velkým úspěchem.<br>
    <br>
    Můj soukromý názor, který nikomu nenutím: nějaký odklad konce
    spalováků a zavedení cel na e-auta z Číny je kontraproduktivní krok.<br>
    Krátkodobě možná pomůže, ale z dlouhodobé perspektivy bude mít
    záporný efekt.<br>
    Utěšujeme se myšlenkou, jak Čínu vytrestáme když zdražíme jejich
    auta pomocí cel. Ale v důsledku skončí naše exporty k nim.<br>
    A Evropa není pupek světa. Pomocí cel jen zvedneme cenovou hladinu
    BEV jak čínských, tak našich. Ale ty už pak nikam mimo Evropu
    neprodáme.<br>
    Utěšovat se tím, že zbytek světa bude kupovat naše skvělé spalováky
    (když BEV neumíme) je chiméra.<br>
    Jednak i ty spalováky umí Čína udělat stejně dobře a výrazně
    levněji, a druhak trend k elektromobilitě už nikdo nezastaví<br>
    A to ne jen nuceně v Evropě, ale i dobrovolně třeba v Africe nebo
    Indii.<br>
    <br>
    PL<br>
    <br>
    *******************<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 16.9.2024 v 19:00 AZe napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:15F8E906CC974AE690395D92167292C0@FD">
      <meta content="text/html; charset=UTF-8" http-equiv="Content-Type">
      <div dir="ltr">
        <div style="FONT-SIZE: 10pt; FONT-FAMILY: 'Arial'; COLOR:
          #000000">
          <div>Používám aktivní indukční balancery, něco jako toto (8S)</div>
          <div><a
title="https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.321.7c3f1802BzzZXc&gatewayAdapt=glo2vnm"
href="https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html"
              moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">https://vi.aliexpress.com/item/1005003341520609.html</a>
            a funguje to docela dobře.</div>
          <div>Měl bych dotaz: z čeho usuzujete, že “koncern” končí? ČT?</div>
          <div>Já jen, že máme přes 20 let auta jen z koncernu, tak na
            co si mám dát pozor...</div>
          <div>Mimochodem, měl jsem 9 letý e-UP, rozdíl mezi články byl
            max. 10mV, SOH 86%.</div>
          <div>aze</div>
          <div> </div>
          <div> </div>
          <div style="FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none;
            FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal;
            COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline">
            <div style="FONT: 10pt tahoma">
              <div> </div>
              <div style="BACKGROUND: #f5f5f5">
                <div style="font-color: black"><b>From:</b> <a
                    title="labaj@volny.cz" href="mailto:labaj@volny.cz"
                    moz-do-not-send="true">Petr Labaj</a> </div>
                <div><b>Sent:</b> Monday, September 16, 2024 2:12 AM</div>
                <div><b>To:</b> <a title="hw-list@list.hw.cz"
                    href="mailto:hw-list@list.hw.cz"
                    moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">hw-list@list.hw.cz</a>
                </div>
                <div><b>Subject:</b> Re: Nabíjení baterie z gridu</div>
              </div>
            </div>
            <div> </div>
          </div>
          <div style="FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none;
            FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal;
            COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline">Já chci
            implementovat jen ztrátové balancování.<br>
            Dělají to tak i velcí kluci. Třeba u HV baterek Pylontech,
            Solax TriplePower a mnoha dalších.<br>
            Stejně tak to dělají autaři.<br>
            <br>
            Ty proudy pro balancování se používají velice nízké. Já jsem
            původně u té své BMS plánoval udělat vysoké proudy,
            konkrétně 1, 2 nebo 3A, realizované 2 spínacímí tranzistory
            a příslušnými výkonovými odpory. Samozřejmě plus PWM.<br>
            Ale zřejmě to stáhnu výrazně níž.<br>
            <br>
            Třeba ten Solax používá balanční proud max. cca 100mA.
            Konkrétně tam má odpor 33R. Pylontech tam má chip, který
            teoreticky umí maximálně 150mA, ale má to odporem taky
            myslím staženo níž.<br>
            Autaři (například moduly známého končícího koncernu) mají
            výstupy na externí balancér jištěné nevratnou pojistkou
            400mA. Takže taky zřejmě budou používat proud maximálně
            kolem 200mA.  A to tam mají pořádně tučné články.<br>
            Mimochodem mají to balancování udělané tak blbě, že ten
            bateriový pack je nerozdělavatelný jinak než destruktivně
            (flexou). A ty pojistky jsou uvnitř, ven jsou jen vývody.<br>
            Takže při překročení toho balancovacího proudu shoří
            pojistka, a celý pack se může vyhodit.<br>
            <br>
            Pro nabíjení těch 80V bych použil 2 telekomunikační zdroje.
            Jsou galvanicky oddělené a mají výstup regulovatelný od
            nějakých 40 do 64V. A umí omezení proudu.<br>
            S oblibou se používají v sériovém propojení pro nabíjení
            baterek s vyšším napětím.<br>
            <br>
            PL<br>
          </div>
        </div>
      </div>
    </blockquote>
    <br>
  </body>
</html>