Re: Obousměrný flyback se step-up švábama
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Čtvrtek Říjen 24 16:58:14 CEST 2024
250W je na samolepce co byla na baterce.
PH
Dne 24.10.2024 v 16:28 Jaroslav Buchta napsal(a):
> No a rozumne auto ma 100x vetsi kapacitu a baterka stoji stovky tisic,
> vse je v poradku ;-)
> A 250W je limit snad pro motor, a nebo uz ani ne, protoze obe moje
> kola deklarovana jako legalni maji min. 500W vykon motoru a limit 25 kmph
>
> Dne 24.10.2024 v 15:10 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Docela by mě zajímalo, jaké články jsou v těch autech, kolik to celé
>> stojí a kolik je to v přepočtu na kWh.
>>
>> Moje baterka, vlastně baterková sada na přestavbu kola
>> "bio->elektro", tedy 60 článků ~570 Wh, BMS, 2x plastová mřížka, půl
>> kila silikonu, plastový obal s masivním konektorem, lyžinama a
>> zámkem, protikusem k lyžinám, zámku a konektoru, + nabíječka vč.
>> šňůry a nějaké klíče odemykací i šroubovací, stála 6500 Kč s DPH.
>>
>> Jo a vlastně má deklarováno 250 W, což poněkud překračuju:-)
>>
>> PH
>>
>> Dne 20.10.2024 v 14:42 Petr Labaj napsal(a):
>>> To jemné ztrátové balancování se hodí tam, kde je o baterku dobře
>>> postaráno.
>>> Je snadné a u dobře udržované baterky i energeticky efektivní.
>>> Když se podíváte na baterky v autech, tak se používají dost slušné
>>> kapacity ve velkých desítkách nebo stovkách Ah.
>>> Přesto tam je ztrátové balancování s balančním proudem někde pod
>>> 200mA. Takže proti kapacitě baterky 100Ah prostě zdánlivě úplně
>>> zanedbatelné.
>>> Stejně tak profi baterky k vysokonapěťovým solárům. Třeba asi
>>> nejpopulárnější baterky Pylontech mají osazené články 50Ah, a max.
>>> balanční proud kolem 100mA.
>>> Při cenách jak těch aut tak těch BESS by si tam jistě mohli dovolit
>>> dát nějaké přečerpávání energie. Přesto to ani jedni z nich nedělají.
>>>
>>> Když jsem začal přemýšlet o té své BMS (ke které se furt nemůžu
>>> dostat a dodělat ji :-( ), tak jsem v prvotním návrhu chtěl použít
>>> balanční proud 3A. Resp. ve 3 stupních 1, 2 nebo 3A, a k tomu
>>> samozřejmě řízení pomocí PWM.
>>> Ale jak jsem se pak učil o baterkách trochu víc a díval se na nějaké
>>> profi konstrukce velkých kluků (třeba ty automobilky a dodavatele
>>> baterek k FVE), tak jsem hodně přehodnotil svůj náhled na věc. A v
>>> praxi tam osadím asi 100, 200 a 300mA. Tedy desetinu toho, co jsem
>>> tam chtěl dát původně. A to jsem se tehdy ještě bál, jestli to bude
>>> dost.
>>>
>>> Ta moje BMS bude distribuovaná a bude pracovat tak, jak jste popsal,
>>> jak byste na to chtěl mít ten jeden chip.
>>> Jen to nebude chip ale malá deska na každém článku. Spolu svázané
>>> pomocí jednoho optronu do jednosměrného kruhu. A kromě balancování a
>>> měření bude mít jednu velmi důležitou věc, kterou jste tam nenapsal
>>> - kvalitní měření teploty. To považuji za naprostý základ
>>> bezpečnosti a životnosti baterek.
>>>
>>> Ano, máte pravdu, že se to hodí pro srovnané baterky. Právě proto to
>>> musí být udělané dobře, aby se ty baterky nerozjely a nedostaly se
>>> do stavu, kdy už se to bude muset balancovat nějak na sílu.
>>> Proto jsem se ptal pana Hudečka, jaký počet plných cyklů na své
>>> baterce natočil. Psal, že koloběžka měla dojezd nějakých 40km, a on
>>> na ní natočil 7000km. Takže to odpovídá necelým plným 200 cyklům.
>>> Kdyby to tak fungovalo v autě, tak by to znamenalo po 80 tis. km
>>> měnit baterku. Kdyby to tak fungovalo u soláru, tak by to znamenalo
>>> ojet baterku za 1-2 roky.
>>> A to u něho je pokles ne na nějakých 70% původní kapacity (jako se
>>> bere hranice použitelnosti u aut nebo solárů), ale mnohem větší,
>>> když píše o dojezdu 15km.
>>> Jasně, on ji asi provozuje velmi drsným způsobem. Ale i tak mi
>>> životnost baterek nějakých 100 cyklů (kolik to tak asi mohlo dát do
>>> rozumného poklesu na 70% kapacity) připadá dost malá.
>>> Proto jsem se ptal, jestli opravdu to balancování a omezování dělá
>>> dobře.
>>> A u víceméně mrtvé baterky to přervat tím, že budu přelívat velkou
>>> energii mezi články a zvětším tak dojezd o 3km - no nevím. Ale asi
>>> to má promyšlené a spočítané.
Další informace o konferenci Hw-list