Re: Obousměrný flyback se step-up švábama
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Neděle Říjen 20 00:34:09 CEST 2024
Když jsem se ptal na počet plných cyklů, tak jsem samozřejmě nemyslel,
že byste to nabíjel a vybíjel 0-100%.
U stanovení cyklické životnosti baterek se počítá počet plných cyklů,
ale ty jsou virtuální. Pokud například 2x nabijete/vybijete 30-80%, tak
je 2x po 50% kapacity a tedy 1 plný cyklus.
Jste si jistý, že tato (asi nepříliš sofistikovaná) BMS opravdu vypne
nabíjení když napětí některého článku dosáhne 4.2V, a vypne pohon když
poklesne na 2.9V?
Máte to ověřeno?
Aby to nebylo tak, že si to elektronika zjednodušuje a hraje jen na
celkové napětí toho packu.
Tedy že nabíjení vypne při celkovém napětí 42V a pohon odepne při 29V.
Ale samozřejmě pokud to máte spolehlivě ověřeno, že to tak není, tak pak
nic.
Docela mě udivuje, že jste tak zásadně proti nějakému plnohodnotnému
řešení s externí dobrou BMS a řízenou nabíječkou.
Tak, jak to dělají všechny systémy, kde o něco jde. Elektromobily,
úložiště pro fotovoltaiku a další.
Pokud byste jen vytáhl na externí konektor 9 středů baterek a udělal k
tomu řízenou nabíječku, tak byste o nic nepřišel.
Při nouzovém nabíjení třeba někde v hospodě byste použil stávající
jednoduchou nabíječku a kulatým Jackem a nic víc.
Ale při běžném domácím (nebo táborovém) nabíjení, které zřejmě výrazně
převažuje, byste k tomu připojil tu kvalitní BMS a řízenou nabíječku,
které by se s baterkou pomazlily.
PL
*******************
Dne 19.10.2024 v 21:38 Pavel Hudeček napsal(a):
> Plných cyklů bylo co nejméně, ale neřešil jsem to nijak exaktně.
> Prostě vím že se většinu času nabíjí cca 7 km/h (což je dost pomalejc
> než chodím), takže jsem si nastavil časovač v telefonu a pak to
> vypojil, nebo ráno nechal nabíjet mezi buzením mě a odjezdem, když to
> zrovna tak vycházelo. A protože na konci se nabíjí pomalejc, tak
> nebylo nabito úplně. Výsledkem byly 4 čárky, ale nevydržely tak
> dlouho, jako kdybych to nechal dojít až do rozsvícení zelený. Tohle je
> jedna z věcí, co by moje BMS taky měla řešit pořádně, že bych si
> nastavil, na kolik má defaultně nabíjet a při náročnějších požadavcích
> jí říct že se tentokrát má nabíjet naplno.
>
> Konfigurace 10S6P, nevím už jestli 14,5, nebo 15,5 Ah. Dojezd byl
> původně neznámo kolik přes 40 km, kdy pak blikala poslední čárka, ale
> nikdy jsem nedojel do stavu, že by se vypla, jet takhle dýl je vopruz.
> Teď je neznámo přes 15 km, ale už po 5-7 podle teploty, je 1 čárka a
> tomu odpovídající komfort jízdy.
> Původní baterka měla 10S4P 8Ah, původní dojezd těsně přes 25 km, pár
> minut blikání poslední čárky a pak vyp. Hodně utrpěla v zimě, měl jsem
> zrovna dost cest obnášejících jízdu z kopce a nabíjení v mrazu není
> dobrý. A taky jsem jí běžně nabíjel naplno. Nakonec tak měla po
> necelých 2 Mm dojezd cca 15 km. Aneb do Hornbachu a zpět je to 20,
> zpět naštěstí z kopce:)
>
> Komunikace tam žádná není, což je velká výhoda, protože pak je snadné
> vyměnit baterku za úplně jinou. To je poměrně důležité zjištění, že
> když budu někdy kupovat novou koloběžku, tak aby nevyžadovala
> komunikaci s baterkou.
>
> BMS baterku samozřejmě chrání, takže pokud se 1 článek vybije pod 2,9,
> tak to vypne a pokud se nabije na 4,2něco tak taky.
