koroze medeneho vymeniku

Pátek Květen 3 23:18:50 CEST 2024

No proč se ptám. Kamarád vyrábí tepelná čerpadla voda-voda a jako
výparník tam dává měděný trubkový výměník. Proti deskovému je to
nesrovnatelně odolnější proti zanášení. Mám to od něj taky a topím s tím
už 7 let. Jenže teď přišel s tím, že u některých zákazníků se stane, že
se v mědi začnou vyleptávat dolíky, až se to prožere skrz. A dělají se v
různých místech, na začátku i na konci. Nejdřív to zkoušel cínovat a to
jsem mu hned rozmlouval. Protože co vím od korozářů, co mají na starosti
potrubí v zemi - pokud je tam stará porézní asfaltová izolace a potrubí
není dostatečně elektricky chráněné (potřebuje proti referenční
elektrodě Cu/CuSO4 minimálně -0,85V, dává se -1,5 a nesmí to překročit
-2, kdy tam začne vznikat vodík), sice koroduje, ale relativně pomalu.
Pokud je to nové poplastované potrubí a při ukládání do země udělá do
plastu šutr díru, proud se soustředí do toho jednoho místa a díra se tam
prožere dost rychle.

U toho cínování si nedělám iluze, že by u tak složitého dílu ta vrstva
cínu byla bez pórů. Je tam ve velké trubce svazek trubek, je to 3 m
dlouhé stočené do spirály a jsou tam plastové rozpěrky. Má tam čerpadlo
ve studni spojené s PE a k TČ připojené přes 10-40m plastové trubky.
Nevím, jaký proud může téct přes 10 m vodního sloupce, ale odhadoval
bych, že bude zanedbatelný.

Nevím, jak je to u mědi, ale u železa proud 1A po dobu 1 roku rozpustí
něco přes 9 (9,2?) Kg železa. Pokud by přes takovou plochu mědi tekly
miliampéry, nebo jen mikroampéry, nemělo by to udělat vůbec nic. Co mě
na tom mate, že se to vyžere jen místně a né v celé ploše. A kdekoliv,
někdy na začátku a někdy i na konci trubky. Pokud by to udělal DC proud
ze vstupní trubky, čekal bych tu korozi hned na začátku. I když je tam
iontová vodivost a třeba je životnost iontů tak dlouhá, že se mohou
dostat až na konec té trubky? Fakt nevím. Jediné, co mě napadá, že se
ten povrch zpasivuje a v některých místech se ta pasivační vrstva
poruší. Pak by to mohlo působit takhle bodově. Nebo tam působí jen
chemie té vody? Ale i tak by se tomu asi dalo tou elektrodou pomoct.

Právě že mám dojem, že jste tehdy psal, že vám to výměník prožírá taky
jen někde. Bohužel korozáři znají ochranu železa a co jsem se už u dvou
lidí ptal, s mědí mi moc neporadili. Takže tápeme a hledáme řešení. On
se už pak naučil dělat ty výměníky i z nerezu, ale říkal, že zase někde
jinde se prožere nerezový. Já mám vodu bublinkovou, tak trochu
poděbradkovou a výměník zatím drží. Jak uvnitř vypadá, nevím.

Anděl