Re: [OT] Regulace indukčního vařiče výškou mezery

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Květen 19 21:11:30 CEST 2024

Indukční vařiče používám asi od r. 91:-)

Ten první reguloval plynule v celém rozsahu, ale byl jen do 1,2 kW.
Všechny novější to mají tak, že pod ~1 kW regulují PWM a ta bývá velmi
pomalá, tak kolem 10 s. Má to své výhody a nevýhody. Hlavní nevýhoda je
pomalost odezvy.

Odbočka: Typicky jsou dva režiny - teplota a výkon, výkon výše popsán,
teplota je podle čidla pod středem plotýnky a skoro nikdy to nefunguje
dobře.

Jeden čas jsem měl velmi levný jednoplotýnkový vařič a ten měl režiny 3:
1. Vaření těstovin a řídkých věcí = pomalá PWM ve skoro celém rozsahu
2. Vaření pudinků a dalších hustých věcí = kontinuální chod, žádná PWM.
Jen se někde omlouvali, že při tomhle režimu je pod 1 kW nižší účinnost.
3. Smažení = teplota = na houby jako vždy.

2 na 200 W opravdu dobře fungoval na ty hustý věci a to i v tenkým
smaltovaným hrnci, ale špagety se při něm připalovaly.
1 na 200 W naopak špagety tou PWM pravidelně promíchával, takže uvést do
varu, dát na nejmíň, přikrejt pokličkou a v klidu odejít. Za nastavenej
čas se to vypne a zapípá že je hotovo.

Různé indukční vařiče různě fungují na větší či menší vzdálenost. Jeden
nájemník byl dost prase, tak prostě vařil na novinách, akorát při
smažení se noviny pod pánvičkou pálily a smrděly:-)

Občas to předváním návštěvám, normálně uvařím vodu na čaj třeba přes 1cm
prkýnko. Jen jednou byl fail - cigára maj v krabičce alobal:-)
Jisté je, že jakmile to má nezanedbatelný vliv na výkon, začíná být po
čase cítit pálící se elektronika a při větším vlivu většina vařičů začne
naštvaně pípat a na displeji hrozit error kódem. Hlavně pozor, tohle se
týká i hliníkového nádobí s "indukční" úpravou dna - tyhle krámy nekupovat.

Jo a při nákupu indukčního vaření pozor na min. výkon. Někdy bývá i dost
přes 500 W, to je pak houby úspora, že si člověk doma s účinností 93 %
dělá páru a ještě u toho musí stát, míchat a nakonec ještě uklízet co se
tím bubláním bez pokličky rozcákalo.
Taktéž pozor na časovač, některý jen pípaj, ale nevypínaj. To je taky na...
Nakonec ještě pozor na debilní software, jako že třeba při přepnutí na
nastavení časovače se přepne na max. výkon a než nastavení časovače
skončí, nejde ho snížit.

PH