Re: Obousměrný flyback se step-up švábama
Jaroslav Buchta
jaroslav.buchta na hascomp.cz
Čtvrtek Říjen 24 16:28:05 CEST 2024
No a rozumne auto ma 100x vetsi kapacitu a baterka stoji stovky tisic,
vse je v poradku ;-)
A 250W je limit snad pro motor, a nebo uz ani ne, protoze obe moje kola
deklarovana jako legalni maji min. 500W vykon motoru a limit 25 kmph
Dne 24.10.2024 v 15:10 Pavel Hudeček napsal(a):
> Docela by mě zajímalo, jaké články jsou v těch autech, kolik to celé
> stojí a kolik je to v přepočtu na kWh.
>
> Moje baterka, vlastně baterková sada na přestavbu kola "bio->elektro",
> tedy 60 článků ~570 Wh, BMS, 2x plastová mřížka, půl kila silikonu,
> plastový obal s masivním konektorem, lyžinama a zámkem, protikusem k
> lyžinám, zámku a konektoru, + nabíječka vč. šňůry a nějaké klíče
> odemykací i šroubovací, stála 6500 Kč s DPH.
>
> Jo a vlastně má deklarováno 250 W, což poněkud překračuju:-)
>
> PH
>
> Dne 20.10.2024 v 14:42 Petr Labaj napsal(a):
>> To jemné ztrátové balancování se hodí tam, kde je o baterku dobře
>> postaráno.
>> Je snadné a u dobře udržované baterky i energeticky efektivní.
>> Když se podíváte na baterky v autech, tak se používají dost slušné
>> kapacity ve velkých desítkách nebo stovkách Ah.
>> Přesto tam je ztrátové balancování s balančním proudem někde pod
>> 200mA. Takže proti kapacitě baterky 100Ah prostě zdánlivě úplně
>> zanedbatelné.
>> Stejně tak profi baterky k vysokonapěťovým solárům. Třeba asi
>> nejpopulárnější baterky Pylontech mají osazené články 50Ah, a max.
>> balanční proud kolem 100mA.
>> Při cenách jak těch aut tak těch BESS by si tam jistě mohli dovolit
>> dát nějaké přečerpávání energie. Přesto to ani jedni z nich nedělají.
>>
>> Když jsem začal přemýšlet o té své BMS (ke které se furt nemůžu
>> dostat a dodělat ji :-( ), tak jsem v prvotním návrhu chtěl použít
>> balanční proud 3A. Resp. ve 3 stupních 1, 2 nebo 3A, a k tomu
>> samozřejmě řízení pomocí PWM.
>> Ale jak jsem se pak učil o baterkách trochu víc a díval se na nějaké
>> profi konstrukce velkých kluků (třeba ty automobilky a dodavatele
>> baterek k FVE), tak jsem hodně přehodnotil svůj náhled na věc. A v
>> praxi tam osadím asi 100, 200 a 300mA. Tedy desetinu toho, co jsem
>> tam chtěl dát původně. A to jsem se tehdy ještě bál, jestli to bude
>> dost.
>>
>> Ta moje BMS bude distribuovaná a bude pracovat tak, jak jste popsal,
>> jak byste na to chtěl mít ten jeden chip.
>> Jen to nebude chip ale malá deska na každém článku. Spolu svázané
>> pomocí jednoho optronu do jednosměrného kruhu. A kromě balancování a
>> měření bude mít jednu velmi důležitou věc, kterou jste tam nenapsal -
>> kvalitní měření teploty. To považuji za naprostý základ bezpečnosti a
>> životnosti baterek.
>>
>> Ano, máte pravdu, že se to hodí pro srovnané baterky. Právě proto to
>> musí být udělané dobře, aby se ty baterky nerozjely a nedostaly se do
>> stavu, kdy už se to bude muset balancovat nějak na sílu.
>> Proto jsem se ptal pana Hudečka, jaký počet plných cyklů na své
>> baterce natočil. Psal, že koloběžka měla dojezd nějakých 40km, a on
>> na ní natočil 7000km. Takže to odpovídá necelým plným 200 cyklům.
>> Kdyby to tak fungovalo v autě, tak by to znamenalo po 80 tis. km
>> měnit baterku. Kdyby to tak fungovalo u soláru, tak by to znamenalo
>> ojet baterku za 1-2 roky.
>> A to u něho je pokles ne na nějakých 70% původní kapacity (jako se
>> bere hranice použitelnosti u aut nebo solárů), ale mnohem větší, když
>> píše o dojezdu 15km.
>> Jasně, on ji asi provozuje velmi drsným způsobem. Ale i tak mi
>> životnost baterek nějakých 100 cyklů (kolik to tak asi mohlo dát do
>> rozumného poklesu na 70% kapacity) připadá dost malá.
>> Proto jsem se ptal, jestli opravdu to balancování a omezování dělá
>> dobře.
>> A u víceméně mrtvé baterky to přervat tím, že budu přelívat velkou
>> energii mezi články a zvětším tak dojezd o 3km - no nevím. Ale asi to
>> má promyšlené a spočítané.
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list