Re: Obousměrný flyback se step-up švábama
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Neděle Říjen 20 03:44:15 CEST 2024
Omezuje? Jak to dělá? Tam je v sérii s články nějaký obvod, který by
dokázal omezit procházející proud?
Že vypíná je jasné. Měl jsem na mysli to, jestli vypíná podle každého
článku zvlášť, nebo podle napětí celé baterky.
PL
******************
Dne 20.10.2024 v 3:06 Pavel Hudeček napsal(a):
> To vypínání na oba směry mám ověřeno. Ani není důvod si myslet že je
> to nějak jinak, když to umí i šváb co je v BMS z Ali.
>
> Dokonce mám podezření, že tahle umí i omezit nabíjecí proud a když je
> baterka moc rozjetá, tak ho omezuje, aby stíhala líp pasivně
> balancovat. V poslední době se mi totiž stává, že nabíječku odpojuju
> studenou, přestože pořád svítí červeně. Dřív byla až do konce horká.
>
> Myšlenka snadno přístupného mnohapinového konektoru vedoucího od
> každého článku ven mě děsí. Nenapadá mě prakticky použitelnej způsob,
> jak to udělat aby mě neděsil, nebo to nebyl vopruz. Když nateče do
> barelljacku, protože se odšlpuntoval v chroští a potom s tím projedu
> louží hlubokou 15 cm, tak v něm chvíli trochu syčí a to je všechno,
> pak chce jenom vyčistit. Taky se dá zakopnout o kabel. Celkově by teda
> byl buď vopruz s údržbou, nebo pracný otvírání a zavírání konektoru,
> případně obojí. Navíc by to asi byla strašná kráva, na kterou by bylo
> potřeba udělat velkou díru a mít uvnitř místo.
>
> Nakonec si stejně myslím, že by ta složitá externí nabíječka, co se
> teoreticky dostane ke každýmu článku, byla v horší situaci, protože
> dlouhý dráty, konektor, kabel, než bude interní balancer rozlezlej
> hned vedle každýho článku, kterej navíc pomůže i za jízdy. Primární
> účel je, jezdit s baterkou rozjetou o dvojciferný %.
>
> PH
>
> Dne 20.10.2024 v 0:34 Petr Labaj napsal(a):
>> Když jsem se ptal na počet plných cyklů, tak jsem samozřejmě
>> nemyslel, že byste to nabíjel a vybíjel 0-100%.
>> U stanovení cyklické životnosti baterek se počítá počet plných cyklů,
>> ale ty jsou virtuální. Pokud například 2x nabijete/vybijete 30-80%,
>> tak je 2x po 50% kapacity a tedy 1 plný cyklus.
>>
>> Jste si jistý, že tato (asi nepříliš sofistikovaná) BMS opravdu vypne
>> nabíjení když napětí některého článku dosáhne 4.2V, a vypne pohon
>> když poklesne na 2.9V?
>> Máte to ověřeno?
>> Aby to nebylo tak, že si to elektronika zjednodušuje a hraje jen na
>> celkové napětí toho packu.
>> Tedy že nabíjení vypne při celkovém napětí 42V a pohon odepne při 29V.
>> Ale samozřejmě pokud to máte spolehlivě ověřeno, že to tak není, tak
>> pak nic.
>>
>> Docela mě udivuje, že jste tak zásadně proti nějakému plnohodnotnému
>> řešení s externí dobrou BMS a řízenou nabíječkou.
>> Tak, jak to dělají všechny systémy, kde o něco jde. Elektromobily,
>> úložiště pro fotovoltaiku a další.
>> Pokud byste jen vytáhl na externí konektor 9 středů baterek a udělal
>> k tomu řízenou nabíječku, tak byste o nic nepřišel.
>> Při nouzovém nabíjení třeba někde v hospodě byste použil stávající
>> jednoduchou nabíječku a kulatým Jackem a nic víc.
>> Ale při běžném domácím (nebo táborovém) nabíjení, které zřejmě
>> výrazně převažuje, byste k tomu připojil tu kvalitní BMS a řízenou
>> nabíječku, které by se s baterkou pomazlily.
>>
>> PL
>>
>> *******************
>>
>> Dne 19.10.2024 v 21:38 Pavel Hudeček napsal(a):
>>> Plných cyklů bylo co nejméně, ale neřešil jsem to nijak exaktně.
>>> Prostě vím že se většinu času nabíjí cca 7 km/h (což je dost
>>> pomalejc než chodím), takže jsem si nastavil časovač v telefonu a
>>> pak to vypojil, nebo ráno nechal nabíjet mezi buzením mě a odjezdem,
>>> když to zrovna tak vycházelo. A protože na konci se nabíjí pomalejc,
>>> tak nebylo nabito úplně. Výsledkem byly 4 čárky, ale nevydržely tak
>>> dlouho, jako kdybych to nechal dojít až do rozsvícení zelený. Tohle
>>> je jedna z věcí, co by moje BMS taky měla řešit pořádně, že bych si
>>> nastavil, na kolik má defaultně nabíjet a při náročnějších
>>> požadavcích jí říct že se tentokrát má nabíjet naplno.
>>>
>>> Konfigurace 10S6P, nevím už jestli 14,5, nebo 15,5 Ah. Dojezd byl
>>> původně neznámo kolik přes 40 km, kdy pak blikala poslední čárka,
>>> ale nikdy jsem nedojel do stavu, že by se vypla, jet takhle dýl je
>>> vopruz. Teď je neznámo přes 15 km, ale už po 5-7 podle teploty, je 1
>>> čárka a tomu odpovídající komfort jízdy.
