Re: LC Pi filtr a jak na něj ?

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Květen 17 18:30:34 CEST 2024

[preposielam]

Ahoj,

ku Vasim otazkam by som len poznamenal dve veci.

Zo, Z2 - filter musite vzdy ratat zatazeny generatorom aj pracovnou impedanciou. A to sa meria sietovym analyzatorom, uplne stacia tie z Hackaday. Student ich vedel asi preto, ze mal meranie sietovym analyzatorom pocas studia. Ale to Vam povie asi najskor Dano. Za davnych cias to vedeli merat aj radioamateri woblerom a dokazali si to nejako prepocitat zo zmeranych kriviek.

Simulacia v KiCADe: Ono to je trochu inak. Prednedavnom tu Dano ukazoval svoj navrhnuty filter z DDS-ky. Nesedeli mu merania a vypocty. Pointa bola v tom, ze na plosnom spoji sa ku idealnym suciastkam zo simulacie pridali ich parazitne RLC a parazity plosneho spoja, teda footprinty a jednotlive spoje, to su tiez RLC parazity. A aby Vam to sedelo, treba ich dat do simulacie... Resp. je este jedna cesta, ktoru zvolil aj Dano, ze suciastky filtra nabastlil na seba. Svojho casu tu posielal ku tomu fotky.

A tie vypocty a kalkulacky z netu, tie pocitaju len idealny pripad, ked poznate vsetky hodnoty.

A potom este nezabudnite prepocitat prepatia na jednotlivych komponentoch filtra. Je to totiz nejaky RLC obvod a tie vo vseobecnosti mozu mat zisk vacsi ako jedna.

A.

Zdravím, hrabu se tady v detailech toho mého bastlu toho 10MHz normálu. Tak jak to běží teď jsou lokální oscilátor 10MHz a signál 1.25MHz z GPS navázané na tu 74HCT4046 tak nějak klasicky. Tzn. přes kondensátor 1uF, za ním je dělič 47k do +5 a 10k na zem. Vše funguje jak má. Kolega Valuch má v tom svém návrhu (tedy přesněji, v návrhu jeho diplomanta) zařazený navíc filtr: [Pi filtr 1.25MHz] Což je OK, protože oba vstupní signály v jeho řešení mají kmitočet 1.25 MHz. Zařadit filtr je jistě dobré, aby se to nechytalo třeba na vyšší harmonickou. Jenže jak ten filtr přepočítat pro kmitočet 10 MHz ? Já se bez mučení přiznám, že tyhle věci jsem uměl kdysi dávno, ale nějak mi to vypadlo z hlavy. Našel jsem si kalkulačku tohoto typu filtru na https://cz.key-components.com/tools/butterworth-pi-lc-low-pass-filter-calculator.html a zkusil jsem to. Jenže jsem narazil na jeden problém. Ta kalkulačka chce zadat impedanci Z0 ať už je to cokoli. [X] Dal jsem tam pokusně 50 Ohmů, protože naprosto netuším jaká hodnota by tam měla být. V datasheetu 74HCT4046 se nic o vstupní impedanci nepíše a v datasheetu toho Rb standardu je jen uvedeno, že na výstupu dává 0.5Vrms do 50 Ohmového zatížení. Takže mám dvě otázky. 1. Jakou impedanci bych tam měl vlastně zadat a kde to vyčtu/vypočítám ? 2. Pokud bychom to nechali pro 50 Ohmů, jak lze zpětně spočítat, jak se změní hodnota frekvence když použiju komponenty z řady E12 ? Tedy např. L1,L3 = 1 uH, L2=1.5uH a C1,C4 = 150pF a C2,C3 = 560 pF. Je na to nějaký jednoduchý přepočet nebo je lepší si to odsimulovat v KiCADu ? Zdraví PavelK