Re: Vyrábíme vodík (Kam... (Elektromobil...
AZe
aze na seznam.cz
Pátek Září 13 19:10:03 CEST 2024
Pamatuji si na cedulky u autogenu: Kyslík + mastnota = výbuch.
Podle mne se jedná o tlakové věci řádu barů až stovek barů, týkalo se to asi
zákazu mazání těsnění, ventilů a kdoví čeho.
aze
-----Původní zpráva-----
From: Pavel Hudeček
Sent: Friday, September 13, 2024 5:45 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Vyrábíme vodík (Kam... (Elektromobil...
Otázky pro ty co vědí víc o manipulaci s kyslíkem:
Na O2 se musí používat speciální maziva, normální může vybouchnout, je
to tak?
Týká se to jen tlaků od nějaké hranice, nebo i třeba atmosférického?
Jak je to s plasty, např. běžné hadičky, krabičky na jídlo a těsněním v
nich, PLA, ABS?
Díky,
PH
Dne 13.09.2024 v 15:47 Pavel Hudeček napsal(a):
> Nb 0,01 x 110x1000 - 68 USD
> Ta 0,02 x 100x1000 - 88 USD
> Ta 0,01 x 100x1000 - 76 USD
>
> Ty ceny nic moc, ale zkusím to.
> Doufám že se mi ty 0,01 nerozpadnou při prvním dotyku:-)
>
> PH
>
> Dne 10.09.2024 v 10:51 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Tak mi odpověděli.
>> Požadována Ta fólie 1 m^2, 0,07-0,2 mm, 100-300mm široká.
>> Přišla nabídka na 0,15*7 metrů. Kg za 660 USD, 1,8 kg, 1188 USD, s
>> dopravou 86 a "bank charge" 25, celkem 1299.
>>
>> Otázka je, jaká je mechanická pevnost Ta fólie. Kdyby bylo 0,01 mm, tak
>> bude cena pohodová a ještě to bude fungovat 10x rychlejc, případně cena
>> ještě klesne, když bude plocha menší. Bank asi zůstane, otázka je, jak to
>> bude s dopravou, ta bude majoritní náklad.
>>
>> A taky je otázka kolik stojí Nb, ten maj taky a je na tohle i výhodnější.
>>
>> Napíšu jim, že cena se nadřízeným nelíbila a budeme optimalizovat:-)
>> Alobal má 0,022, tak zkusím 0,025 a kousek 0.01.
>>
>> PH
>>
>> Dne 09.09.2024 v 22:26 Pavel Hudeček napsal(a):
>>> Ta školní verze má účinnost 00nic. Prostě klasika R = ró*l/S. Když je
>>> S=1 dm^2 a l=3 mm, vyjde to najednou mnohem líp. A když je plechů 10,
>>> 100, ... a každej je z jedný strany katoda a z druhý anoda, je to krásně
>>> kompaktní a běhá to na 24, 240, ... V. Jen se pak zas musí pečlivě
>>> řešit, aby ionty nemohly chodit zkratkou z první na poslední elektrodu
>>> (to se mi úplně nepovedlo, jinak by účinnost byla větší).
>>>
>>> Pokud není nouze o místo, tak není důvod tam používat nějaký hitech
>>> věci, ale na to se asi pak špatně získávaj granty:-)
>>>
>>> Jedinej trochu problém je, že plocha se nedá nahánět do osy Z. Pak už je
>>> tam moc bublin. Mám dejme tomu 0,4 kW/litr, to je 0,4 MW/m^3. Ale nejde
>>> prostě udělat káď 1x1x1 m, musí bejt větší a uvnitř patra s lavorama,
>>> kde je hladina těch 10 cm. A na ty velký výkony musí bejt pod každým
>>> lavorem ještě vodní chlazení, prostě se to komplikuje, ale neviděl bych
>>> to jako zásadní problém. Tak to nakonec bude mít 10 m^3.
>>>
>>> Zkusil jsem vyplnit inquiry na Ta fólii, tak se dozvím jak je to s cenou
>>> separátoru a kdyžtak ho zkusím:-)
>>>
>>> Podle grafu tady:
>>> https://www.rebresearch.com/H2perm2.htm
>>> to cca vychází na 1e-6 mol/(m.sqr(Pa).s) ve studeném stavu
>>> Při síle 0,1 mm a ploše m^2 máme 1e-2
>>> a 10 kPa rozdílu udělá 1 mol/s
>>> 1 mol H2 je 2g, takže 2g/s, což je mnohem víc než mi dá elektrolyzér.
