Re: Obousměrný flyback se step-up švábama
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Sobota Říjen 19 21:38:44 CEST 2024
Plných cyklů bylo co nejméně, ale neřešil jsem to nijak exaktně. Prostě
vím že se většinu času nabíjí cca 7 km/h (což je dost pomalejc než
chodím), takže jsem si nastavil časovač v telefonu a pak to vypojil,
nebo ráno nechal nabíjet mezi buzením mě a odjezdem, když to zrovna tak
vycházelo. A protože na konci se nabíjí pomalejc, tak nebylo nabito
úplně. Výsledkem byly 4 čárky, ale nevydržely tak dlouho, jako kdybych
to nechal dojít až do rozsvícení zelený. Tohle je jedna z věcí, co by
moje BMS taky měla řešit pořádně, že bych si nastavil, na kolik má
defaultně nabíjet a při náročnějších požadavcích jí říct že se tentokrát
má nabíjet naplno.
Konfigurace 10S6P, nevím už jestli 14,5, nebo 15,5 Ah. Dojezd byl
původně neznámo kolik přes 40 km, kdy pak blikala poslední čárka, ale
nikdy jsem nedojel do stavu, že by se vypla, jet takhle dýl je vopruz.
Teď je neznámo přes 15 km, ale už po 5-7 podle teploty, je 1 čárka a
tomu odpovídající komfort jízdy.
Původní baterka měla 10S4P 8Ah, původní dojezd těsně přes 25 km, pár
minut blikání poslední čárky a pak vyp. Hodně utrpěla v zimě, měl jsem
zrovna dost cest obnášejících jízdu z kopce a nabíjení v mrazu není
dobrý. A taky jsem jí běžně nabíjel naplno. Nakonec tak měla po necelých
2 Mm dojezd cca 15 km. Aneb do Hornbachu a zpět je to 20, zpět naštěstí
z kopce:)
Komunikace tam žádná není, což je velká výhoda, protože pak je snadné
vyměnit baterku za úplně jinou. To je poměrně důležité zjištění, že když
budu někdy kupovat novou koloběžku, tak aby nevyžadovala komunikaci s
baterkou.
BMS baterku samozřejmě chrání, takže pokud se 1 článek vybije pod 2,9,
tak to vypne a pokud se nabije na 4,2něco tak taky.
Při nabíjení se od nějaké hranice začne z nějakých článků odebírat těch
X mA. Až pak nabíjecí proud klesne pod limit, BMS nebo nabíječka
nabíjení vypne a nabíječka rozsvítí zelenou. Nebo, pokud je splněna
jedna z chybových podmínek (předpokládám, že i tady bude standardní
limit na napětí, teplotu a čas), tak to BMS taky zarazí.
PH
Dne 19.10.2024 v 20:21 Petr Labaj napsal(a):
> Kolik těch 7000 km představuje plných nabíjecích cyklů, prosím?
> Kolik a jakých článků ta baterka má?
>
> Píšete, že to mělo (asi ztrátové) balancování 10 nebo 15mA.
> Ale zřejmě to nemělo žádnou komunikaci s nabíječkou, takže ta tam
> pořád valila plný proud, že?
> Takže pokud ten balanční proud už nestačil, tak napětí na článku mohlo
> klidně vylézt nahoru, ne?
>
> Ptám se proto, že bastlím svou vysokonapěťovou BMS.
> Tak abych se poučil z chyb ostatních, což je vždy levnější než z
> vlastních. ;-)
>
> Díky.
> PL
>
> ********************
>
> Dne 19.10.2024 v 17:32 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Celý to vychází z faktu, že baterka už má najeto asi 7 Mm a začíná se
>> rozlejzat. Takže buď koupit novou, nebo každou chvíli rozebírat a
>> opravovat, nebo aktivní balancer na aspoň 0,1C, kterej v době
>> nabíjení snadno obejde již plné články s malou C a v době vybíjení a
>> nějakou dobu po, je zas bude doživovat z těch nejplnějších, aby se
>> jejich energie dala využit.
>>
>> Původní balancer s 10, nebo 15 mA dokonale stačil až do asi 5 Mm, pak
>> chcípnul 1 článek způsobem, že samovybíjel svojí sekci a bylo potřeba
>> ho najít a vyměnit, což šlo celkem dobře jenom proto, že byl navrch.
>> To většina není. Pak byl až do konce léta klid a jezdila jak nová.
>> Jednou jsem po dlouhý době, omylem, nabil na max a přesně od tý doby
>> se baterka chová podstatně hůř.
>>
>> Nejjednodušší řešení by bylo se spokojit s tím, že odpis baterky je
>> něco pod 1 Kč/km (stála 6500) a koupit novou. No a nebo udělám pokus,
>> jak dlouho ještě vydrží za asistence aktivního balanceru:-)
>> A až koupím novou, dostane rovnou dobře odladěnej AB, kterej ale bude
>> dlouho sloužit jen jako obecnej chytřejší managenment nabíjení.
>>
>> Venkovní část neplánuju nijak komplikovat, zůstane barelljack na
>> obyčejnou 42V nabíječku a přibude modelářskej konektor na vybíjení,
>> vybavenej pojistkou, možná elektronickou. Je to velmi praktický třeba
>> na táborové pokusy ve kterých figuruje elektrolyzér:-)
>>
>> PH
>>
>> Dne 19.10.2024 v 16:10 Petr Labaj napsal(a):
>>> Odbočka:
>>> A je to opravdu k něčemu?
>>> I velká bateriová úložiště s články třeba 50Ah používají ztrátové
>>> balancování. A to dokonce velmi malým proudem. Např. 100mA.
>>> Má smysl se za každou cenu tlačit do nějakého přelévání?
>>> Balancovat se stejně má jen nahoře, tedy při nabíjení. A tam ten
>>> watt elektriky většinou zase tak strašně vzácný není.
>>> Aby navíc ten aktivní balancér nesežral ve finále víc než nějaký
>>> hloupý pasívní.
>>>
>>> A odbočka číslo 2:
>>> Když už balancování, tak co ho udělat externí?
>>> Na kolobrndu dát nějaký hustý konektor a vyvést všechny středy ven.
>>> A nabíječku udělat pořádnou venku.
>>> Tedy vlastně podobný režim, jako to dělají modelářské nabíječky.
>>>
>>> PL
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list