>>> Původní baterka měla 10S4P 8Ah, původní dojezd těsně přes 25 km, pár
>>> minut blikání poslední čárky a pak vyp. Hodně utrpěla v zimě, měl
>>> jsem zrovna dost cest obnášejících jízdu z kopce a nabíjení v mrazu
>>> není dobrý. A taky jsem jí běžně nabíjel naplno. Nakonec tak měla po
>>> necelých 2 Mm dojezd cca 15 km. Aneb do Hornbachu a zpět je to 20,
>>> zpět naštěstí z kopce:)
>>>
>>> Komunikace tam žádná není, což je velká výhoda, protože pak je
>>> snadné vyměnit baterku za úplně jinou. To je poměrně důležité
>>> zjištění, že když budu někdy kupovat novou koloběžku, tak aby
>>> nevyžadovala komunikaci s baterkou.
>>>
>>> BMS baterku samozřejmě chrání, takže pokud se 1 článek vybije pod
>>> 2,9, tak to vypne a pokud se nabije na 4,2něco tak taky.
>>> Při nabíjení se od nějaké hranice začne z nějakých článků odebírat
>>> těch X mA. Až pak nabíjecí proud klesne pod limit, BMS nebo
>>> nabíječka nabíjení vypne a nabíječka rozsvítí zelenou. Nebo, pokud
>>> je splněna jedna z chybových podmínek (předpokládám, že i tady bude
>>> standardní limit na napětí, teplotu a čas), tak to BMS taky zarazí.
>>>
>>> PH
>>>
>>> Dne 19.10.2024 v 20:21 Petr Labaj napsal(a):
>>>> Kolik těch 7000 km představuje plných nabíjecích cyklů, prosím?
>>>> Kolik a jakých článků ta baterka má?
>>>>
>>>> Píšete, že to mělo (asi ztrátové) balancování 10 nebo 15mA.
>>>> Ale zřejmě to nemělo žádnou komunikaci s nabíječkou, takže ta tam
>>>> pořád valila plný proud, že?
>>>> Takže pokud ten balanční proud už nestačil, tak napětí na článku
>>>> mohlo klidně vylézt nahoru, ne?
>>>>
>>>> Ptám se proto, že bastlím svou vysokonapěťovou BMS.
>>>> Tak abych se poučil z chyb ostatních, což je vždy levnější než z
>>>> vlastních. ;-)
>>>>
>>>> Díky.
>>>> PL
>>>>
>>>> ********************
>>>>
>>>> Dne 19.10.2024 v 17:32 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>>> Celý to vychází z faktu, že baterka už má najeto asi 7 Mm a začíná
>>>>> se rozlejzat. Takže buď koupit novou, nebo každou chvíli rozebírat
>>>>> a opravovat, nebo aktivní balancer na aspoň 0,1C, kterej v době
>>>>> nabíjení snadno obejde již plné články s malou C a v době vybíjení
>>>>> a nějakou dobu po, je zas bude doživovat z těch nejplnějších, aby
>>>>> se jejich energie dala využit.
>>>>>
>>>>> Původní balancer s 10, nebo 15 mA dokonale stačil až do asi 5 Mm,
>>>>> pak chcípnul 1 článek způsobem, že samovybíjel svojí sekci a bylo
>>>>> potřeba ho najít a vyměnit, což šlo celkem dobře jenom proto, že
>>>>> byl navrch. To většina není. Pak byl až do konce léta klid a
>>>>> jezdila jak nová. Jednou jsem po dlouhý době, omylem, nabil na max
>>>>> a přesně od tý doby se baterka chová podstatně hůř.
>>>>>
>>>>> Nejjednodušší řešení by bylo se spokojit s tím, že odpis baterky
>>>>> je něco pod 1 Kč/km (stála 6500) a koupit novou. No a nebo udělám
>>>>> pokus, jak dlouho ještě vydrží za asistence aktivního balanceru:-)
>>>>> A až koupím novou, dostane rovnou dobře odladěnej AB, kterej ale
>>>>> bude dlouho sloužit jen jako obecnej chytřejší managenment nabíjení.
>>>>>
>>>>> Venkovní část neplánuju nijak komplikovat, zůstane barelljack na
>>>>> obyčejnou 42V nabíječku a přibude modelářskej konektor na
>>>>> vybíjení, vybavenej pojistkou, možná elektronickou. Je to velmi
>>>>> praktický třeba na táborové pokusy ve kterých figuruje
>>>>> elektrolyzér:-)
>>>>>
>>>>> PH
>>>>>
>>>>> Dne 19.10.2024 v 16:10 Petr Labaj napsal(a):
>>>>>> Odbočka:
>>>>>> A je to opravdu k něčemu?
>>>>>> I velká bateriová úložiště s články třeba 50Ah používají ztrátové
>>>>>> balancování. A to dokonce velmi malým proudem. Např. 100mA.
>>>>>> Má smysl se za každou cenu tlačit do nějakého přelévání?
>>>>>> Balancovat se stejně má jen nahoře, tedy při nabíjení. A tam ten
>>>>>> watt elektriky většinou zase tak strašně vzácný není.
>>>>>> Aby navíc ten aktivní balancér nesežral ve finále víc než nějaký
>>>>>> hloupý pasívní.
>>>>>>
>>>>>> A odbočka číslo 2:
>>>>>> Když už balancování, tak co ho udělat externí?
>>>>>> Na kolobrndu dát nějaký hustý konektor a vyvést všechny středy ven.
>>>>>> A nabíječku udělat pořádnou venku.
>>>>>> Tedy vlastně podobný režim, jako to dělají modelářské nabíječky.
>>>>>>
>>>>>> PL
>>>>
Další informace o konferenci Hw-list