> Při nabíjení se od nějaké hranice začne z nějakých článků odebírat
> těch X mA. Až pak nabíjecí proud klesne pod limit, BMS nebo nabíječka
> nabíjení vypne a nabíječka rozsvítí zelenou. Nebo, pokud je splněna
> jedna z chybových podmínek (předpokládám, že i tady bude standardní
> limit na napětí, teplotu a čas), tak to BMS taky zarazí.
>
> PH
>
> Dne 19.10.2024 v 20:21 Petr Labaj napsal(a):
>> Kolik těch 7000 km představuje plných nabíjecích cyklů, prosím?
>> Kolik a jakých článků ta baterka má?
>>
>> Píšete, že to mělo (asi ztrátové) balancování 10 nebo 15mA.
>> Ale zřejmě to nemělo žádnou komunikaci s nabíječkou, takže ta tam
>> pořád valila plný proud, že?
>> Takže pokud ten balanční proud už nestačil, tak napětí na článku
>> mohlo klidně vylézt nahoru, ne?
>>
>> Ptám se proto, že bastlím svou vysokonapěťovou BMS.
>> Tak abych se poučil z chyb ostatních, což je vždy levnější než z
>> vlastních. ;-)
>>
>> Díky.
>> PL
>>
>> ********************
>>
>> Dne 19.10.2024 v 17:32 Pavel Hudeček napsal(a):
>>> Celý to vychází z faktu, že baterka už má najeto asi 7 Mm a začíná
>>> se rozlejzat. Takže buď koupit novou, nebo každou chvíli rozebírat a
>>> opravovat, nebo aktivní balancer na aspoň 0,1C, kterej v době
>>> nabíjení snadno obejde již plné články s malou C a v době vybíjení a
>>> nějakou dobu po, je zas bude doživovat z těch nejplnějších, aby se
>>> jejich energie dala využit.
>>>
>>> Původní balancer s 10, nebo 15 mA dokonale stačil až do asi 5 Mm,
>>> pak chcípnul 1 článek způsobem, že samovybíjel svojí sekci a bylo
>>> potřeba ho najít a vyměnit, což šlo celkem dobře jenom proto, že byl
>>> navrch. To většina není. Pak byl až do konce léta klid a jezdila jak
>>> nová. Jednou jsem po dlouhý době, omylem, nabil na max a přesně od
>>> tý doby se baterka chová podstatně hůř.
>>>
>>> Nejjednodušší řešení by bylo se spokojit s tím, že odpis baterky je
>>> něco pod 1 Kč/km (stála 6500) a koupit novou. No a nebo udělám
>>> pokus, jak dlouho ještě vydrží za asistence aktivního balanceru:-)
>>> A až koupím novou, dostane rovnou dobře odladěnej AB, kterej ale
>>> bude dlouho sloužit jen jako obecnej chytřejší managenment nabíjení.
>>>
>>> Venkovní část neplánuju nijak komplikovat, zůstane barelljack na
>>> obyčejnou 42V nabíječku a přibude modelářskej konektor na vybíjení,
>>> vybavenej pojistkou, možná elektronickou. Je to velmi praktický
>>> třeba na táborové pokusy ve kterých figuruje elektrolyzér:-)
>>>
>>> PH
>>>
>>> Dne 19.10.2024 v 16:10 Petr Labaj napsal(a):
>>>> Odbočka:
>>>> A je to opravdu k něčemu?
>>>> I velká bateriová úložiště s články třeba 50Ah používají ztrátové
>>>> balancování. A to dokonce velmi malým proudem. Např. 100mA.
>>>> Má smysl se za každou cenu tlačit do nějakého přelévání?
>>>> Balancovat se stejně má jen nahoře, tedy při nabíjení. A tam ten
>>>> watt elektriky většinou zase tak strašně vzácný není.
>>>> Aby navíc ten aktivní balancér nesežral ve finále víc než nějaký
>>>> hloupý pasívní.
>>>>
>>>> A odbočka číslo 2:
>>>> Když už balancování, tak co ho udělat externí?
>>>> Na kolobrndu dát nějaký hustý konektor a vyvést všechny středy ven.
>>>> A nabíječku udělat pořádnou venku.
>>>> Tedy vlastně podobný režim, jako to dělají modelářské nabíječky.
>>>>
>>>> PL
>>
Další informace o konferenci Hw-list