Re: Obousměrný flyback se step-up švábama
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Neděle Říjen 20 12:56:40 CEST 2024
Tak ještě jednou:
Mám ověřeno, že vypíná podle nejméně jednoho článku mimo rozsah. A
považuju to za naprostou samozřejmost:-) Nechápu, proč by to mělo bejt
jinak, když to samozřejmě umí i šváb v nejlevnější BMS z Ali. Bez toho
by bylo požárů všech věcí s Li-ion tolik, že by je dávno zakázali:-)
A je to tak rychlý, že lze s pomocí repráčku připojenýho přes RC na
hlavní výstup, kontrolovat kvalitu připojení těch jednotlivejch článků k
BMS. Podle zvuku je odezva z NF pohledu okamžitá.
Když tam má 3 tranzistory na chladiči, který uměj vypnout proud, proč by
nešlo ten, co vypíná z nabíjecího vstupu, použít i lineárně, třeba jen
na jednu určitou hodnotu?
Ale možná jenom celkově zvýšené Ri hodně zpomaluje konečnou fázi nabíjení.
PH
Dne 20.10.2024 v 3:44 Petr Labaj napsal(a):
> Omezuje? Jak to dělá? Tam je v sérii s články nějaký obvod, který by
> dokázal omezit procházející proud?
>
> Že vypíná je jasné. Měl jsem na mysli to, jestli vypíná podle každého
> článku zvlášť, nebo podle napětí celé baterky.
>
> PL
>
> ******************
>
>
> Dne 20.10.2024 v 3:06 Pavel Hudeček napsal(a):
>> To vypínání na oba směry mám ověřeno. Ani není důvod si myslet že je
>> to nějak jinak, když to umí i šváb co je v BMS z Ali.
>>
>> Dokonce mám podezření, že tahle umí i omezit nabíjecí proud a když je
>> baterka moc rozjetá, tak ho omezuje, aby stíhala líp pasivně
>> balancovat. V poslední době se mi totiž stává, že nabíječku odpojuju
>> studenou, přestože pořád svítí červeně. Dřív byla až do konce horká.
>>
>> Myšlenka snadno přístupného mnohapinového konektoru vedoucího od
>> každého článku ven mě děsí. Nenapadá mě prakticky použitelnej způsob,
>> jak to udělat aby mě neděsil, nebo to nebyl vopruz. Když nateče do
>> barelljacku, protože se odšlpuntoval v chroští a potom s tím projedu
>> louží hlubokou 15 cm, tak v něm chvíli trochu syčí a to je všechno,
>> pak chce jenom vyčistit. Taky se dá zakopnout o kabel. Celkově by
>> teda byl buď vopruz s údržbou, nebo pracný otvírání a zavírání
>> konektoru, případně obojí. Navíc by to asi byla strašná kráva, na
>> kterou by bylo potřeba udělat velkou díru a mít uvnitř místo.
>>
>> Nakonec si stejně myslím, že by ta složitá externí nabíječka, co se
>> teoreticky dostane ke každýmu článku, byla v horší situaci, protože
>> dlouhý dráty, konektor, kabel, než bude interní balancer rozlezlej
>> hned vedle každýho článku, kterej navíc pomůže i za jízdy. Primární
>> účel je, jezdit s baterkou rozjetou o dvojciferný %.
>>
>> PH
>>
>> Dne 20.10.2024 v 0:34 Petr Labaj napsal(a):
>>> Když jsem se ptal na počet plných cyklů, tak jsem samozřejmě
>>> nemyslel, že byste to nabíjel a vybíjel 0-100%.
>>> U stanovení cyklické životnosti baterek se počítá počet plných
>>> cyklů, ale ty jsou virtuální. Pokud například 2x nabijete/vybijete
>>> 30-80%, tak je 2x po 50% kapacity a tedy 1 plný cyklus.
>>>
>>> Jste si jistý, že tato (asi nepříliš sofistikovaná) BMS opravdu
>>> vypne nabíjení když napětí některého článku dosáhne 4.2V, a vypne
>>> pohon když poklesne na 2.9V?
>>> Máte to ověřeno?
>>> Aby to nebylo tak, že si to elektronika zjednodušuje a hraje jen na
>>> celkové napětí toho packu.
