Re: Obousměrný flyback se step-up švábama

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Čtvrtek Říjen 24 15:10:46 CEST 2024


Docela by mě zajímalo, jaké články jsou v těch autech, kolik to celé 
stojí a kolik je to v přepočtu na kWh.

Moje baterka, vlastně baterková sada na přestavbu kola "bio->elektro", 
tedy 60 článků ~570 Wh, BMS, 2x plastová mřížka, půl kila silikonu, 
plastový obal s masivním konektorem, lyžinama a zámkem, protikusem k 
lyžinám, zámku a konektoru, + nabíječka vč. šňůry a nějaké klíče 
odemykací i šroubovací, stála 6500 Kč s DPH.

Jo a vlastně má deklarováno 250 W, což poněkud překračuju:-)

PH

Dne 20.10.2024 v 14:42 Petr Labaj napsal(a):
> To jemné ztrátové balancování se hodí tam, kde je o baterku dobře 
> postaráno.
> Je snadné a u dobře udržované baterky i energeticky efektivní.
> Když se podíváte na baterky v autech, tak se používají dost slušné 
> kapacity ve velkých desítkách nebo stovkách Ah.
> Přesto tam je ztrátové balancování s balančním proudem někde pod 
> 200mA. Takže proti kapacitě baterky 100Ah prostě zdánlivě úplně 
> zanedbatelné.
> Stejně tak profi baterky k vysokonapěťovým solárům. Třeba asi 
> nejpopulárnější baterky Pylontech mají osazené články 50Ah, a max. 
> balanční proud kolem 100mA.
> Při cenách jak těch aut tak těch BESS by si tam jistě mohli dovolit 
> dát nějaké přečerpávání energie. Přesto to ani jedni z nich nedělají.
>
> Když jsem začal přemýšlet o té své BMS (ke které se furt nemůžu dostat 
> a dodělat ji :-( ), tak jsem v prvotním návrhu chtěl použít balanční 
> proud 3A. Resp. ve 3 stupních 1, 2 nebo 3A, a k tomu samozřejmě řízení 
> pomocí PWM.
> Ale jak jsem se pak učil o baterkách trochu víc a díval se na nějaké 
> profi konstrukce velkých kluků (třeba ty automobilky a dodavatele 
> baterek k FVE), tak jsem hodně přehodnotil svůj náhled na věc. A v 
> praxi tam osadím asi 100, 200 a 300mA. Tedy desetinu toho, co jsem tam 
> chtěl dát původně. A to jsem se tehdy ještě bál, jestli to bude dost.
>
> Ta moje BMS bude distribuovaná a bude pracovat tak, jak jste popsal, 
> jak byste na to chtěl mít ten jeden chip.
> Jen to nebude chip ale malá deska na každém článku. Spolu svázané 
> pomocí jednoho optronu do jednosměrného kruhu. A kromě balancování a 
> měření bude mít jednu velmi důležitou věc, kterou jste tam nenapsal - 
> kvalitní měření teploty. To považuji za naprostý základ bezpečnosti a 
> životnosti baterek.
>
> Ano, máte pravdu, že se to hodí pro srovnané baterky. Právě proto to 
> musí být udělané dobře, aby se ty baterky nerozjely a nedostaly se do 
> stavu, kdy už se to bude muset balancovat nějak na sílu.
> Proto jsem se ptal pana Hudečka, jaký počet plných cyklů na své 
> baterce natočil. Psal, že koloběžka měla dojezd nějakých 40km, a on na 
> ní natočil 7000km. Takže to odpovídá necelým plným 200 cyklům.
> Kdyby to tak fungovalo v autě, tak by to znamenalo po 80 tis. km měnit 
> baterku. Kdyby to tak fungovalo u soláru, tak by to znamenalo ojet 
> baterku za 1-2 roky.
> A to u něho je pokles ne na nějakých 70% původní kapacity (jako se 
> bere hranice použitelnosti u aut nebo solárů), ale mnohem větší, když 
> píše o dojezdu 15km.
> Jasně, on ji asi provozuje velmi drsným způsobem. Ale i tak mi 
> životnost baterek nějakých 100 cyklů (kolik to tak asi mohlo dát do 
> rozumného poklesu na 70% kapacity) připadá dost malá.
> Proto jsem se ptal, jestli opravdu to balancování a omezování dělá dobře.
> A u víceméně mrtvé baterky to přervat tím, že budu přelívat velkou 
> energii mezi články a zvětším tak dojezd o 3km - no nevím. Ale asi to 
> má promyšlené a spočítané.


Další informace o konferenci Hw-list