Re: Obousměrný flyback se step-up švábama
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Neděle Říjen 20 03:06:30 CEST 2024
To vypínání na oba směry mám ověřeno. Ani není důvod si myslet že je to
nějak jinak, když to umí i šváb co je v BMS z Ali.
Dokonce mám podezření, že tahle umí i omezit nabíjecí proud a když je
baterka moc rozjetá, tak ho omezuje, aby stíhala líp pasivně balancovat.
V poslední době se mi totiž stává, že nabíječku odpojuju studenou,
přestože pořád svítí červeně. Dřív byla až do konce horká.
Myšlenka snadno přístupného mnohapinového konektoru vedoucího od každého
článku ven mě děsí. Nenapadá mě prakticky použitelnej způsob, jak to
udělat aby mě neděsil, nebo to nebyl vopruz. Když nateče do barelljacku,
protože se odšlpuntoval v chroští a potom s tím projedu louží hlubokou
15 cm, tak v něm chvíli trochu syčí a to je všechno, pak chce jenom
vyčistit. Taky se dá zakopnout o kabel. Celkově by teda byl buď vopruz s
údržbou, nebo pracný otvírání a zavírání konektoru, případně obojí.
Navíc by to asi byla strašná kráva, na kterou by bylo potřeba udělat
velkou díru a mít uvnitř místo.
Nakonec si stejně myslím, že by ta složitá externí nabíječka, co se
teoreticky dostane ke každýmu článku, byla v horší situaci, protože
dlouhý dráty, konektor, kabel, než bude interní balancer rozlezlej hned
vedle každýho článku, kterej navíc pomůže i za jízdy. Primární účel je,
jezdit s baterkou rozjetou o dvojciferný %.
PH
Dne 20.10.2024 v 0:34 Petr Labaj napsal(a):
> Když jsem se ptal na počet plných cyklů, tak jsem samozřejmě nemyslel,
> že byste to nabíjel a vybíjel 0-100%.
> U stanovení cyklické životnosti baterek se počítá počet plných cyklů,
> ale ty jsou virtuální. Pokud například 2x nabijete/vybijete 30-80%,
> tak je 2x po 50% kapacity a tedy 1 plný cyklus.
>
> Jste si jistý, že tato (asi nepříliš sofistikovaná) BMS opravdu vypne
> nabíjení když napětí některého článku dosáhne 4.2V, a vypne pohon když
> poklesne na 2.9V?
> Máte to ověřeno?
> Aby to nebylo tak, že si to elektronika zjednodušuje a hraje jen na
> celkové napětí toho packu.
> Tedy že nabíjení vypne při celkovém napětí 42V a pohon odepne při 29V.
> Ale samozřejmě pokud to máte spolehlivě ověřeno, že to tak není, tak
> pak nic.
>
> Docela mě udivuje, že jste tak zásadně proti nějakému plnohodnotnému
> řešení s externí dobrou BMS a řízenou nabíječkou.
> Tak, jak to dělají všechny systémy, kde o něco jde. Elektromobily,
> úložiště pro fotovoltaiku a další.
> Pokud byste jen vytáhl na externí konektor 9 středů baterek a udělal k
> tomu řízenou nabíječku, tak byste o nic nepřišel.
> Při nouzovém nabíjení třeba někde v hospodě byste použil stávající
> jednoduchou nabíječku a kulatým Jackem a nic víc.
> Ale při běžném domácím (nebo táborovém) nabíjení, které zřejmě výrazně
> převažuje, byste k tomu připojil tu kvalitní BMS a řízenou nabíječku,
> které by se s baterkou pomazlily.
>
> PL
>
> *******************
>
> Dne 19.10.2024 v 21:38 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Plných cyklů bylo co nejméně, ale neřešil jsem to nijak exaktně.
>> Prostě vím že se většinu času nabíjí cca 7 km/h (což je dost pomalejc
>> než chodím), takže jsem si nastavil časovač v telefonu a pak to
>> vypojil, nebo ráno nechal nabíjet mezi buzením mě a odjezdem, když to
>> zrovna tak vycházelo. A protože na konci se nabíjí pomalejc, tak
>> nebylo nabito úplně. Výsledkem byly 4 čárky, ale nevydržely tak
>> dlouho, jako kdybych to nechal dojít až do rozsvícení zelený. Tohle
>> je jedna z věcí, co by moje BMS taky měla řešit pořádně, že bych si
>> nastavil, na kolik má defaultně nabíjet a při náročnějších
>> požadavcích jí říct že se tentokrát má nabíjet naplno.
>>
>> Konfigurace 10S6P, nevím už jestli 14,5, nebo 15,5 Ah. Dojezd byl
>> původně neznámo kolik přes 40 km, kdy pak blikala poslední čárka, ale
>> nikdy jsem nedojel do stavu, že by se vypla, jet takhle dýl je
>> vopruz. Teď je neznámo přes 15 km, ale už po 5-7 podle teploty, je 1
>> čárka a tomu odpovídající komfort jízdy.
