Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík

AZE aze na seznam.cz
Neděle Září 8 16:45:08 CEST 2024


Zkusil jsem zadat “ev na sídlišti”:
https://www.youtube.com/results?search_query=ev+na+s%C3%ADdli%C5%A1ti

From: Pavel Kořenský 
Sent: Sunday, September 08, 2024 2:20 PM
To: hw-list na list.hw.cz 
Subject: Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík

Tak ono je s tím autíčkem na baterky víc problémů.
Namátkou třeba to, že zejména ve městech nemá každý dům s garáží, aby si mohl auto dobíjet ze zásuvky. Ve vnitřním městě (nejen v Praze) nebo na sídlištích je to docela velký problém.
Nebo i když někdo má garážové stání, nemá třeba tu zásuvku. To je případ třeba naší SVJ, kde máme tři domy, v každém 10 bytů a na společné zahradě je dvoupodlažní garážová hala ve které je cca. 76 garážových stání. Na každém podlaží garážové haly jsou myslím dvě zásuvky původně určené snad pro zapnutí průmyslového vysavače/čističe podlahy.
Kdybychom chtěli předělat halu na nabíjení elektromobilů, tak bychom museli udělat kompletně nové rozvody, elektroměr pro každé stání zvlášť (dosud se elektřina platí tak, že se rozpočítá spotřeba haly podle toho kolik má kdo stání, protože elektřina napájí jen osvětlení a trochu proudu se spotřebuje při úklidu 2x ročně) a musela by se udělat komplet nová přípojka elektřiny, dimensovaná na patřičné odběry.  Náklady předběžně odhadnuté někde kolem 2 milionů. Vlastně asi spíš víc, protože odhad nákladů jsme si nechávali dělat někdy před šesti či sedmi lety.
FVE panely bohužel neunese střecha a baterie by nebylo kam dát, protože garážová hala stojí přesně v rohu pozemku a z dalších dvou stran je vjezd do haly na straně jedné a společná zahrada na straně druhé. A aby té legrace nebylo málo, tak množina majitelů bytů/zahrady a množina majitelů garážových stání není totožná (garážová stání mají koupená i lidé, kteří tu nemají koupené byty a naopak, někteří lidé kteří mají byt nemají garážové stání). A kdyby se mělo k hale něco přistavovat a tím zmenšit zahradu, je na to třeba souhlas všech majitelů bytů a to je neprůchodné.

Zdraví PavelK

 
Dne 08.09.2024 v 13:41 Jan Půhoný napsal(a):

  Tak spatne to nebude. Me prijde, ze vetsina lidi, co nejvic nadava na EV ujede sotva 500km za mesic. Prave pro ne je to idealni. Uz si konecne vsichni uvedomte, ze fakt nemusite nabijet kazdy den a opravdu nemusite mit FVE. Kazde auto se pres noc nabije z obycejne zasuvky. Neni podminkou auto nabijet kazdy den. Kolik procent lidi, co ma auto ujede vic nez 500 nebo 1000km mesicne? I kdyz budou nabijet na nejdrazsim stojanu, porad to je levnejsi nez nafta.

  HP


  ne 8. 9. 2024 v 10:51 odesílatel ajtservis <info na ajtservis.cz> napsal:

    jestli tohle napasal skutecne kolega Zaruba a ne AI, tak to musi byt 
    ironie :-)
    vsechny ty "snadne" veci jsou pro bezne ziti v populaci zastoupeny max. 
    par procenty. zbytek, 9x% lidi si muze max. trhnout nohou a v ramci 
    zelene solidarity to tem par procentum pomoc zadotovat.
    t.