>>> Tedy že nabíjení vypne při celkovém napětí 42V a pohon odepne při 29V.
>>> Ale samozřejmě pokud to máte spolehlivě ověřeno, že to tak není, tak
>>> pak nic.
>>>
>>> Docela mě udivuje, že jste tak zásadně proti nějakému plnohodnotnému
>>> řešení s externí dobrou BMS a řízenou nabíječkou.
>>> Tak, jak to dělají všechny systémy, kde o něco jde. Elektromobily,
>>> úložiště pro fotovoltaiku a další.
>>> Pokud byste jen vytáhl na externí konektor 9 středů baterek a udělal
>>> k tomu řízenou nabíječku, tak byste o nic nepřišel.
>>> Při nouzovém nabíjení třeba někde v hospodě byste použil stávající
>>> jednoduchou nabíječku a kulatým Jackem a nic víc.
>>> Ale při běžném domácím (nebo táborovém) nabíjení, které zřejmě
>>> výrazně převažuje, byste k tomu připojil tu kvalitní BMS a řízenou
>>> nabíječku, které by se s baterkou pomazlily.
>>>
>>> PL
>>>
>>> *******************
>>>
>>> Dne 19.10.2024 v 21:38 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>> Plných cyklů bylo co nejméně, ale neřešil jsem to nijak exaktně.
>>>> Prostě vím že se většinu času nabíjí cca 7 km/h (což je dost
>>>> pomalejc než chodím), takže jsem si nastavil časovač v telefonu a
>>>> pak to vypojil, nebo ráno nechal nabíjet mezi buzením mě a
>>>> odjezdem, když to zrovna tak vycházelo. A protože na konci se
>>>> nabíjí pomalejc, tak nebylo nabito úplně. Výsledkem byly 4 čárky,
>>>> ale nevydržely tak dlouho, jako kdybych to nechal dojít až do
>>>> rozsvícení zelený. Tohle je jedna z věcí, co by moje BMS taky měla
>>>> řešit pořádně, že bych si nastavil, na kolik má defaultně nabíjet a
>>>> při náročnějších požadavcích jí říct že se tentokrát má nabíjet
>>>> naplno.
>>>>
>>>> Konfigurace 10S6P, nevím už jestli 14,5, nebo 15,5 Ah. Dojezd byl
>>>> původně neznámo kolik přes 40 km, kdy pak blikala poslední čárka,
>>>> ale nikdy jsem nedojel do stavu, že by se vypla, jet takhle dýl je
>>>> vopruz. Teď je neznámo přes 15 km, ale už po 5-7 podle teploty, je
>>>> 1 čárka a tomu odpovídající komfort jízdy.
>>>> Původní baterka měla 10S4P 8Ah, původní dojezd těsně přes 25 km,
>>>> pár minut blikání poslední čárky a pak vyp. Hodně utrpěla v zimě,
>>>> měl jsem zrovna dost cest obnášejících jízdu z kopce a nabíjení v
>>>> mrazu není dobrý. A taky jsem jí běžně nabíjel naplno. Nakonec tak
>>>> měla po necelých 2 Mm dojezd cca 15 km. Aneb do Hornbachu a zpět je
>>>> to 20, zpět naštěstí z kopce:)
>>>>
>>>> Komunikace tam žádná není, což je velká výhoda, protože pak je
>>>> snadné vyměnit baterku za úplně jinou. To je poměrně důležité
>>>> zjištění, že když budu někdy kupovat novou koloběžku, tak aby
>>>> nevyžadovala komunikaci s baterkou.
>>>>
>>>> BMS baterku samozřejmě chrání, takže pokud se 1 článek vybije pod
>>>> 2,9, tak to vypne a pokud se nabije na 4,2něco tak taky.
>>>> Při nabíjení se od nějaké hranice začne z nějakých článků odebírat
>>>> těch X mA. Až pak nabíjecí proud klesne pod limit, BMS nebo
>>>> nabíječka nabíjení vypne a nabíječka rozsvítí zelenou. Nebo, pokud
>>>> je splněna jedna z chybových podmínek (předpokládám, že i tady bude
>>>> standardní limit na napětí, teplotu a čas), tak to BMS taky zarazí.