>> Původní baterka měla 10S4P 8Ah, původní dojezd těsně přes 25 km, pár
>> minut blikání poslední čárky a pak vyp. Hodně utrpěla v zimě, měl
>> jsem zrovna dost cest obnášejících jízdu z kopce a nabíjení v mrazu
>> není dobrý. A taky jsem jí běžně nabíjel naplno. Nakonec tak měla po
>> necelých 2 Mm dojezd cca 15 km. Aneb do Hornbachu a zpět je to 20,
>> zpět naštěstí z kopce:)
>>
>> Komunikace tam žádná není, což je velká výhoda, protože pak je snadné
>> vyměnit baterku za úplně jinou. To je poměrně důležité zjištění, že
>> když budu někdy kupovat novou koloběžku, tak aby nevyžadovala
>> komunikaci s baterkou.
>>
>> BMS baterku samozřejmě chrání, takže pokud se 1 článek vybije pod
>> 2,9, tak to vypne a pokud se nabije na 4,2něco tak taky.
>> Při nabíjení se od nějaké hranice začne z nějakých článků odebírat
>> těch X mA. Až pak nabíjecí proud klesne pod limit, BMS nebo nabíječka
>> nabíjení vypne a nabíječka rozsvítí zelenou. Nebo, pokud je splněna
>> jedna z chybových podmínek (předpokládám, že i tady bude standardní
>> limit na napětí, teplotu a čas), tak to BMS taky zarazí.
>>
>> PH
>>
>> Dne 19.10.2024 v 20:21 Petr Labaj napsal(a):
>>> Kolik těch 7000 km představuje plných nabíjecích cyklů, prosím?
>>> Kolik a jakých článků ta baterka má?
>>>
>>> Píšete, že to mělo (asi ztrátové) balancování 10 nebo 15mA.
>>> Ale zřejmě to nemělo žádnou komunikaci s nabíječkou, takže ta tam
>>> pořád valila plný proud, že?
>>> Takže pokud ten balanční proud už nestačil, tak napětí na článku
>>> mohlo klidně vylézt nahoru, ne?
>>>
>>> Ptám se proto, že bastlím svou vysokonapěťovou BMS.
>>> Tak abych se poučil z chyb ostatních, což je vždy levnější než z
>>> vlastních. ;-)
>>>
>>> Díky.
>>> PL
>>>
>>> ********************
>>>
>>> Dne 19.10.2024 v 17:32 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>> Celý to vychází z faktu, že baterka už má najeto asi 7 Mm a začíná
>>>> se rozlejzat. Takže buď koupit novou, nebo každou chvíli rozebírat
>>>> a opravovat, nebo aktivní balancer na aspoň 0,1C, kterej v době
>>>> nabíjení snadno obejde již plné články s malou C a v době vybíjení
>>>> a nějakou dobu po, je zas bude doživovat z těch nejplnějších, aby
>>>> se jejich energie dala využit.
>>>>
>>>> Původní balancer s 10, nebo 15 mA dokonale stačil až do asi 5 Mm,
>>>> pak chcípnul 1 článek způsobem, že samovybíjel svojí sekci a bylo
>>>> potřeba ho najít a vyměnit, což šlo celkem dobře jenom proto, že
>>>> byl navrch. To většina není. Pak byl až do konce léta klid a
>>>> jezdila jak nová. Jednou jsem po dlouhý době, omylem, nabil na max
>>>> a přesně od tý doby se baterka chová podstatně hůř.
>>>>
>>>> Nejjednodušší řešení by bylo se spokojit s tím, že odpis baterky je
>>>> něco pod 1 Kč/km (stála 6500) a koupit novou. No a nebo udělám
>>>> pokus, jak dlouho ještě vydrží za asistence aktivního balanceru:-)
>>>> A až koupím novou, dostane rovnou dobře odladěnej AB, kterej ale
>>>> bude dlouho sloužit jen jako obecnej chytřejší managenment nabíjení.
>>>>
>>>> Venkovní část neplánuju nijak komplikovat, zůstane barelljack na
>>>> obyčejnou 42V nabíječku a přibude modelářskej konektor na vybíjení,
>>>> vybavenej pojistkou, možná elektronickou. Je to velmi praktický
>>>> třeba na táborové pokusy ve kterých figuruje elektrolyzér:-)
>>>>
>>>> PH
>>>>
>>>> Dne 19.10.2024 v 16:10 Petr Labaj napsal(a):
>>>>> Odbočka:
>>>>> A je to opravdu k něčemu?
>>>>> I velká bateriová úložiště s články třeba 50Ah používají ztrátové
>>>>> balancování. A to dokonce velmi malým proudem. Např. 100mA.
>>>>> Má smysl se za každou cenu tlačit do nějakého přelévání?
>>>>> Balancovat se stejně má jen nahoře, tedy při nabíjení. A tam ten
>>>>> watt elektriky většinou zase tak strašně vzácný není.
>>>>> Aby navíc ten aktivní balancér nesežral ve finále víc než nějaký
>>>>> hloupý pasívní.
>>>>>
>>>>> A odbočka číslo 2:
>>>>> Když už balancování, tak co ho udělat externí?
>>>>> Na kolobrndu dát nějaký hustý konektor a vyvést všechny středy ven.
>>>>> A nabíječku udělat pořádnou venku.
>>>>> Tedy vlastně podobný režim, jako to dělají modelářské nabíječky.
>>>>>
>>>>> PL
>>>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list