Re:OT: trasování puku a hráčů

Petr Simek psimek na jcu.cz
Čtvrtek Květen 16 17:39:19 CEST 2024

On Thu, 16 May 2024, Miroslav Mraz wrote:

> Tam žádná elektronika nebyla. Dostřel se nastavoval při nabíjení - do
> nábojnice se nasypalo určité množství prachu. Byly to prostě látkové pytlíky
> s prachem. Granát samotný měl časování, které bylo naprosto primitivní.
> Fungovalo to úplně stejně jako zápalná šňůra - cestička z černého střelného
> prachu, který hoří s poměrně stabilní rychlostí. Tady to bylo ve 2 kroužcích
> a změnou jejich vzájemné polohy se délka cestičky buď prodlužovala nebo
> zkracovala. To se také muselo nastavit před nabitím.
> Hlavice raket už elektroniku měly, ale tam není tak velké přetížení. Zajímavé
> [...]

Ja jsem cetl ze na konci valky meli americani protiletadlove delostrelecke
granaty kde byl elektronicky zapalovac - samokmitajici oscilator plus
detektor jeho zatlumeni ktery to spoustel. A nejake obvody aby se to
spustilo az po vystrelu.

Proti letadlum v pacifiku to bylo mnohem ucinnejsi a pry to pouzili
i proti pechote pri nemecke ofenzive v Ardenach - ten zapalovac to
spoustel nad zemi.

Ale moc jich asi nemeli a nejspis to bylo pekne drahe..