>>>
>>> Ještě teda musím zjistit, zda Ta není katalyzátor, co by to hned
>>> odpálil:-)
>>>
>>> PH
>>>
>>> Dne 09.09.2024 v 21:10 Petr Labaj napsal(a):
>>>> Ony ty průmyslové elektrolyzéry jsou asi něco trochu jiného než naše
>>>> školní pokusy, kdy jsme strčili do kádinky se slanou vodou 2 dráty.
>>>> Pokud si správně pamatuju z přednášky (youtube) nějakého pána, co na to
>>>> mají firmu, tak se tam používají elektrody z nanomateriálů. Proto, aby
>>>> byl povrch elektrod velmi velký proti celkovému rozměru těch elektrod.
>>>> Pak nějaké fajnové membrány, sušák na odstranění vlhkosti atd.
>>>> Ten H2 z toho leze pod nějakým dost velkým tlakem. Mám pocit že snad 30
>>>> barů nebo tak něco.
>>>> Každopádně i při hromadné výrobě to vycházelo hodně drahé. Přesná čísla
>>>> už si nepamatuju, ale do hlavy jsem si uložil, že ekonomicky by to pro
>>>> mě nemělo smysl.
>>>>
>>>> Ale pokud byste to své řešení uměl zreplikovat za málo peněz ve
>>>> velikostech v jednotkách kW, tak super. Pak už by se nad tím dalo
>>>> přemýšlet.
>>>>
>>>> PL
>>>>
>>>> *****************
>>>>
>>>> Dne 9.9.2024 v 20:21 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>>> Mám tu elektrolyzér v ceně asi 500 Kč, účinnost kolem 50 % a příkonu
>>>>> do 500 W. Hlavní nákladové položky: Krabička na jídlo a nerezovej
>>>>> pekáček. Předpokládám, že nerez plechy vcelku 2x1 m vyjdou na MW-GW
>>>>> levněji, obzvlášť pokud se jich koupí hromada. A vlastně stačí obyč.
>>>>> Fe, jen do toho nesmí lézt CO2 jako když mě 99,9 % času stojí
>>>>> vypnutej. Nádoba bude na vyšší tlak a bezpečnostní předpisy
>>>>> náročnější, ale tady zas a^3 zvítězí nad a^2.
>>>>>
>>>>> Dělá mi teda H2+O2 protože to tak potřebuju a je to nejjednodušší, ale
>>>>> dal by se dovybavit separátorem s kovovými membránami za dalších pár
>>>>> set.
>>>>>
>>>>> Není mi jasné, proč by, pokud ještě navíc použiju el. se zápornou
>>>>> cenou, měl bejt výslednej H2 drahej, obzvlášť když se to udělá na 10+
>>>>> MW.
>>>>>
>>>>> PH
>>>>>
>>>>>
>>>>> Dne 09.09.2024 v 19:37 Petr Labaj napsal(a):
>>>>>> Obecná poznámka: myslím, že u každého nového projektu, určeného na
>>>>>> zemní plyn, se dnes musí napsat, že může v budoucnu fungovat i na
>>>>>> vodík.
>>>>>> Je to prostě takové povinné zaklínadlo. Něco jako se dřív muselo na
>>>>>> Východě vždy dodat "se Sovětským svazem na věčné časy" nebo na Západě
>>>>>> "přejeme si světový mír".
>>>>>> Myslím, že nikdo reálně s během na vodík nepočítá.
>>>>>> Používat levný šedý vodík by byl nesmysl. A používat drahý zelený
>>>>>> vodík zase ekonomická sebevražda, a navíc ho není dost ani pro
>>>>>> průmyslové aplikace natož pro přímé spalování.
>>>>>>
>>>>>> PL
>>>>>>
>>>>>> ******************
>>>>>>
>>>>>> Dne 9.9.2024 v 11:38 Vláďa Anděl napsal(a):
>>>>>>> Proč vlastně vodíková auta používají palivové články a né spalovací
>>>>>>> motor? Prý kvůli účinnosti, ale palivový článek má taky jen 45% a
>>>>>>> spalovací motor 35? Předpokládám, že ve spalovacím motoru vznikají
>>>>>>> NOx, v palivovém článku nejspíš ne. Ale jak je to u plynového kotle,
>>>>>>> nebo u spalovacích turbín v plynových elektrárnách? Tam snad NOx
>>>>>>> musejí vznikat taky a čištění spalin katalyzátorem nejspíš nikdo
>>>>>>> neřeší. Tady u té elektrárny
>>>>>>> https://www.hybrid.cz/u-melnika-spusten-unikatni-hybridni-zdroj-energie-energy-nest/
>>>>>>> taky snad psali, že může fungovat i na vodík.
_______________________________________________
HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list