>>>>
>>>> PH
>>>>
>>>> Dne 19.10.2024 v 20:21 Petr Labaj napsal(a):
>>>>> Kolik těch 7000 km představuje plných nabíjecích cyklů, prosím?
>>>>> Kolik a jakých článků ta baterka má?
>>>>>
>>>>> Píšete, že to mělo (asi ztrátové) balancování 10 nebo 15mA.
>>>>> Ale zřejmě to nemělo žádnou komunikaci s nabíječkou, takže ta tam
>>>>> pořád valila plný proud, že?
>>>>> Takže pokud ten balanční proud už nestačil, tak napětí na článku
>>>>> mohlo klidně vylézt nahoru, ne?
>>>>>
>>>>> Ptám se proto, že bastlím svou vysokonapěťovou BMS.
>>>>> Tak abych se poučil z chyb ostatních, což je vždy levnější než z
>>>>> vlastních. ;-)
>>>>>
>>>>> Díky.
>>>>> PL
>>>>>
>>>>> ********************
>>>>>
>>>>> Dne 19.10.2024 v 17:32 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>>>> Celý to vychází z faktu, že baterka už má najeto asi 7 Mm a
>>>>>> začíná se rozlejzat. Takže buď koupit novou, nebo každou chvíli
>>>>>> rozebírat a opravovat, nebo aktivní balancer na aspoň 0,1C,
>>>>>> kterej v době nabíjení snadno obejde již plné články s malou C a
>>>>>> v době vybíjení a nějakou dobu po, je zas bude doživovat z těch
>>>>>> nejplnějších, aby se jejich energie dala využit.
>>>>>>
>>>>>> Původní balancer s 10, nebo 15 mA dokonale stačil až do asi 5 Mm,
>>>>>> pak chcípnul 1 článek způsobem, že samovybíjel svojí sekci a bylo
>>>>>> potřeba ho najít a vyměnit, což šlo celkem dobře jenom proto, že
>>>>>> byl navrch. To většina není. Pak byl až do konce léta klid a
>>>>>> jezdila jak nová. Jednou jsem po dlouhý době, omylem, nabil na
>>>>>> max a přesně od tý doby se baterka chová podstatně hůř.
>>>>>>
>>>>>> Nejjednodušší řešení by bylo se spokojit s tím, že odpis baterky
>>>>>> je něco pod 1 Kč/km (stála 6500) a koupit novou. No a nebo udělám
>>>>>> pokus, jak dlouho ještě vydrží za asistence aktivního balanceru:-)
>>>>>> A až koupím novou, dostane rovnou dobře odladěnej AB, kterej ale
>>>>>> bude dlouho sloužit jen jako obecnej chytřejší managenment nabíjení.
>>>>>>
>>>>>> Venkovní část neplánuju nijak komplikovat, zůstane barelljack na
>>>>>> obyčejnou 42V nabíječku a přibude modelářskej konektor na
>>>>>> vybíjení, vybavenej pojistkou, možná elektronickou. Je to velmi
>>>>>> praktický třeba na táborové pokusy ve kterých figuruje
>>>>>> elektrolyzér:-)
>>>>>>
>>>>>> PH
>>>>>>
>>>>>> Dne 19.10.2024 v 16:10 Petr Labaj napsal(a):
>>>>>>> Odbočka:
>>>>>>> A je to opravdu k něčemu?
>>>>>>> I velká bateriová úložiště s články třeba 50Ah používají
>>>>>>> ztrátové balancování. A to dokonce velmi malým proudem. Např.
>>>>>>> 100mA.
>>>>>>> Má smysl se za každou cenu tlačit do nějakého přelévání?
>>>>>>> Balancovat se stejně má jen nahoře, tedy při nabíjení. A tam ten
>>>>>>> watt elektriky většinou zase tak strašně vzácný není.
>>>>>>> Aby navíc ten aktivní balancér nesežral ve finále víc než nějaký
>>>>>>> hloupý pasívní.
>>>>>>>
>>>>>>> A odbočka číslo 2:
>>>>>>> Když už balancování, tak co ho udělat externí?
>>>>>>> Na kolobrndu dát nějaký hustý konektor a vyvést všechny středy ven.
>>>>>>> A nabíječku udělat pořádnou venku.
>>>>>>> Tedy vlastně podobný režim, jako to dělají modelářské nabíječky.
Další informace o konferenci Hw-list