    Dne 08.09.2024 v 10:27 Martin Záruba napsal(a):
    > Ono to možná nebude ani tak kritické (myslím pokud jde o baterie). 
    > Jakmile dojezd překročí 1000 km, je to srovnatelné s jiným palivem. 
    > Pokud bydlíte v domečku, máte FVE a moc nejezdíte, stačí nebíjení doma, 
    > v létě zadarmo. Pokud jezdíte do práce někam, kde jde rozumně parkovat, 
    > není problém, aby po celou dobu, co pracujete se auto docela malým 
    > proudem nabíjelo ať už z podnikové FVE nebo z jiného zdroje. A pokud 
    > pracujete někde, kam rozumně nejde dojet osobním autem, je asi jedno jakým.
    > 
    > Takže zbyl problém nabíjení při cestě na velkou vzdálenost.
    > 
    > Martin Záruba
    > 
    > Dne 8.9.2024 v 0:35 Petr Labaj napsal(a):
    >> Myslím, že spalovák s 11x vyšším počtem pohyblivých dílů než BEV už 
    >> později nikdo (mimo speciální aplikace) reinkarnovat nebude.
    >> Věřím na baterky solid-state (bez ohledu na složení katody a anody, to 
    >> možná časem dozná změny).
    >> Věřím na výrazný rozvoj nabíjecí infrastruktury. Ať už v tradičním 
    >> smyslu slova, nebo třeba někdo vymyslí nějaký opravdu funkční princip 
    >> nabíjení za jízdy.
    >> Zajímavé by byly průtočné baterie, což by byla taková variace na 
    >> kapalné palivo.
    >>
    >> A když jste zmínil tu fúzi, tak té taky nevěřím.
    >> Realizační problémy jsou a zřejmě vždy budou tak strašné, že to nějaké 
    >> "palivo zdarma" prostě nevyváží.
    >> Současné rychlé reaktory taky mají palivo skoro zdarma, U238 jsou k 
    >> dispozici mraky za směšné peníze.
    >> Ale i tuto technologii zabíjí realizační problémy a z toho odvozená 
    >> příliš vysoká a nekonkurenceschopná cena výsledné elektřiny.
    >> A to jsou ty problému o nějaký řád menší než u fúze.
    >>
    >> PL
    >>
    >> *******************
    >>
    >> Dne 8.9.2024 v 0:04 Pavel Kořenský napsal(a):
    >>> Což o to, o tom spor nevedu.
    >>> Akorát jsem přesvědčený, že se časem (a po utracení X bilionů - tedy 
    >>> X * 10^12 dolarů/euro) ukáže, že je to slepá cesta a že vyfukováním 
    >>> tabákového kouře do vody zlato nevzniká.
    >>> A pak lidé baterky pro pohon vozidel zavrhnou a pokorně se vrátí ke 
    >>> spalovacímu motoru. Ne na fosilní paliva, ale právě na vodík.
    >>> Nebo někdo vymyslí, jak si brát proud přímo ze silnice a nevláčet 
    >>> těžkou baterku. Kdysi dávno se tomu říkalo autodráha a hráli s tím 
    >>> děti jako já, když jsem byl malý.
    >>>
    >>> Leda by někdo vymyslel studenou fůzi nebo nějaké sci-fi generování 
    >>> elektrického proudu křížením kvantových polí. :)
    >>>
    >>> Zdraví PavelK
    >>>
    >>>
    >>> Dne 07.09.2024 v 23:55 Petr Labaj napsal(a):
    >>>> Klidně s Vámi uzavřu notářsky ověřenou sázku, že rozvoj nasazení BEV 
    >>>> bude probíhat násobně rychleji než u nasazení H2 aut.
    >>>> ;-)
    >>>>
    >>>> PL
    >>>>
    >>>> *******************
    >>>>
    >>>> Dne 7.9.2024 v 23:50 Pavel Kořenský napsal(a):
    >>>>> Zdravím,
    >>>>>
    >>>>> můj skromný odhad je, že až se lidstvo vyblbne s autíčkama na 
    >>>>> baterky a peníze se začnou investovat jiným směrem, nebudeme muset 
    >>>>> na vývoj vodíkového spalovacího motoru čekat moc dlouho.
    >>>>> Ať už to bude nějaká variace na klasický motor s vnitřním 
    >>>>> spalováním nebo třeba turbina s atmosférickou převodovkou. Těch 
    >>>>> prototypů z posledních let je dost a technologie je časem 
    >>>>> prověřená. Tedy až na uskladnění a rozvod kapalného vodíku.
    >>>>>
    >>>>> Zdraví PavelK
    >>>>>
    >>>>> Dne 07.09.2024 v 22:32 AZE napsal(a):
    >>>>>> Ano. A také proces výroby palivových článků, filtrů pro kyslík, 
    >>>>>> tlakových nádob a i těch baterií, ty tam jsou také, i když menší.
    >>>>>> aze
    >>>>>> *From:* Miroslav Šinko <mailto:sinkomiro na gmail.com>
    >>>>>> *Sent:* Saturday, September 07, 2024 10:14 PM
    >>>>>> *To:* HW-news <mailto:hw-list na list.hw.cz>
    >>>>>> *Subject:* Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
    >>>>>> Tiez vidim v povodnom obrazku ucelovu skratku ako elektricka 
    >>>>>> energia ide rovno do auta, oproti okluke, ako sa do auta dostane 
    >>>>>> vodik. Spravodlivo by bolo treba dokreslit proces vyroby baterky, 
    >>>>>> kym sa dostane do auta.
    >>>>>> miro
    >>>>>>
    >>>>>> Používateľ d.petr <d.petr na post.cz> sobota 7. septembra 2024 napísal:
    >>>>>>
    >>>>>>     Já naopak považuji baterková auta za slepou cestu, která bude
    >>>>>>     časem opuštěna.
    >>>>>>     P.
    >>>>>>
    >>>>>>
    >>>>>>     Petr Labaj napsal(a) dne 06. 09. 24 v 22:13:
    >>>>>>     > Snad v pátek snesete menší obrázek.
    >>>>>>     >
    >>>>>>     > Jsem dlouhodobě velkým skeptikem kolem využití H2 v dopravě.
    >>>>>>     > V individuální úplně, ale i v těžké (kamiony, lokomotivy).
    >>>>>>     >
    >>>>>>     > Na solárnickém fóru se objevil tenhle pěkný obrázek.
    >>>>>>     > U vymazlené Toyoty je to celkem očekávaný výsledek, věnují
    >>>>>>     se tomu dlouho.
    >>>>>>     > Ale u toho BMW mi to naopak přijde jako úplná tragédie.
    >>>>>>     > Že by Evropa zaspala nejen v elektromobilech, ale i v autech
    >>>>>>     na vodík?
    >>>>>>     >
    >>>>>>     > PL
    >>>>>>
    >>>>
    >>>>
    >>>> _______________________________________________
    >>>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
    >>>> Hw-list na list.hw.cz
    >>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
    >>>
    >>>
    >>>
    >>> _______________________________________________
    >>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
    >>> Hw-list na list.hw.cz
    >>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
    >>
    >>
    >> _______________________________________________
    >> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
    >> Hw-list na list.hw.cz
    >> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
    > 
    > _______________________________________________
    > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
    > Hw-list na list.hw.cz
    > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
    > 

    -- 
    AJT SERVIS s.r.o.

    Oparno 65
    Lovosice
    410 02

    ICO:04203879
    DIC:CZ04203879

    email:
    info na ajtservis.cz

    tel.
    777 584 558
    _______________________________________________
    HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
    Hw-list na list.hw.cz
    http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


   
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




--------------------------------------------------------------------------------
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240908/077e929a/attachment-0001.htm>


Další informace o konferenci Hw-list