koroze medeneho vymeniku

Miroslav Draxal evik na volny.cz
Pátek Květen 3 23:40:44 CEST 2024

Měděný, nepocínovaný se zatím neprožral, ale ohřátá voda ve vaně dělala nazelenalé usazeniny. Pocínované se jak píšete za cca 3 roky prožraly v místě, kde je cín nedokonalý. Ještě koukněte na přílohu, jak jsou tam taky odleptané žebra. ( je to ta pocínovaná z výroby, elektrochemicky, co jsem zjistil). Zatím 4x prožrané, vždy v těchto místech jako je díra v příloze.

Přikláním se k tomu zemnění. Já naměřil i malé proudy mezi čerpadly ne zelenožlutých, jsou od sebe asi 50m, ale kolem mě nic moc není (průmysl). Je asi 150m ode mě solární elektrárna cca 60kWp. Tak nevím, jestli třeba tady není problém.

Míra

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Friday, May 3, 2024 11:19 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: koroze medeneho vymeniku

No proč se ptám. Kamarád vyrábí tepelná čerpadla voda-voda a jako výparník tam dává měděný trubkový výměník. Proti deskovému je to nesrovnatelně odolnější proti zanášení. Mám to od něj taky a topím s tím už 7 let. Jenže teď přišel s tím, že u některých zákazníků se stane, že se v mědi začnou vyleptávat dolíky, až se to prožere skrz. A dělají se v různých místech, na začátku i na konci. Nejdřív to zkoušel cínovat a to jsem mu hned rozmlouval. Protože co vím od korozářů, co mají na starosti potrubí v zemi - pokud je tam stará porézní asfaltová izolace a potrubí není dostatečně elektricky chráněné (potřebuje proti referenční elektrodě Cu/CuSO4 minimálně -0,85V, dává se -1,5 a nesmí to překročit -2, kdy tam začne vznikat vodík), sice koroduje, ale relativně pomalu. Pokud je to nové poplastované potrubí a při ukládání do země udělá do plastu šutr díru, proud se soustředí do toho jednoho místa a díra se tam prožere dost rychle.

U toho cínování si nedělám iluze, že by u tak složitého dílu ta vrstva cínu byla bez pórů. Je tam ve velké trubce svazek trubek, je to 3 m dlouhé stočené do spirály a jsou tam plastové rozpěrky. Má tam čerpadlo ve studni spojené s PE a k TČ připojené přes 10-40m plastové trubky. Nevím, jaký proud může téct přes 10 m vodního sloupce, ale odhadoval bych, že bude zanedbatelný.

Nevím, jak je to u mědi, ale u železa proud 1A po dobu 1 roku rozpustí něco přes 9 (9,2?) Kg železa. Pokud by přes takovou plochu mědi tekly miliampéry, nebo jen mikroampéry, nemělo by to udělat vůbec nic. Co mě na tom mate, že se to vyžere jen místně a né v celé ploše. A kdekoliv, někdy na začátku a někdy i na konci trubky. Pokud by to udělal DC proud ze vstupní trubky, čekal bych tu korozi hned na začátku. I když je tam iontová vodivost a třeba je životnost iontů tak dlouhá, že se mohou dostat až na konec té trubky? Fakt nevím. Jediné, co mě napadá, že se ten povrch zpasivuje a v některých místech se ta pasivační vrstva poruší. Pak by to mohlo působit takhle bodově. Nebo tam působí jen chemie té vody? Ale i tak by se tomu asi dalo tou elektrodou pomoct.

Právě že mám dojem, že jste tehdy psal, že vám to výměník prožírá taky jen někde. Bohužel korozáři znají ochranu železa a co jsem se už u dvou lidí ptal, s mědí mi moc neporadili. Takže tápeme a hledáme řešení. On se už pak naučil dělat ty výměníky i z nerezu, ale říkal, že zase někde jinde se prožere nerezový. Já mám vodu bublinkovou, tak trochu poděbradkovou a výměník zatím drží. Jak uvnitř vypadá, nevím.

Anděl