osciloskop

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Středa Květen 8 10:32:08 CEST 2024

Zdravím,

konkrétně šlo o dvě chyby.
Jedna byla dost klasická - napájení. Celé řešení mám zatím postavené na
nepájivém kontaktním poli a univerzálním plošňáku na kterém je testovací
OCXO (HP10811A) a nějaké step-down konvertory na různá napájení. Ono to
totiž v té testovací sestavě potřebuje +24V, +12V, +5V, +3.3V a -12V. No
a já měl pro rozvody těch napájení a země použitá taková ta klasická
barevná izolovaná lanka pro nepájivé pole. Což, jak se ukázalo, byla
hrubá chyba, kterou kolega Valuch odhalil jedním pohledem na mnou
zaslaný obrázek. Po výměně lanek za tlustší dráty (skutečné dráty,
nikoli tlustší lanka) zmizela jedna část problémů.

Druhá moje chyba byla ve fázovém komparátoru. Moje řešení je totiž jiné,
než používá kolega Valuch. Zatímco on používá jako fázový komparátor
vyvážený směšovač a napětí na něm měří A/D převodníkem, já používám
fázový komparátor z 74HC4046 a měřím šířku pulsu na tom fázovém
komparátoru pomocí PIO stavových automatů v Pi Pico. Ony umí čítat
impulsy vnitřních hodin Pi Pico, které mají frekvenci 125 MHz. Takže
Pico měří poměr šířky 0 a 1 v tom pulsu a snaží se usměrňovat oscilátor
tak, aby duty cycle byl 50%.
Ze setrvačnosti jsem použil ten třetí fázový komparátor (v datasheetech
označovaný jako OC3), protože ten byl použitý i v tom 25 let starém
původním řešení. Chodilo to, ale při měření se tam vyskytovaly dost
záhadné chyby, které se objevovaly až při delším statistickém
vyhodnocení a byly někde v řádu 1 x 10E-1 Hz. Docela jsem si z toho rval
vlasy, protože jsem zjistil, že příčinou toho je, že celý fázový závěs
se zavěšuje nikoli na duty cycle 50%, ale na duty cycle 0%. Nebo
přesněji řečeno na přeskok ze 100% na 0% při každém druhém pulsu. Ono se
to dost blbě popisuje... A až kolega Valuch navrhl, že není nejlepší
nápad použít OC3, který je interně dělaný pomocí RS klopného obvodu a
bylo by lepší použít OC1, což je obyčejný exclusive-or.

No a teď už to běhá krásně a celé to čeká na další chyby, které určitě
udělám, až budu navrhovat zdroj, plošný spoj atd. atd.

Mimochodem, abychom úplně neobočili od problematiky osciloskopů resp.
měřících přístrojů obecně. Neumím si představit, jak bych druhou chybu
objevil bez možnosti dlouhodobého měření různých věcí (čítač, multimetr,
osciloskop) pomocí GPIB, Labview atd. Ona to byla totiž přesně ta chyba,
která se projeví jednou za X minut, hned zmizí a na povrch se vynoří až
když se počítá Allanova odchylka nebo když se na úrovni desetin
milivoltu pečlivě sleduje graf napětí na řízení toho OCXO.
Z toho plyne, že v dnešní době je možnost rozumného připojení měřících
přístrojů k PC a jejich vzájemná synchronisace pomocí SCPI celkem
zásadní při rozhodování jaký měřící přístroj pořídit.

Zdraví PavelK